داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در جدیدترین اظهاراتش عیله کشورمان، هشدار داد اگر ایران به رویکرد خود در قبال ترکیه ادامه دهد، روابط دو کشور به شدت آسیب خواهد دید.

 

 

شرق پرس: احمد داوداوغلو  نخست‌وزیر ترکیه در پی تنش‌های اخیر کشورش با روسیه و به دنبال آن، اقدامات تنبیهی مسکو، هشدار داد که اگر لازم باشد، ترکیه نیز تحریم‌هایی علیه روسیه وضع می‌کند.

 

وی همچنین مدعی شد که «اطمینان دارم که تمام ایرانی‌ها از دولت خود می‌خواهند که در کنار ترکیه باشد و این اظهارات توهین‌آمیزی غیرقابل قبول است».

 

«احمد داوداوغلو» نخست‌وزیر ترکیه در نشست گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه (AK) ترکیه در روز سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد ترکیه مصمم است «هماهنگی» با اتحادیه اروپا را در زمینه متوقف کردن جریان آوارگان در قبال دریافت پول نقد تسریع بخشد.

 

وی همچنین از ایران خواست تا از عقلی سلیم استفاده کند و ادامه داد: «ما از آنها (ایران) وقتی که تمام جهان علیه آنها در سازمان ملل ایستاد حمایت کردیم. ترکیه و برزیل علیه تحریم‌های ایران رأی دادند، اما اکنون ایران به خوبی می‌داند که حق با ترکیه است، حاضر به حمایت با ما نیست».

 

وی مجدداً لفاظی‌های ترکیه علیه ایران را تکرار کرد و گفت اگر ایران به رویکرد خصمانه خود در قبال ترکیه ادامه دهد، روابط آنکارا و تهران تا حد زیادی دچار آسیب خواهد شد.

 

داوداوغلو همچنین تصریح کرد که ترکیه ۲ هزار نفر را به درخواست فرماندار موصل در کمپ «بعشیقه» آموزش داده است و ادامه داد که به زودی به بغداد سفر می‌کند و مدعی شد:« ترکیه هیچ چشمداشتی به سرزمین‌های هیچ‌کس ندارد».

 

وی ادامه داد که کمپ بعشیقه جدید نیست و بیش از یکسال است که فعالیت می‌کند و نقش چشمگیری در بازپس‌گیری «سنجار» از تروریست‌های داعش داشته است.

 

داوداوغلو تأکید کرد که افزایش تعداد نظامیان ترکیه یک اقدام احتیاطی و در راستای نگرانی‌های امنیتی است و تأکید کرد آنهایی که این اقدام ترکیه را به گونه دیگری تفسیر می‌کنند، در واقع هدف ما را تحریک‌ می‌کنند.

 

وی در توجیه حضور نظامی ترکیه در عراق گفت: «ترکیه تلاش زیادی کرده است تا صلح و ثبات را برای منطقه اطراف خود فراهم آورد».

 

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز درباره عقب‌نشینی نظامیان ترکیه‌ای از «بعشیقه» عراق گفت: «سربازان ترکیه از بشیقه عقب‌نشینی نمی‌کنند اما انتقال نیرو متوقف شده است»./فارس