رئیس جمهوری روسیه افزود: شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای به توافق نهایی نزدیک شده اند و جز هماهنگی برخی جزئیات فنی چیزی در مقابل آنها باقی نمانده است. باید ایران را به در پیش گرفتن چنین شیوه ای تشویق کرد.

رئیس جمهور روسیه: موشکهای اس 300 پاداش ایران است

 

شرق پرس: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در گفتگوی تلفنی سالانه با مردم این کشور گفت که ” نرمش و انعطاف پذیری ایران و آمادگی این کشور برای دست یابی به راه حلی با غرب بر سر بحران هسته ای اش”، انگیزه و دلیل او برای لغو ممنوعیت صادرات سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران است.

 

روز دوشنبه گذشته پوتین با صدور حکمی، ممنوعیت صادرات اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرد. به گفته مقامات ایرانی قرار است تهران در سال جاری میلادی اس ۳۰۰ را از روسیه تحویل بگیرد.

 

 

سامانه اس ۳۰۰ یکی از پیشرفته ترین سامانه های موشکی ضدهوایی جهان است. روسیه قبل از این اس ۴۰۰ را به چین داده بود.

 

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۷ قرارداد فروش ۵ واحد سامانه اس ۳۰۰ را به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار امضا کرده بودند اما دمتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه در سال ۲۰۱۰ به استناد تحریم های سازمان ملل متحد، صادرات اس ۳۰۰ به ایران را تعلیق کرد.

 

پوتین ادامه داد: این سلاح نمی تواند امنیت اسرائیل را تهدید کند. این سلاح، دفاعی است.

 

وی افزود: روسیه به همراه شرکای خود در سازمان ملل متحد درباره  ایران کار می کند. تحویل دادن سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران اقدام بازدارنده در خاورمیانه به ویژه به دنبال حوادث یمن است.

 

رئیس جمهوری روسیه افزود: شرکت کنندگان در مذاکرات هسته ای به توافق نهایی نزدیک شده اند و جز هماهنگی برخی جزئیات فنی چیزی در مقابل آنها باقی نمانده است. باید ایران را به در پیش گرفتن چنین شیوه ای تشویق کرد.

 

پوتین توضیح داد: دادن این سامانه موشکی به ایران به معنی لغو تحریم ها علیه تهران نیست زیرا این سامانه موشکی شامل تحریم های سازمان ملل متحد نبود و روسیه در اقدامی یکجانبه، از ارائه این سامانه موشکی به ایران خودداری کرده بود.

 

 

وی افزود: روسیه به دلیل تعلیق قرارداد فروش اس ۳۰۰ به ایران با ضرر مالی روبه رو می شد. ارزش ساخت این سامانه موشکی ۹۰۰ میلیون دلار بود اما خریداران آن هیچ پولی دریافت نکرده بودند. برخی طرف ها خواستار خرید این سامانه موشکی شده بودند اما در نهایت هیچ کس آنها را نخرید.

 

وی افزود:  هم اکنون و پس از پیشرفت در مسیر هسته ای ایران که اقدام مثبتی است هیچ دلیلی برای ادامه ممنوعیت صادرات اس ۳۰۰ به ایران وجود ندارد.

عصرایران