وي مهم‌ترين علل سرطان مري در‌ چنين مناطقي را نوشيدن چاي داغ، مسائل ژنتيك، مصرف مواد دخاني به‌ويژه ترياك دانست و گفت: در گذشته 18درصد افراد بالاي 40سال روزانه ترياك مصرف مي‌كردند درحالي‌كه مصرف سيگار 12درصد بوده است. ترياك در انواع سرطان‌ها نقش دارد.

 

مهم ترین عوامل سرطان در ایران چای داغ, سیگار, تریاک

ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.
 
 
شرق پرس: رضا ملک‌زاده با بیان اینکه در مجموع شیوع سرطان در کشور از متوسط جهانی کمتر است، افزود: سرطان معده شایع‌ترین سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده‌بزرگ و ریه در مردان و در زنان پستان، روده‌بزرگ، ریه، مری و معده است و کشور ما در ابتلا‌ به سرطان رتبه چهارم را در منطقه دارد. متوسط جهانی بروز سرطان در سال ۱۸۲در ۱۰۰ هزار است که آمار ایران ۱۳۴در ۱۰۰هزار گزارش شده است.
 
 
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحقیق انجام شده در شمال ایران و شمال آسیا گفت: مشخص شده که بیشترین سرطان را در سال ۱۳۴۹در ۲ شهر گنبد‌کاووس و ترکمن‌صحرا در ایران ‌داشته‌ایم. در‌ واقع این دو شهر بیشترین شیوع سرطان مری و معده را داشته‌اند. البته پژوهشی در استان گلستان نشان داد در ۱۰سال گذشته مرگ‌ومیر بر اثر سرطان مری فقط ۲۲درصد بوده و ۵۰درصد مرگ‌ها به‌دلیل سکته‌های قلبی بوده بنابراین بسیاری از افراد قبل از سرطان بر اثر سکته می‌‌میرند.
 
 
وی مهم‌ترین علل سرطان مری در‌ چنین مناطقی را نوشیدن چای داغ، مسائل ژنتیک، مصرف مواد دخانی به‌ویژه تریاک دانست و گفت: در گذشته ۱۸درصد افراد بالای ۴۰سال روزانه تریاک مصرف می‌کردند درحالی‌که مصرف سیگار ۱۲درصد بوده است. تریاک در انواع سرطان‌ها نقش دارد. البته علل سرطان در همه جای دنیا یکسان نیست. پایین بودن وضعیت بهداشت دهان و دندان نیز عامل مهمی در ابتلا به سرطان‌های مری و معده در ایران است.
 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه افزایش طول عمر، کنترل عفونت‌ها، کاهش مرگ نوزادان و تغییر سبک زندگی باعث افزایش بروز سرطان در کشور است، گفت: ‌۵۰درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۵۰درصد قابل درمان است. عوامل مهمی که می‌توان در پیشگیری از سرطان آنها را شناخت مصرف سیگار، قلیان و تریاک است. اگر به درستی به مردم گفته شود که تریاک طول عمر را به شدت کاهش می‌دهد، می توان باعث کاهش مصرف آن شد.

 
 
وی همچنین چاقی را از دلایل دیگر ابتلا به سرطان دانست و افزود: ۶۵تا ۷۰درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند که این موضوع در ابتلا به سرطان روده‌بزرگ، سینه و پروستات نقش دارد. همچنین مصرف میوه و سبزی در کشور کم‌است از طرفی مصرف آجیل بی‌نمک در پیشگیری از سرطان نقش دارد./همشهری