رئیس مجمع تشخیص مصلحت در دیدار با سفیر ترکیه در خصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، گفت: علاجش آسان است و آن اینکه مسؤولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.

هاشمی رفسنجانی؛ دستهایی برای مخدوش کردن روابط ایران و ترکیه درکارند

 

 

 

شرق پرس:  آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران، مسؤولیت سفارت‌های دو کشور در تهران و آنکارا را در شرایط حساس منطقه برای ایران و ترکیه مهم خواند و گفت: خیلی مشهود است که دست‌هایی در کارند تا روابط دو کشور مخدوش شود.

 

 

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله‌های اخیر به کامیون‌ها و خطوط گاز را هشدار دهنده توصیف و اظهار کرد: در این شرایط بعضی از رسانه‌ها افراطی با اغراض نادرست، باعث تحریک احساسات می‌شوند و راه درست مقابله با این توطئه‌ها، رفت‌ و آمدهای جدی مسؤولین دو کشور است تا مواظبت کنند که روابط قدیمی و ریشه‌دار ایران و ترکیه مخدوش نشود.

 

 

هاشمی رفسنجانی نقش ایران و ترکیه را در ایجاد ثبات منطقه‌ای و تداوم آن بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: الحمدلله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور وسیع است که می‌توانیم همکاری‌های با دوامی داشته باشیم.

 

 

وی اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ترکیه و عدم تشکیل ائتلاف برای تشکیل دولت را نشانه خوبی ندانست و گفت: باید هوشیار باشید تا احزاب مهم ترکیه در اداره کشور جدّی باشند و مصالح ملی کشور در اولویت سیاست‌هایشان باشد.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابزار امیدواری برای عبور ترکیه از اوضاع فعلی، اظهار کرد: مواظب باشید که سموم این شرایط در جامعه شما رسوب نکند.

 

 

وی در ادامه همزمانی این شرایط با تشدید پدیده شوم تروریسم در اطراف ترکیه را خطرناک توصیف کرد و گفت: بعید نیست که داعش در این مدت در ترکیه پناهگاه‌هایی برای خود درست کرده باشد.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به توافق هسته‌ای ایران و صف‌بندی گروه‌های مخالف و موافق در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا اشاره کرد و گفت: اسرائیل و بعضی از کشورهای منطقه هم به خاطر نگرانی‌های خود، از هر راهی برای کارشکنی اقدام می‌کنند.

 

 

وی مسایل فلسطین، عراق و سوریه را تأسف‌بار خواند و خاطر نشان کرد: اگر ایران و ترکیه هماهنگ عمل کنند، می‌توانند در همه این کشورها تأثیرات مثبت داشته باشند.

 

 

هاشمی رفسنجانی رقابت ایران و ترکیه در مسایل منطقه‌ای را بی‌دلیل خواند و گفت: تجربه می‌گوید همکاری دو کشور باعث تقویت و تداوم امنیت داخلی دو کشور خواهد بود.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با طبیعی خواندن اختلاف نظر کشورها در مسایل، اظهار کرد: هنر دیپلماسی مقایسه نفع و ضررهای موضع‌گیری‌ها و ترجیح منافع و مصالح پایدار بر موضوعات زودگذر است.

 

 

وی در خصوص دلخوری‌های سیاسی اخیر، با تأکید بر اینکه «خودسرها نباید سیاست‌های رسمی دو کشور را مخدوش کنند»، گفت: علاجش آسان است و آن اینکه مسؤولان با رفت‌وآمدها و تأکید بر همکاری‌ها، سیاست رسمی دو کشور را تقویت کنند.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری سابق ایران، ترکیه و سوریه برای مهار زیاده‌خواهی حزب بعث در زمان صدام و تشکیل D8 از سوی «اربکان« را تجربه‌ه‌ای بسیار موفق توصیف کرد و افزود: در این شرایط هم می‌توان با همان دلیل و منطق سیاسی همکاری‌ها را گسترش داد.

 

 

وی در پاسخ به پرسش سفیر ترکیه مبنی براینکه «برنامه ایران در شرایط جدید پس از توافق برای همکاری با کشورهای منطقه و به ویژه عربستان چیست؟»، گفت: ایران بارها اعلام کرد که در فضای احترام متقابل ، خواستار گسترش روابط، مخصوصاً کشورهای مسلمان و به ویژه همسایگان است و در عمل هم ثابت کردیم هیچ مزاحمتی برای کشورهای منطقه نداریم و کشورها نباید فریب القائات صهیونیست‌ها را بخورند./پارسینه