در تاریخ ۲ سپتامبر۱۹۸۶ رأس ساعت ۱۴ یک فروند تامکت اف-14 ایرانی به خلبانی سروان احمد مرادی خائن به همراه سروان نجفی (RIO) به سمت پایگاه البکر عراق پرواز نمودند.

شرق پرس: سروان احمد مرادی طالبی  از جمله خلبانان خائن نیروی هوایی ارتش ایران بود که در جریان جنگ با عراق با یک فروند جنگنده اف-۱۴ تامکت مسلح به موشک های دوربُرد فینیکس به عراق پناهنده شد و این هواپیمای گران قیمت را در اختیار دشمن قرار داد.

در تاریخ ۲ سپتامبر۱۹۸۶ رأس ساعت ۱۴ یک فروند تامکت ایرانی به خلبانی سروان احمد مرادی به همراه سروان نجفی (RIO) به سمت پایگاه البکر عراق پرواز نمودند.

 اف ـ ۱۴ که در ارتفاع بالا پرواز می کرد به سرعت توسط رادارهای عراقی شناسائی شده و متعاقب آن ۲ فروند MIG – 23 ML که سرگرد محمد ( فرمانده اسکادران ۶۳ ) فرمانده دسته آنان بود جهت مقابله به پرواز در آمدند .

با توجه به این که رادارهای عراقی هیچ هواپیمای دیگری را بغیر از این تامکت شناسایی نکردند, فرماندهان عراقی به موضوع مشکوک شده و احتمال دادند که ایرانی ها تله ای گذاشته اند . سپس یک فروند MIG – 25 PDS از پایگاه تموز به پرواز در آمد . میگ ـ ۲۳ ها با کم کردن ارتفاع به تعقیب تامکت که هم چنان به سمت غرب می رفت ادامه دادند.

moradi-khalaban-khaen1

در زمانی که به ۲۰ کیلومتری تامکت رسیدند دستور شلیک صادر شد . سرگرد محمد سعی در شلیک یک فروند موشک R-24R کرد اما موفق به اینکار نشد . رفته رفته فاصله آنان تا تامکت ایرانی کاهش می یافت . در فاصله ۸ کیلومتری ,هواپیمای همراه (Wingman) او یک موشک R – 24 T خود را شلیک کرد .

به فاصله کوتاهی انفجاری روی داد و تامکت ایرانی با از دست دادن ارتفاع با سرعت هر چه تمامتر به سمت زمین نزدیک می شد . میگ های عراقی خود را به نزدیکی تامکت رساندند و با تعجب شاهد باز شدن ارابه فرود اف ـ ۱۴ شدند. تامکت قصد تسلیم شدن داشت . با دیدن این صحنه خلبانان عراقی با فرماندهان مافوق تماس گرفته و ضمن تشریح صحنه خواستار دستورات آنان شدند. به فاصله کوتاهی فرماندهان عراقی متوجه شدند که خلبانان ایرانی یک روز زودتر از موعد از قبل تعیین شده به عراق پرواز کرده اند .

 بلافاصله به میگ ها دستور داده شد تا تامکت ایرانی را تا پایگاه العبیده اسکورت نموده و مقدمات فرود آنان را فراهم آورند . اما برای این کار زمانی باقی نمانده بود . هدایت هواپیما از دستان سروان مرادی خارج شده بود و خدمه پروازی باید جان خود را نجات می دادند . اف ـ ۱۴ ایرانی در نزدیکی نومانیه سقوط کرد و چنان لاشه آن متلاشی شد که مقامات عراقی قادر به کسب هیچگونه اطلاعات مفیدی از آن نشدند.

هرچند در روایت دیگری، گفته می شود ایالات متحده آمریکا از ترس دست یافتن شوروی ، متحد شماره یک نظامی عراق به اصرار محرمانه تامکت با ارائه امتیازاتی به عراق از جمله کمک های اطلاعاتی موفق شدند سیستم های محرمانه تامکت را از عراق خارج کنند و از این هواپیما تنها لاشه ای در کشور عراق باقی ماند.

اما احمد مرادی  طالبی که بود؟

خلبان خائن نیروی هوایی در جریان پاکسازی های پس از انقلاب، خودش را  مذهبی و مدافع نظام جا زده بود.

در سفری که مرادی طی دوره مرخصی به خارج از کشور داشت، توسط سرویس های اطلاعاتی و استخبارات عراق فریب داده شد و با وعده زندگی در رفاه و مهاجرت ساده به اروپا، در بازگشت نقش شوم خود را عملی کرده و یک فروند سوپر جنگنده ارزشمند تامکت را به عراق برد.

چند ماه پس از این اقدام خیانت کارانه ، افراد ناشناس با شلیک گلوله در ژنو سوئیس احمد مرادی را هدف قرار دادند.

سروان قهرمان نجفی در اولین روزهای آزادی

سروان قهرمان خلبان نجفی در اولین روزهای پس از اسارت

کابین عقب سروان نجفی که از نقشه شوم مرادی بی خبر بود پس از رسیدن به عراق حاضر به همکاری اطلاعاتی با دشمن نشد و سال ها در اسارت نیروهای عراقی باقی ماند، سروان نجفی بعدها رئیس کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ایران شد.

moradi-khalaban-khaen2

در این تصویر، قبر این خلبان فراری در ژنو سوئیس-به نقل از صفحه پرواز بی نهایت- دیده می شود.

پارسینه