کری در واکنش به سخنان دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه گفت: داعش نماینده اسلام نیست. مسلمانان شجاعی در دنیا، در خاورمیانه و همه جا هستند که دارند با داعش می جنگند. نمی توان همه مردم را در دنیا با یک چوب راند.

وزیر خارجه آمریکا: ایران هم دغدغه مبارزه با تروریست ها دارد/ مسلمانان شجاعی در حال مبارزه با داعش هستند

 

شرق پرس: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا  در پاسخ به این پرسش که آیا ایرانی ها آنچنان که باید برای مقابله با تروریست ها در منطقه گام برداشته اند، اظهار داشت: “گزینه های پیش روی ایران پیچیدگی خود را دارند و این کشور همانند هر کشور دیگری در منطقه در پی نابودی تروریست هاست.”
 
 
 
خبرآنلاین به نقل نیوریوک تایمز نوشت: کری در عین حال مدعی شد: ” همکاری نزدیک ایران با شبه نظامیان شیعه در عراق، اقدام های آمریکا را در این کشور سخت تر کرده است؛ اما ایرانی ها در مناطق مرزی و دیگر عملیات ها – بدون هماهنگی با آمریکا – کمک شایانی به عراق کرده اند.”
 
 
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: “امیدواریم ایران ابتدا ضمن پایبندی کامل در جهت اجرای توافق هسته ای گام بردارد و آنگاه باید دید آیا فرصتی برای همکاری بیشتر با این کشور پیش خواهد آمد یا نه. یکی از اتفاق های مهمی که افتاد موافقت عربستان سعودی، قطر، ترکیه و مصر با همراه شدن ایران در گفتگوهای وین بر سر موضوع سوریه بود. از این رو، برای نخستین بار همه طرف هایی را که منافعی دارند گرد یک میز جمع کرده ایم و دوبار سندی را با اجماع تصویب کردیم. لذا باید بگویم حضور ایران در گفتگوها و تمایل این کشور برای مشارکت در اقدامی گسترده تر ضد داعش مهم است و امیدوارم در ماه های آتی شاهد مشارکت و کمک بیشتر ایران در این زمینه باشیم.”
 
 
جان کری در واکنش به سخنان دونالد ترامپ — نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ – در خصوص جلوگیری از ورود مسلمانان به این کشور و تاثیر آن در تلاش های واشنگتن برای تشکیل ائتلافی فراگیر در خاورمیانه علیه گرور تروریستی داعش گفت: “داعش نماینده اسلام نیست. مسلمانان شجاعی در دنیا، در خاورمیانه و همه جا هستند که دارند با داعش می جنگند. نمی توان همه مردم را در دنیا با یک چوب راند. سیاست آمریکا این نیست. قانون اساسی ما این را نمی گوید. در میان سیاست های ما، سیاست مقابله با تبعیض و سیاست رواداری مذهبی از جمله سیاست های الویت دار هستند. اگر صریح بخواهم بگویم آنچه آقای ترامپ گفته است با همه این اصول و عقاید در تضاد است و کار ما را در شناساندن چهره واقعی آمریکا به دیگر ملت ها سخت و پیچیده تر می کند.”
 
 
وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه بحران مهاجرت و پناهجویان این پتانسیل را دارد که طرح اروپای واحد را به چالش بکشد، گفت: “بحران پناهجویان می تواند فرآیند شنگن، فقدان وحدت مالی و تنش های موجود را تشدید کند. این چالشی واقعی است.”
 
 
جان کری به آواره شدن بیش از چهار میلیون شهروند سوری و مهاجرت آنان به خارج از سوریه و نیز آواره شدن دست کم هشت میلیون نفر در داخل این کشور اشاره کرد و افزود: “فاجعه انسانی در سوریه بسیار عمیق است. بشار اسد — رئیس جمهور سوریه —  هم اکنون بین ۱۸ تا ۲۲ درصد از خاک سوریه را در کنترل خود دارد و اگر دخالت روس ها نبود شاید حتی این درصد هم دراختیار نداشت. قضاوت درباره اینکه روسیه چگونه از هم پیمان شدن با اسد، حزب الله و ایران علیه سنی ها منتفع می شود خیلی سخت است. لذا فکر می کنم روس ها به علت های معقولی می خواهند این مشکل را حل و فصل کنند. ما هم دنبال حل و فصل این معضل هستیم؛ همانطور که همگان هستند.”
 
 
جان کری از سفر قریب الوقوع خود به مسکو نیز خبر داد و گفت: “قرار است در دیدار با پوتین – رئیس جمهور روسیه — و سرگی لاوروف – وزیر امور خارجه این کشور — درباره سوریه و اوکراین گفتگو کنیم.”
 
 
وی نقش روسیه را در تشکیل فرآیند وین برای حل و فصل بحران در سوریه سازنده خواند و با اذعان به اختلاف واشنگتن و مسکو بر سر منافعی که در سوریه دنبال می کنند تاکید کرد: “زمانی که آمریکا مخالفت با بشار اسد را آغاز کرد، روسیه داشت آشکارا و محکم از او و دولتش حمایت می کرد. درنهایت هم آمریکا و هم روسیه باید به راه حل سیاسی در سوریه رضایت بدهند تا خیلی از چالش های کنونی برطرف شود.”