اعلام رسمی جنگ سعودی ها علیه انصارالله پس از آن انجام شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن روز چهارشنبه از کاخ ریاست جمهوری در عدن به مکانی نامعلوم گریخت و نیروهای ارتش به همراه مبارزان انصارالله کنترل فرودگاه بین المللی شهر عدن و دیگر نقاط این شهر را بدست گرفته‌‌اند.

 

شرق پرس: جنگنده های عربستان سعودی با حمله به یمن، مواضع پدافندی انصارالله را هدف قرار دادند. گزارش های حاکی از این است که تا کنون نیروی هوایی یمن توانسته است یکی از هواپیماهای مهاجم را ساقط کند. 
 
 
اعلام رسمی جنگ سعودی ها علیه انصارالله پس از آن انجام شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن روز چهارشنبه از کاخ ریاست جمهوری در عدن به مکانی نامعلوم گریخت و نیروهای ارتش به همراه مبارزان انصارالله کنترل فرودگاه بین المللی شهر عدن و دیگر نقاط این شهر را بدست گرفته‌‌اند.
 
 
yaman-17
 
  عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، در یک نشست خبری در واشنگتن آغاز جنگ علیه یمن را اعلام کرده و ادعا کرد عملیات هوایی آن کشور در یمن، برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنار شده آن به دست مبارزان حوثی است.الجبیر گفت : «هدف از این عملیات دفاع از این دولت مشروع است.». وی همچنین با طرح این ادعا که مبارزان حوثی «همواره مسیر خشونت را انتخاب کرده‌اند،»  افزود ریاض هر اقدام لازم را برای کمک به آنچه وی ازآن به عنوان «دولت مشروع » فقیرترین کشور جهان عرب نامید، انجام خواهد داد.
 
 
 
این مقام عربستانی خاطر نشان کرد : «ما رایزنی های جدی را با بسیار ازمتحدانمان علی الخصوص با امریکا انجام دادیم و بسیار از نتایج این رایزنی ها خرسندیم.»وی افزود : «ما با وضعیتی روبرو هستیم که گروهی شبه نظامی کنترل موشکهای بالستیک، تسلیحات سنگین و یا نیروی هوایی را در اختیار دارند و یا می توانند تحت کنترل داشته باشند.»
 
 
 
سفیر عربستان همچنین به مشارکت برخی از «کشورهای خارجی» در این عملیات اشاره کرد و افزود «ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور در این عملیات که هدف آن جلوگیری از افتادن یمن به دست حوثی‌هاست مشارکت دارند.»
 
 
 
جبیر افزود : « این کشورها  نهایت تلاش خود را در جنگی جدید که در منطقه آغاز شد، به کار خواهند گرفت.»
 
 
 
قطر، کویت، بحرین، امارات به همراه عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند آنها «تصمیم گرفته اند تا به درخواست منصور هادی برای مقابله با تهاجم جنبش حوثی ها پاسخ دهند.»این بیانیه که خبرگزاری عربستان سعودی آن را منتشر کرد تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به استثنای عمان را در بر می گیرد.
 
 
yaman-15
 
 
در همین حال، کاخ سفید نیز از مشارکت خود در تجاوزگری ارتش رژیم سعودی به عربستان پرده برداشت و اعلام کرد: واشنگتن در عملیات یمن، کمک های لوجستیکی و اطلاعاتی ارائه خواهد داد.
 
 
 
به گزارش آسوشیتد پرس، انتظار می رود رئیس جمهور متواری یمن در جلسه‌ای با  اعضای شورای همکاری خلیج فارس حضور پیدا کند.
 
 
 
سفیر عربستان همچنین گفت: «ما از تجهیزات هوایی  برخی از کشورهای در عربستان سعودی برخورداریم و برخی از تجهیزات نیز برای استفاده در این عملیات‌ها در مسیر انتقال به عربستان است.»
 
yaman-16
 
 
 
در همین حال شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از وزارت امور خارجه مصر گزارش داد هماهنگی با مقامهای سعودی برای تهاجم دریایی، زمینی و هوایی در یمن انجام شده است.
 
 
 
گزارش لحظه به لحظه تهاجم سعودی ها به یمن را در ادامه پیگیری کنید
 
 
 
۹:۲۸ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد فرماندهی مرکزی عملیات «عاصفه الحزم» (طوفان قاطعیت)، درباره نزدیک شدن شناورها به بنادر یمن هشدار داده است.
 
۹:۲۷ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد نیروهای مستقر در پایگاههای طرفدار علی عبدالله صالح در جنوب صنعا به صورت گروهی از این پایگاهها فرار کرده اند.
 
۹:۲۶ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد نیروی هوائی عربستان آسمان یمن را تحت کنترل خود گرفته است.
 
۹:۲۶ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد ائتلاف مخالفان سوری از « عاصفه الحزم» (طوفان قاطعیت) علیه یمن حمایت کرده اند.
 
۹:۲۱ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد عربستان سعودی بیش از یکصد فروند جنگنده و ۱۵۰ هزار نیرو و یگانهای دریائی برای عملیات علیه یمن بکار می گیرد.
 
۹:۲۰ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد (عربستان سعودی) در چارچوب عملیات « عاصفه الحزم» (طوفان قاطعیت) آسمان یمن را منطقه ممنوعه اعلام کرد .
 
۹:۱۹ مشاور بان کی مون درباره حرکت یمن به سمت جنگ داخلی هشدار داد.به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، جمال بن عمر مشاور ویژه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با این شبکه درباره اوضاع یمن گفت:« شاهد دور جدیدی از خشونت در یمن هستیم. این رویداد، یمن را تهدید می کند. این وضع سبب شده است یمن بسیار بیشتر از گذشته به جنگ داخلی نزدیک شود.»
 
۹:۱۷ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد جنگنده های عربستان سعود ۴ فروند هواپیمای حوثی ها (یمن) و همه موشک های سام این کشور را منهدم کرده اند.
 
۹:۱۴ به گزار مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری النشره، محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی با حضور در ستاد عملیات «عاصفه الحزم» (طوفان قاطعیت) بر این عملیات نظارت کرده است.
 
۹:۱۰ شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد : رهبران جنبش انصار الله یمن برای پاسخ به حملات هوایی به این کشور نشستهای فشرده ای برگزار کرده اند.
 
۹:۴ شبکه تلویزیونی سی ان ان لحظاتی پیش در خبری فوری از تصمیم عربستان برای اعزام صد و پنجاه هزار نیرو به یمن خبر داد. 
 
۸:۵۹ شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری مدعی شد: افراد مسلح حوثی از پایگاه العند در نزدیکی عدن پس از حمله نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور [ مستعفی ] یمن فرار کردند.
 
۸:۵۶ شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: نیروهای عبد ربه منصور رئیس جمهور [ مستعفی ]‌ یمن پایگاه العند تحت کنترل حوثی ها را در نزدیکی شهر عدن گلوله باران کردند.
 
۸:۳۶ به گزارش پایگاه خبری النشره، سعد الحریری رئیس جریان چهارده مارس لبنان که مورد حمایت عربستان سعودی است در واکنش به حملات تجاوزکارانه عربستانه سعودی به همراه چند کشور عربی به خاک یمن گفت: «تصمیم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در دخالت نظامی در یمن تصمیم حکیمانه و شجاعانه است.»وی مدعی شد: «دخالت ایران در یمن واکنش عربی را ایجاب می کند. مردم یمن از دخالت نظامی عربی علیه حوثی ها حمایت خواهند کرد.»
 
۸:۲۹ شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد :کمیته عالی انقلاب یمن از یمنی ها خواست در اعتراض به حمله هوایی عربستان و هم پیمانانش به یمن تظاهرات کنند.
 
۸:۲۶ شبکه تلویزیونی العالم لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد:منابع یمنی با اعلام کشته شدن دهها نفر در حمله عربستان به صنعاء خواستار کمکهای فوری پزشکی شده اند.
 
 
 
۸:۲۴ شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد : خبرنگار المنار اعلام کرد خبر خبرگزاری فرانس پرس درباره حمله به مواضع حساس جنبش انصار الله صحت ندارد.
 
۸:۲۳ شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد : آمار اولیه حمله هوایی به یمن حاکی است که ۲۰ غیر نظامی شهید شدندو شماری نیز زخمی شده‌اند.
 
۸:۲۰ شبکه تلویزیونی المنار لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد : آرامش نسبی بر صنعاء پایتخت یمن پس از حملات هوایی دیشب برقرار است.
 
۸:۱۰ معاون رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن اعلام کرد عبد ربه منصور هادی همچنان در مقرش در شهر عدن حضور دارد و از روحیه عالی برخوردار است .محمد مارم روز پنجشنبه از دفتر منصور هادی گفت :« روحیه منصور هادی به ویژه پس از حملات هوایی بامداد امروز عربستان و برخی کشورهای دیگر علیه مواضع انصار الله بسیار خوب است ».محمد مارم افزود حملات هوایی بامداد امروز عربستان علیه مواضع حوثی ها ، مردم یمن را به ادامه جنگ علیه این گروه تشویق کرده است . به گزارش خبرگزاری رویترز از عدن ، مارم تصریح کرد حال عبد ربه منصور عادی بسیار خوب و از روحیه عالی برخوردار است و از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، اردن ، سودان و دیگر کشورهای منطقه که در عملیات نظامی علیه حوثی ها مشارکت داشتند ، تشکرکرده است . 
 
۸:۰۰ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری از ورود ۳۰ جنگنده اماراتی برای شرکت در عملیات «عاصفه الحزم» (طوفان قاطع )علیه یمن خبر داد.
 
۷:۳۵ به گزارش پایگاه خبری محیط ، منابع مصری اعلام کردند کشتی های جنگی مصر آماده حرکت به طرف یمن هستند .

پایگاه ( الیمن الاخباریه) به نقل از یک منبع نظامی مصر گزارش داد کشتی های جنگی مصر برای شرکت در عملیات نظامی برضد انصار الله در یمن و تامین امنیت خلیج عدن از کانال سوئز به طرف عربستان حرکت می کنند .منبع نظامی مصر هدف اصلی از اعزام کشتی های جنگی این کشور به عربستان و استقرار آنها در خلیج عدن را جلوگیری از ارسال سلاح از خارج به گروه انصار الله اعلام کرد .
 
۷:۲۶ به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش در یمن، بهای نفت خام برنت دریای شمال بیش از سه دلار افزایش یافت و به ۵۹ش دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه رسید.
 
۷:۲۰ پایگاه خبری ( الیمن الان) گزارش داد گفته می شود عبد الملک الحوثی رهبر گروه انصار الله در حملات هوایی بامداد امروز عربستان سعودی به مواضع این گروه در یمن کشته شده است .پایگاه خبری ( الیمن الان) اعلام کرد هواپیماهای جنگی عربستان در حملات هوایی بامداد امروز خانه عبد الملک الحوثی رهبر گروه انصار الله ( حوثی ها ) و برادرانش را هدف قرار دادند.این پایگاه خبری افزود گفته می شود عبد الملک الحوثی در این حملات کشته شده است .به گزارش پایگاه خبری محیط ، پایگاه خبری ( الیمن الان ) به نقل از شاهدان گزارش داد در پی حملات هوایی عربستان ، صدای چند انفجار مهیب از منطقه مران و اطراف خانه عبد الملک الحوثی شنیده شد .
 
۷:۱۸ چند کشور عربی که عضو شورای همکاری خلیج فارس نیستند و همچنین پاکستان آمادگی خود را برای شرکت در عملیات نظامی موسوم به طوفان سهمگین بر ضد انصارالله در یمن اعلام کردند.به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی از ریاض ، به دنبال آغاز حمله نظامی کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس به یمن ، کشورهای اردن ، مصر ، مغرب ، سودان و همچنین پاکستان اعلام کردند خواهان شرکت در این عملیات هستند. این کشورها اعلام کرده اند در پاسخ به درخواست عربستان سعودی و کشورهای عرب خلیج فارس و درخواست مستقیم دولت یمن تصمیم دارند در این عملیات شرکت کنند.
 
۷:۱۵ تصاویر منتشر شده خبر از پایان حمله هوایی سعودی‌ها به یمن می دهند. تصاویر منتشر شده از صنعا نشان از آرامی فضای این شهر پس از حمله می‌دهد. 
 
۶:۵۹ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد : شاهزاده محمد بن نایف ولی ولیعهد عربستان واشنگتن را به حمایت از عملیات نظامی علیه یمن متقاعد کرده است.
 
۶:۵۸ شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد : صالح الصماد رییس شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که برای واکنش به تجاوز نظامی عربستان به یمن همه گزینه ها وجود دارد.
 
۶:۵۲ شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد : ارتش یمن در مرز با عربستان به حال آماده باش درآمد.
 
۶:۴۸ جنگنده های سعودی منطقه حی النصر در شمال صنعا را هدف قرار داده اند. در این حمله ده ها غیر نظامی کشته و گزارش ها از وجود کودکان حکایت میکند.
 
۶:۴۲ به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید اعلام کرد آمریکا با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن و شرکای منطقه ای واشنگتن در تماس نزدیک بوده است.
 
۶:۴۰ محمد البخیتی یکی از فرماندهان انصار الله اعلام نمود: حرکت تجاوزکارانه  آغاز سقوط بعضی از رژیم‌ها است که در راس آن عربستان قرار دارد. 
 
۶:۳۰ المسیره اعلام کرد : وزارت خارجه آمریکا رسما اعلام نمود، حمله عربستان با موافقت شخص اوباما بود. 
 
۶:۲۲ تلوزیون المیسره اعلام نمود: فراخوان برای حضور پزشکان و کادر درمانی در بیمارستان‌های صنعا
 
۶:۰۵ : یک مقام مسئول آمریکایی در گفتگو با رویترز اعلام کرد : آمریکا از عربستان در حمله علیه یمن پشتیبانی میکند
 
۶:۰۰ سعد حریری دستور حمله توسط ملک سلمان را شجاعانه و حکیمانه خواند. 
 
۵:۵۵ العربیه گزارش داد نام عملیات انجام شده توسط عربستان و کشور های حاشیه خلیج فارس علیه یمن “طوفان قاطع” است
 
۵:۴۹ العالم در خبری اعلام کرد نیروی هوایی ارتش یمن یکی از هواپیماهای متجاوز را مورد هدف قرار داد.
 
۵:۱۰ بمباران هوایی شهر صنعا توسط جنگده‌های عربستانی ادامه دارد.
 
۴:۵۶ سفیر عربستان در آمریکا اعلام نمود این حمله با مشارکت ده کشور که از آنها پنج کشور حاشیه خلیج فارس است، صورت می پذیرد.
تابناک