وزیر خارجه عراق با اعلام موافقت عربستان برای آشتی با ایران گفت: با آغاز این بحران در روابط عربستان و ایران، عناصر آرام‌سازی تنش به وجود آمده موجود بود اما باید یک نفر این عناصر را به تحرک وا می‌داشت.

 

 

شرق پرس: «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق، اعلام کرد که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان طی یک گفت‌وگوی تلفنی با طرح ابتکاری عراق برای آرام‌سازی فضای حاکم بر روابط ریاض با تهران، موافقت کرده است.

 

 

وی شنبه شب (شب گذشته) در گفت‌وگو با شبکه «عراقیه» گفت: وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگویی تلفنی به من گفت که اگر ایران یک گام بردارد، کشورش ۱۰ گام برخواهد داشت. 

 

 

به نوشته «عراق پرس» وزیر خارجه عراق افزود: با آغاز این بحران در روابط عربستان و ایران، عناصر آرام‌سازی تنش به وجود آمده موجود بود اما باید یک نفر این عناصر را به تحرک وا می‌داشت.

 

 

الجعفری تاکید کرد: الجبیر با سعه صدر با طرح عراق برای پایان دادن به تنش ایجاد شده میان ریاض و تهران، موافقت کرد. زمانی که من به ایران سفر و با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران دیدار کردمف متوجه شدم که وی نیز این طرح را مثبت ارزیابی می‌کند و به هیچ وجه نمی‌خواسته که روابط تهران و ریاض به این درجه از تنش برسد. هیچ دولت عاقلی در جهان نمی‌خواهد که شعله‌های آتش فتنه را برافروزد.

 

 

وی درباره ربوده شدن شکارچیان قطری در تاریخ ۶ دسامبر گذشته در استان «المثنی»، گفت: این آدم‌ربایی اهانتی به عراق است و تلاش‌ها برای آزادی سریع این شکارچیان ادامه دارد.

 

 

الجعفری تصریح کرد: ربوده شدن شکارچیان قطری، دردناک است و اهانت به ماست.این شکارچیان به صورت رسمی و با مجوز وارد عراق شده‌اند و یک گروه سیاسی یا نظامی نبوده‌اند.

 

 

به گزارش فارس وزیر خارجه عراق درباره هویت ربایندگان گفت: نشانه‌هایی از اینجا و آنجا در دست است اما تمامی احتمالات وارد و در حال بررسی است.