کارتر گفت: ما امیدوار هستیم که شاهد برگزاری انتخابات در سراسر سرزمین های فلسطینی و شرق بیت المقدس و غزه و همچنین کرانه باختری باشیم.

karter9

 

 

شرق پرس: رییس جمهور اسبق آمریکا که به کرانه باختری سفر کرده است، خواستار برگزاری انتخابات در سرزمین های فلسطینی برای پایان دادن به اختلافات فتح و حماس شد.
 

 مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: جیمی کارتر که در نشست مشترک خبری با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله سخن می گفت، اظهار داشت: ما امیدوار هستیم که شاهد برگزاری انتخابات در سراسر سرزمین های فلسطینی و شرق بیت المقدس و غزه و همچنین کرانه باختری باشیم.

 
 
حدود ۱۰ سال است که هیچ گونه انتخاباتی در سرزمین های فلسطینی برگزار نشده است. دوران ریاست جمهوری محمود عباس در سال ۲۰۰۹ به پایان رسید ولی از آنجایی که هیچ گونه انتخاباتی در فلسطین برگزار نشده، وی همچنان در این سمت باقی مانده است. انتخابات پارلمانی نیز آخرین بار در سال ۲۰۰۷ برگزار شد.
 
در سال ۲۰۰۶ و یک سال بعد از انتخاب محمود عباس رهبر جنبش فتح، جنبش حماس در انتخابات پارلمانی پیروز شد ولی اختلافات بین فتح و حماس منجر به یا تقسیم قدرت بین این دو گروه شد. در حال حاضر فتح کنترل کرانه باختری و حماس کنترل نوار غزه را برعهده دارد.
 
جیمی کارتر قرار بود در جریان سفر به کرانه باختری، از نوار غزه نیز بازدید کند اما این سفر در لحظه آخر لغو شد. در سال های اخیر وی به یکی از منتقدان اصلی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.
 
«گرو هارلم برونتلند» نخست وزیر اسبق نروژ که کارتر را در این سفر همراهی می کرد نیز در این نشست خبری گفت: علیرغم اینکه قادر به بازدید از غزه بعد از حملات تابستان سال گذشته اسرائیل نبوده ایم اما از شانس گفت و گو با افرادی که می دانند مردم در این منطقه در چه شرایطی به سر می برند، برخوردار بودیم.