رئیس سازمان تحقیقات وآموزش و ترویج کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در ایران باستان دی ، ماه بز نامیده می شد از سال آینده روز 15 دی را روز ملی بز نامگذاری می شود.

15 دی روز ملی بز

 

 

 

شرق پرس: اخیراً اولین “همایش روز ملی بز “با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی مسئولان و محققان علوم دامی، عشایر و دامداران سراسر کشور در موسسه تحقیقات علوم دامی البرز برگزار شد .

 
 
دکتر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی در این همایش به بز به عنوان میراث ماندگار کشور اشاره کرد و گفت: بز با زندگی عشایری که متناسب با آب بوده سازگار است و اهلی شدن این حیوان به کشور ما تعلق دارد .
 
 
دکتر زند رئیس سازمان تحقیقات وآموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر در کشور ما ۲۰ میلیون راس بز وجود دارد که برای افزایش و توسعه پرورش بز نیاز به برنامه ربزیهای منسجم است که مهمترین کار در این راستا اصلاح نژاد این حیوان به همت محققین علوم دامی است . 
 
 
وی گفت : با توجه به اینکه در ایران باستان دی ، ماه بز نامیده می شد از سال آینده روز ۱۵ دی  را روز ملی بز نامگذاری می شود با پیشنهاد و پیگیری موسسه تحقیقات علوم دامی سال ۲۰۱۷ سال حمایت از بز در عرصه کشاورزی و دامداری نام گذاری خواهد شد.
 
 
ملا صالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود شیر به پرورش بزهای شیری اشاره کرد و گفت: شیر بز به دلیل ویژگیهای غذائی و داروئی که دارد در بخش صادرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 
 
 
ملاصالحی گفت: از اهداف ما تا ۱۰ سال اینده افزایش جمعیت بز در کشور و افزایش شیر ان به دوبرابر است که برای رسیدن به این امر اصلاح نژاد ، سنتز نژادهای جدید بز با استفاده از پایه های بومی با تلفیق نژادهای وارداتی و توسعه واحدهای صنعتی بز شیری در دستور کار قرار دارد. 
 
 
به گزارش خبرگزای صداوسیما, در حاشیه این نمایشگاه محصولات بدست آمده از بز توسط عشایر کشور تولید شده بود  مانند سیاه چادر ، چرم بز ، نخ ، موهر و محصولات مختلف لبنی به نمایش گذاشته شده بود .