نشریه فارین پالیسی (ForiegnPolicy) در یادداشتی با عنوان "تمدید هسته ای ایران در حکم مرگ است" به قلم "جفری لوییس" به تحلیل تمدید مجدد مهلت گفتگوها تا 4 ماه آینده پرداخت و نوشت: «آیا طرف های مذاکرات گمان می کنند رسیدن به توافق بعد از چهارماه راحت تر خواهد شد؟»

 

 

با روی کار آمدن کنگره جمهوری خواه، خشمگین و آماده برای تحریم و به گردش درآمدن نسل جدید سانریفیوژهای ایران، نمی توانیم  چهار ماه دیگر هم صبر کنیم.

 

 

شرق پرس: نشریه فارین پالیسی (ForiegnPolicy) در یادداشتی با عنوان “تمدید هسته ای ایران در حکم مرگ است” به قلم “جفری لوییس” به تحلیل تمدید مجدد مهلت گفتگوها تا ۴ ماه آینده پرداخت و نوشت: «آیا طرف های مذاکرات گمان می کنند رسیدن به توافق بعد از چهارماه راحت تر خواهد شد؟»

 

 

نویسنده این نشریه آمریکایی در تحلیل خود آورده است: « باید بگویم که دو خبر بد دارم. اول اینکه کنگره آینده قانون جدید تحریم ها را تصویب خواهد کرد و اکثریت مجلس به نفع آن رأی خواهند داد و از طرفی، رهبر جدید اکثریت سنا، مانند رهبر کنونی جلو لایحه جدید را نخواهد گرفت.

 

 

باید توجه داشت که تحریم های کنگره در میانه مذاکرات با این توجیه اعمال شده بودند که دست بالای رئیس جمهور را در مذاکره با طرف ایرانی موجب خواهند شد، و تنها در صورتی که کاخ سفید در مذاکرات وین حداقل روی یک “چارچوب” به توافق رسیده بود، اکنون می توانست این طور ادعا کند که عزم کنگره برای برچیدن برنامه هسته ای ایران می رفت فرصت تاریخی امکان کنترل و مهار آن را از بین ببرد.

 

 

در عوض، تمدید مجدد دقیقاً یعنی نیاز اصلی و کمک واقعی به اوباما، همان از کوره در رفتن کنگره است.

 

دومین خبر بد این که ایران در حال تحقیق و توسعه روی نسل جدید سانتریفیوژهایش است. چندهفته پیش آژانس گزارش داد ایران به طور آزمایشی به سانتریفیوژهای تحقیقاتی جدید IR-5 سوخت رسانی کرده است. مشکل از آن جاست که ایران تا قبل از این به این نوع از سانتریفیوژها را سوخ ت رسانی نکرده بود. با این که شخصاً فکر نمی کنم ایران توافق ژنو را زیر پا گذاشته است، توافقی که متأسفانه تقریباً هیچ محدودیتی برای فعالیت های تحقیقات و توسعه قائل نشده است، اما این کار ایران در مخالفت کامل با فضای مدارا و حسن نیت حاکم بین دو طرف بوده است.

 

 

خوشبختانه دولت [آمریکا] از ایران خواست تا در آن لحظه از خیر  قضیه بگذرند و آن ها هم موافقت کردند، اما ایران هنوز برای تحقیقات و توسعه نسل جدید سانتریفیوژهایش از جمله IR-5 و در نهایت IR-8 کاملاً آزاد است. یعنی IR-5 فقط مقدمه ای است برای یک مشکل بسیار بزرگتر. ایران نوع جدید سانتریفیوژهایش را با نام IR-8  به آژانس معرفی کرده است، که تقریباً ۱۶ برابر قوی تر از مدل نصب شده در نطنز هستند.

 

 

آن گونه که من می توانم ببینم، در “طرح مشترک اقدام” مورد توافق در ژنو هیچ چیزی که ایران را از آزمایش تزریق اورانیوم به این سانتریفیوژ جدید منع کند – تا زمانی که به انباشت بیشتر اورانیوم منجر نشود – وجود ندارد. ممکن است برخی با نظر من مخالف باشند، اما ایرانی ها معتقدند که مجوز این کار را دارند. پس چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی ایران شروع به تزریق اورانیوم به IR-8 کند؟

 

 

فکر نکنید که این کار را نمی کند. به نقل از آقای روحانی، «ما در زمینه فناوری هسته ای، به ویژه تحقیق و توسعه و فناوری صلح آمیز هسته ای هیچ محدودیتی را نمی پذیریم».

 

اکنون وقت عمل کردن است. اصلاً ممکن نیست و این قدر وقت نداریم که توافق ژنو را دوباره و چندباره تمدید کنیم. طرف های دوسوی مذاکره باید بفهمند که وقتی برای چهارماه دیگر برای مذاکره بر سر توافق روی یک “چارچوب” در اختیار ندارند.

 

 

کنگره جدید ۳ ژانویه (۱۳ دی) آغاز به کار خواهد کرد و تقریباً بلافاصله شرایط جدیدی برای رسیدن به هر نوع توافقی منظور خواهد کرد و از پس آن، ایران را تهدید خواهد کرد که در صورت زیرپاگذاشتن توافق ژنو یا هر کاری که خوشایندش نباشد، تحریم خواهد شد.

 

 

ایران هم به احتمال زیاد دست به اقداماتی خواهد زد که هرچند از نظر خودش بسیار خوب هستند، اما باعث خشم کنگره خواهند شد».

جام