رسانه‌ها با استفاده از اطلاعات به روز که با همکاری دستگاه‌های دولتی به دست می‌آید و تحلیل منصفانه و منتقدانه آن بدون دخالت تعارف‌های سیاسی و فرهنگی در تحلیل محتوای اقتصاد مقاومتی اقدام کنند

 

 

شرق پرس:  اصطلاح اقتصاد مقاومتی که در سال ۸۹ و در دیدار کارآفرینان کشور با مقام معظم رهبری بیان شد به عنوان راهبرد حیاتی اقتصادی جامعه از ۲ دهه قبل توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است که در شعار‌های سال و استفاده از کلید‌واژه‌های مرتبط در دیدار‌های عمومی و تخصصی ایشان به کار می‌رفت.

 

هدف از اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری را می‌توان مقاومت در برابر تحریم‌ها و دشمنی‌های دشمنان و از طرف دیگر پویایی و جهش اقتصادی ذکر کرد.

 

نظام استکباری با دلایل سطحی و دور از واقعیت به منظور فشار مضاعف بر نظام اسلامی با بهانه‌هایی مانند سلاح هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم اقدام به تحریم جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی کرده است و نظام اسلامی نیز با تأکید بر حقانیت خود برای دست‌یابی به دانش هسته‌ای، انتقاد از چند‌‌گا‌نگی تعریف حقوق بشر و تأکید بر حمایت از مظلومان جهان بر طبق قاموس خود در برابر نظام استکباری ایستاده است و دشمنان نیز برای شکست این گفتمان جدید که ماهیت آنان را در رهبری جهان با چالش عمیق مواجه کرده است، تحریم‌های شکننده بر علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار دادند.

 

ظرفیت‌های مختلف ایران در حوزه‌های نیروی انسانی، منابع طبیعی، گردشگری، کشاورزی، دامداری، موقعیت استراتژیک جهانی و منطقه‌ای، اقبال ایران در دیپلماسی عمومی، برگزاری انتخابات مختلف، حمایت عمومی از نظام اسلامی و ظرفیت‌های محوری دیگر را می‌توان از بستر‌های لازم توسعه عادلانه توصیف کرد.

 

آنچه را که می‌توان به عنوان حلقه مفقوده در توسعه مورد انتظار ایران ذکر کرد، ضعف تدابیر لازم در استفاده از ظرفیت‌های موجود است تا با ایجاد طرح‌های خوشه‌ای شاهد استفاده از توانمندی‌های مختلف به صورت تکمیل زنجیره‌های مرتبط بود.

 

استفاده افراطی از واژه «برجام» و گره زدن آن به حیات مدیریت کشور از اشتباهاتیبوده که انرژی مدیران و تصمیم‌سازان را به خود اختصاص داده است.

 

رسانه‌ها نقش مهمی در تنویر ابعاد پدیده‌های مختلف دارند و برای رسیدن به این هدف باید در کسب اطلاعات پایه و تحلیل محتوای آن و عدم وجود موانع همکاری لازم انجام شود که شاهد اطلاعات قطره‌چکانی اولیه در موضوع برجام، صوری بودن توجه به ابعاد اقتصاد مقاومتی، انتقاد دولت از منتقدان برجام که به نوعی انتقاد از کارشناسان معتقد به اقتصاد مقاومتی را هم شامل می‌شود و ایجاد موانع غیر‌محسوس برای رسانه‌ها با استفاده از ادبیات گفتاری و رفتاری خاص وجود داشته است.

 

اجرای موفق اقتصاد مقاومتی که بهره‌برداری لازم از توانمندی‌های داخلی و استفاده از توانایی‌های خارجی با محوریت اولویت اقتصاد داخلی را به همراه دارد به هم‌دلی و هم‌زبانی عمومی و همکاری سه قوای کشور نیازمند است که در این زمینه با توجه به واردات بدون مطالعه محصولات، عدم فرهنگ‌سازی لازم برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در جامعه و چند‌صدایی در اجرای اولویت‌های اقتصاد مقاومتی مواجه هستیم که تشکیل قرار‌گاه اقتصاد مقاومتی توسط دولت را می‌توان روزنه امیدی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشیم.

 

پیشنهاد می‌شود رسانه‌های نوشتاری، مجازی، دیداری و شنیداری با تعیین وضعیت موجود حوزه‌های مختلف با استفاده از اطلاعات به روز که با همکاری دستگاه‌های دولتی به دست می‌آید و تحلیل منصفانه و منتقدانه آن بدون دخالت تعارف‌های سیاسی و فرهنگی آن گام اول در رصد و تحلیل محتوای اقتصاد مقاومتی در ابعاد شهرستانی، استانی، ملی و جهانی را اقدام کنند و در قدم دوم با استفاده از گفتمان‌سازی کارشناسی و نیز استفاده از دید‌گاه‌های عمومی به منظور مشارکت بیشتر مردم در آن اقدام کنند و دولت نیز بستر لازم برای همه‌گیر شدن این گفتمان‌سازی‌ها را که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز است را فراهم کند.

 

رسانه‌ها می‌توانند نقش موج‌آفرینی در همه‌گیر شدن اقتصاد مقاومتی در لایه‌های مختلف جامعه را ایجاد کنند و به نظر می‌رسد برای دست‌یابی به این هدف نیاز به تلاش بیشتری دارند.

 

 

 

 

 

 

 فارس