رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ویرانی زیربناهای یک کشور اسلامی را تأسف‌ بار و باعث افزایش ناامنی‌های قومی و مذهبی در منطقه خواند و افزود: اگر این جنایات ادامه داشته باشد، آتش آن دامان اکثر کشورهای منطقه به‌ویژه خود عربستان را می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی: حمله عربستان به یمن اشتباه محاسباتی بود

 

شرق پرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: غربی‌ها بیش از ایران به توافق نیاز دارند و باید از این فرصت برای تامین منافع ملی و تحکیم نظام استفاده کرد.
 
 

خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار دکتر ولایتی رئیس و معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اتفاقات یمن و تحلیل تاریخ انصارالله و فرقه‌های شیعی آن کشور اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی یمن با ۲۰۶۰ کیلومتر ساحل و دسترسی به آب‌های آزاد دنیا و تنگه ۲۴ کیلومتری باب المندب در منطقه‌ای بسیار مهم و حمله عربستان به این کشور به دلیل اشتباه محاسباتی مسئولان این کشور، قابل تأمل است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، ویرانی زیربناهای یک کشور اسلامی را تأسف‌ بار و باعث افزایش ناامنی‌های قومی و مذهبی در منطقه خواند و افزود: اگر این جنایات ادامه داشته باشد، آتش آن دامان اکثر کشورهای منطقه به‌ویژه خود عربستان را می‌گیرد.

 

باید قانونی نوشته شود تا عقب‌افتادگی‌ها جبران شود

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه ششم و وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان‌های زیرمجموعه آن برای بررسی دقیق بندهای آن، گفت: با توجه به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی که تقریباً در همه بخش‌ها داریم و با نگاه به شرایط کنونی کشور، باید قانونی نوشته شود که عقب‌افتادگی‌های سال‌های اخیر جبران شود.

 

وی با اظهار خرسندی از وجود شخصیت‌های محقق و اندیشمند درمرکز تحقیقات استراتژیک، افزود: انتظار نسل فرهیخته و مردم از مرکز انجام دادن کارهای جاودان برای تاریخ ایران است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت کاربردی شدن تحقیقات راهبردی، گفت: مردم و جامعه باید آثار علم و دانش را در ابعاد مختلف زندگی خود ببینند.

 

تاکید بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و احیای صنعت، کشاورزی و اقتصاد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحقیق راهبردی درباره محل نگهداری نقدینگی بالای جامعه را که به تورم لجام‌گسیخته در سال‌های اخیر انجامیده است مهم دانست و تأکید کرد: باید از این موجودی که سرمایه فردی و اجتماعی مردم است، در جهت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و احیای صنعت، کشاورزی و اقتصاد کشور استفاده کرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تشبیه نقدینگی کشور و وجود آنها در بانک به منبعی که از یک طرف نقدینگی وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود، گفت: سؤال مهم این است که نقدینگی خروجی بانک‌ها کجاست و چرا در زمینه‌های مفید و مولّد کشور به کار گرفته نمی‌شود.

 

وی با طرح این سؤال که «آیا جایی غیر از بانک‌ها برای وجود پول‌های مردم وجود دارد؟» افزود: اگر شبکه بانکی کشور موجودی خود را در اختیار کارهای زیربنایی بگذارد، سود بانک‌ها در اختیار کشور و رونق اقتصادی قرار می‌گیرد.

 

در آغاز این دیدار، آقای دکتر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و آقایان فروزش، تهران‌چی، میرحسین صادقی، محمدحسین ملائک، اصغر محمدی، مجید قاسمی، حسن واعظی، نوید ادهم، بهار قاسمی، جعفری و انتظامی، معاونان و مسئولان مرکز، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مسئولیت‌های خود ارائه کردند.

 

همچنین در ادامه دیدارهای نوروزی امسال بعضی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و استانداران با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفتگو کردند.