معاون وزیر خارجه که به دعوت وزارت خارجه انگلیس به این کشور سفر کرده، گفت «سیاست‌های افراطی» عربستان سعودی، باعث رشد گروه‌های تروریستی القاعده و داعش شده است.

 

 

 

شرق پرس: معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه انگلیسی گفته عربستان در تلاش است تا یمن را اشغال کند؛ وی همچنین از سیاست‌های افراطی عربستان که به رشد گروه‌های تروریستی منجر شده انتقاد کرده است.

 

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران که به لندن سفر کرده روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی گاردین درباره مسائل مهم خاورمیانه اظهار نظر کرده است.

 

آقای امیرعبداللهیان، در این مصاحبه ادعاها درباره حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه را رد و بار دیگر تأکید کرد مشاوران نظامی ایران در مبارزه با تروریسم به ارتش سوریه کمک می‌کنند.

 

این مقام ایرانی که به دعوت وزارت خارجه انگلیس به این کشور سفر کرده، گفت «سیاست‌های افراطی» عربستان سعودی، باعث رشد گروه‌های تروریستی القاعده و داعش شده است.

 

امیرعبداللهیان، همچنین ادعاها درباره اینکه حملات هوایی روسیه در سوریه بنا به درخواست ایران برای جلوگیری از سقوط بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه انجام شده را رد کرد و گفت: «اعتقاد ما این است که گروه‌های مسلح، حتی در حساس‌ترین برهه‌های زمانی قادر به براندازی دولت سوریه نبوده‌اند و نیستند.»

 

وی به اظهارات چند روز پیش عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که تهران را به اشغال سوریه متهم کرده بود هم پاسخ داد. او گفت: «با توجه به این واقعیت که عربستان سعودی، هفت ماه است در تلاش است تا با استفاده از زور نظامی یمن را اشغال کند، آنها درباره سوریه، در جایگاهی نیستند که این اظهارات را مطرح کنند.»

 

معاون وزیر خارجه ایران، همچنین سوء مدیریت عربستان را مقصر مرگ هزاران نفر در مراسم حج امسال خواند.

 

این دیپلمات ایرانی در ادامه اشاره کرد که در بروکسل، گفت‌وگوهایی سازنده با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پیشنهادات برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه داشته است.

 

امیرعبداللهیان افزود: «در هر فرایند سیاسی، نقشی که بشار اسد خواهد داشت، مهم است. ما به دنبال این نیستیم که بشار اسد برای همیشه رئیس‌جمهور بماند، اما به نقش او در مبارزه با تروریسم و اتحاد ملی این کشور واقف هستیم. مردم سوریه تصمیم نهایی را خواهند کرد و هر تصمیمی که آنها بگیرند، ما آن را می‌پذیریم.»