علی مطهری با بیان این‌که آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده، اظهار کرد: از آنجایی که این دولت گرایش به اصلاح طلبی دارد فشار بیشتری روی آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبی را بیان می‌کنم وقتی رسانه‌ها را بررسی می‌کنم می‌بینم که خودسانسوری بیشتر شده

 

علی مطهری:  آزادی بیان در دولت جدید کمتر شد

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید فرد و یا گروهی را مادام که دست به سلاح نبرده به جرم مخالفت محدود کنیم.

 

شرق پرس: علی مطهری در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و شعار این کنگره مبنی بر این‌که اصلاحات لازمه اعتدال است، گفت: من این شعار را بدین شکل تکمیل می‌کنم که اصلاحات و پایبندی به اصول لازمه اعتدال است.

 

وی افزود: برای این‌که ما اعتدال انقلاب اسلامی را حفظ کنیم خوب است هر چند سال یک بار در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یک آسیب‌شناسی از انقلاب داشته باشیم و راه طی شده را ارزیابی کنیم و ببینیم چگونه این راه طی شد و در کجا نقایص وجود داشت و همچنین در کجا موفق بودیم و در کجا عقب‌گرد داشته‌ایم.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که شهید مطهری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هشدار دادند و گفتند که ممکن است نهضت اسلامی با آفاتی مواجه شود، نفوذ اندیشه‌های بیگانه را یکی از این آفات برشمرد و ادامه داد: این‌که اندیشه غیراسلامی به نام اسلام وارد اندیشه انقلاب شود یکی از آفات مورد توجه بود که البته این موضوع شاید امروز مشکل اساسی ما نیست.

 

وی ادامه داد: همچنین مساله تجددگرایی افراطی و این‌که بخواهیم اسلام را باب طبع زمان کنیم و برخی احکام را به بهانه مقتضیات زمان تغییر دهیم یکی دیکر از این آفات است که البته امروز کمتر دچار این آسیب هستیم. اما مسأله رخنه فرصت طلبان یکی دیگر از آفت‌ها است که امروز یکی دیگر از مشکلات ما قلمداد می‌شود. همچنین مسأله ابهام طرح‌های آینده از دیگر آفات است که ما از ابتدای انقلاب با این مشکل مواجه بودیم و مخصوصاً در مسائل اقتصادی از ابتدای انقلاب خودمان هم درست نمی‌دانستیم که می‌خواهیم چه کنیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: کم شدن اخلاص و حسن نیت و زیاد شدن قدرت طلبی‌ها و هواهای نفسانی از دیگر آفت‌هایی است که امروز با آن مواجه‌ایم.

 

وی افزود: اگر بخواهیم آسیب‌های امروز انقلاب را فهرست کنیم یکی از آنها که مخصوصا در چند سال اخیر بر کشور ما حاکم بوده و افزایش پیدا کرده عدم تحمل منتقد و مخالف است.

 

وی با بیان این‌که آزادی بیان در دولت جدید کمتر شده، اظهار کرد: از آنجایی که این دولت گرایش به اصلاح طلبی دارد فشار بیشتری روی آن وارد است و من که با مطبوعات و رسانه‌ها در ارتباط هستم و مطالبی را بیان می‌کنم وقتی رسانه‌ها را بررسی می‌کنم می‌بینم که خودسانسوری بیشتر شده و مطبوعات امروز خیلی بیشتر از دولت گذشته از توقیف شدن و و لغو امتیازشان می‌ترسند و این یک اشکال جدی است.

 

وی در همین راستا روشن شدن تکلیف هیأت نظارت بر مطبوعات را یک ضرورت خواند و اظهار کرد: در این هیأت یک عده تصمیم کارشناسی می‌گیرند ولی بعد از آن دادستانی خود تصمیم می‌گیرد و اعلام جرم می‌کند. با این حال باید پرسید وظیفه این هیأت چیست یا آن را تعطیل کنید یا این‌که بدون مجوز آن روزنامه‌ای تعطیل نشود.

 

وی در ادامه سخنان خود با مورد توجه قرار دادن موضوع آزادی تفکر و بیان، گفت: شهید مطهری معتقد بودند که در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی حق فعالیت دارند منتهی مشروط بر این‌که با نام اسلام فعالیت نکنند. خود امام هم می‌فرمودند که حتی کمونیست‌ها در جمهوری اسلامی حق فعالیت دارند. حال شما این موضوع را با وضع امروز ما مقایسه کنید. ما نباید برخی رفتارها و تصمیمات دوره جنگ را به امروز سرایت دهیم. در آن زمان محدودیت‌هایی وجود داشت.

 

مطهری در ادامه گفت: به صرف انتقاد افرادی را بازداشت و زندانی می‌کنید در حالی که این رویکرد با سیره ائمه اطهار (ع)، پیغمبر (ص) و امیرالمومنین (ع) سازگار نیست چرا که می‌بینیم مخالفین حضرت علی (ع) در مقابل ایشان حتی فریاد می‌زدند و امیرالمومنین حتی حقوق اینها را قطع نکرد. مادامی که دست به سلاح بردند که در این صورت این افراد محارب و قیامشان مسلحانه می‌شود که تکلیفشان روشن است بنابراین تا فرد و گروهی دست به سلاح نبرده نباید به جرم مخالفت او را محدود کنیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: ما به غربی‌ها انتقاد می‌کنیم که شما درباره هولوکاست اجازه اظهارنظر و بررسی به کسی نمی‌دهید و فقط یک تحلیل باید مطرح شود. حالا همین کار را ما درباره حوادث ۸۸ داریم. همه باید یک حرف بزنیم. کسی حق ندارد حرف دیگری بزند و اتفاقی که در مجلس افتاد در همین راستا بود.

 

به گزارش ایسنا، مطهری در ادامه سخنانی را بیان کرد که با تشویق مکرر حاضرین همراه می‌شد.

 

وی با مورد توجه قرار دادن موضوع ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی، گفت: هر انقلابی ریزش‌ها و رویش‌هایی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع را مورد توجه قرار دادند. اما مقصود ایشان ریزش‌های طبیعی است نه این‌که ما اصرار بر ریزش‌ها داشته باشیم و فکر کنیم هرچه این ریزش‌ها بیشتر باشد بهتر است و در این راستا فکر کنیم که می‌توانیم افراد را هل دهیم تا از قطار انقلاب پیاده شوند.

 

وی در همین راستا اضافه کرد: آنچه مدنظر من است نوع برخورد با منتقدان و مخالفان است. ما باید این راه را تغییر دهیم. وقتی کسی خودش می‌گوید من نظام را قبول دارم چرا هلش می‌دهید؟ هر وقت چنین شخصی سلاح به دست گرفت بحث دیگری است. اما می‌خواهیم افراد را طرد و از دایره انقلاب بیرون کنیم.

 

مطهری گفت: آیا دل ما بیشتر برای انقلاب می‌سوزد یا دل این تندروها که این طرف و آن طرف هستند.

 

وی در ادامه سخنان خود وقتی در حال گفتن این جمله بود که منی که از شب ۱۵ خرداد از بازداشت شهید مطهری… اشک ریخت و این جمله‌اش ناتمام ماند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: مسأله نفوذ فرصت‌طلبان بسیار مهم است. حتی وقتی زمانی گفتند که انقلاب فرزندخور است شهید مطهری می‌گویند انقلاب فرزندخور نیست، کوتاهی رهبران نهضت و انقلابیون راستین است که باعث می‌شود که انقلاب فرزندان خود را یکی یکی از بین ببرد. ولی اگر ما هوشیار باشیم و از رخنه فرصت‌طلبان جلوگیری کنیم، این موضوع یک قاعده کلی نیست و زمانی پیش می‌آید که ما غفلت می‌کنیم و کسانی وارد می‌شوند تا انقلابیون راستین را به حاشیه برانند و شعارهای تند سر دهند.

 

وی همچنین کم شدن خلوص و ایمان و معنویت را از آفت‌ها مورد توجه انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: شهید مطهری می‌فرمودند اگر یک انقلاب مذهبی خلوص نیت‌اش را از دست بدهد زودتر آسیب می‌بیند چرا که ادعای معنوی دارد و مخصوصاً این موضوع درباره اصول‌گرایان بیشتر صدق می‌کند. چرا که ادعای اسلام و ولایت‌مداری بیشتر است. در حالی که بی‌تقوایی در این میان زیاد است. مثلاً این‌که خبر را ناقص و آن‌طور که دوست دارند منتشر می‌کنند.

 

مطهری اظهار کرد: من در آن جلسه مجلس گفتم اگر روز ۹ دی منشأ تفرقه در کشور باشد دیگر یوم‌ا لله نخواهد بود بلکه یوم‌الشیطان است اما این رسانه‌ها نوشتند مطهری گفته که ۹ دی یوم‌الشیطان است و این موضوع از مواردی است که به انقلاب آسیب می‌زند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه من معتقدم دیوار مصنوعی بین اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید شکسته شود، گفت: برای خودمان دسته‌بندی‌هایی درست کرده‌ایم که بر اساس آن کسی که اصول‌گرا است نمی‌تواند اصلاح‌طلب باشد و برعکس. در این راستا من معتقدم معتدل‌های اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی متحد شوند و در مقابل افراط‌ها و فرصت‌طلبی‌ها بایستند تا ان شاءألله آینده بهتری داشته باشیم.

 

وی در ادامه بازگشت به قانون اساسی را راه‌حل اساسی مشکلات عنوان کرده دانست و افزود: ما یک قانون اساسی بسیار خوب و مترقی داریم اما خودمان با ایجاد شوراهایی یکی یکی اصول را نقض کرده‌ایم. یک شورایی درست کردیم که می‌تواند در کار قوه قضائیه دخالت کند. شورای دیگری هم می‌تواند در آموزش عالی دخالت کند و اساساً این شوراها در مقابل مجلس قانون‌گذاری می‌کنند. اینها را باید اصلاح کنیم و ملاک را قانون اساسی قرار دهیم./ایسنا