سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی از اجرایی شدن پلیس ویژه اطفال و نوجوانان و زنان در سال آینده خبر داد و با اشاره به خلاء موجود در پیش‌بینی و راه‌اندازی کلانتری زنان،‌ این خلاء را با محدودیت‌های مربوط به تعریف شیفت شب برای زنان پلیس مرتبط دانست.

 

 

شرق پرس:سردار حسین اشتری در نشست مشترک با دادستان تهران با اشاره به اهمیت برگزاری این جلسه،‌ در بیان اهمیت دادسرای عمومی تهران اظهار داشت: این دادستانی اگرچه در حوزه قضایی تهران اقدام و انجام وظیفه می‌کند،‌ اما بسیاری از پرونده‌های مطروحه در این حوزه دارای وجهه ملی است.
 
 
 
وی ضمن تایید اظهارات دادستان تهران دائر بر این‌که دادسرا و نیروی انتظامی دو بال عدالت هستند،‌ گفت: عملکرد مناسب قوه قضاییه و نیروی انتظامی به وظایف خود، کاهش جرایم را در پی خواهد داشت.
 
 
 
اشتری با نفی هرگونه اختلاف دادستانی و ناجا در اصول و مبانی،‌ همکاری این دو نهاد در امر مقابله با جرایم را مورد تاکید قرار داد.
 
 
 
فرمانده ناجا به موضوع انتخابات پیش رو اشاره و اعلام کرد: نخواهیم گذاشت واقعه مهمی چون انتخابات فرصتی برای بدخواهان نظام باشد تا فتنه سال ۸۸ را تکرار کرده و حلاوت مشارکت در انتخابات را به کام مردم تلخ کنند.
 
 
 
وی با اشاره به سامانه اطلاع‌رسانی ناجا که به طور آزمایشی در تهران راه‌اندازی شده و نیازمند اصلاح و رفع برخی نقیصه‌ها می‌باشد،‌ حمایت از این سامانه و کمک به رفع ایرادها  را حرکتی خوب و مناسب  درجهت گسترش و توسعه آن از سطح تهران  به سراسر کشور دانست.
 
 
 
آموزش ضابطان توسط دادسرا
 
اشتری با تاکید بر اینکه بیشترین تعداد ضابطان دستگاه قضایی مربوط به ناجا است و با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای ضابطان،‌ از اجرای این دوره‌ها از سوی دادستانی تهران استقبال کرد و اظهار داشت: برای آموزش ضابطان بهتر از مقامات دادستانی سراغ نداریم و هدف اصلی از چنین آموزش‌هایی که روان‌تر شدن امور است،‌ با افزایش دوره‌های آموزشی محقق خواهد شد.
 
 
 
 موضوع دیگر مورد تاکید اشتری، امر نظارت مقامات دادسرا بر ضابطان بود. وی در استقبال از پیشنهاد دادستان تهران پیرامون همکاری‌های دادستانی و پلیس در امر پژوهش و تحقیق،‌ به ظرفیت پژوهشگاه نیروی انتظامی و دفتر تحقیقات معاونت حقوقی ناجا در این زمینه اشاره کرد.
 
 
 
فرمانده ناجا با انتقاد از برخی مواد قانون جدید آیین دادرسی کیفری،‌ که ضابطان را در امر مقابله با جرایم با محدودیت‌هایی مواجه ساخته است،‌ از ارائه پیشنهادهایی به رئیس قوه قضاییه به منظور اصلاح  این قانون خبر داد.
 
 
 
اشتری با انتقاد از بازدارنده نبودن برخی مجازات‌ها برای مجرمان حرفه‌ای،‌ همکاری دادستانی و پلیس در چاره‌اندیشی پیرامون این موضوع را ضروری دانست و آمادگی خود را در این زمینه اعلام داشت.
 
 
 
وی به اصلاح وضعیت بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و به محدودیت‌های موجود از جمله  فرسودگی ساختمان‌های بازداشتگاه‌ها و کلانتری‌ها تصریح کرد.
 
 
 
رئیس ناجا در تایید بیان دادستان تهران دایر بر ضرورت اطلاع رسانی فوری از حوادث و رویدادهای مجرمانه به دادستانی،‌ ضمن پیشنهاد انعکاس بازخورد و نتیجه پرونده‌های قضایی، از دادستانی خواست نتیجه رسیدگی به پرونده‌های مهم، به ضابطان انعکاس یابد. وی این امر را موجب تقویت انگیزه خدمت در پلیس دانست.
 
 
 
در ادامه جلسه،‌ تعدادی از معاونان دادستان و سرپرستان نواحی داسرای تهران به موضوعات مرتبط با همکاری دادسرا و پلیس و مشکلات موجود در این زمینه پرداخته و راهکارهای را ارائه دادند.  از جمله عناوین مطرح شده در این خصوص،‌ عبارت بود از: لزوم بهبود وضعیت دانش تخصصی پلیس، ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به ضابطان،‌ بهره‌گیری از قضات مجرب و مدرس در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در آموزش ظابطان،‌ موثر دانستن دوره‌های آموزشی در امر ارتقای ضابطان،‌ انتقاد از عدم تلقی پلیس راهور به عنوان ضابط دادگستری،‌ ضرورت رعایت احترام  قضات از سوی ضابطان، اجتناب از اجرای طرح‌های ناجا بدون مشورت با دادستان ها که بعضا منتهی به بی نتیجه بودن این گونه اجرای طرح ها می شود،‌ ضرورت تقویت و افزایش تعداد ضابطان زن و تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان و زنان بر اساس تکالیف مصرح قانونی،‌ ضرورت تشکیل پلیس علمی جهت کشف باندهای مجرمانه و شبکه‌های فساد مالی و قاچاق کالا و ارز و …
 
 
 
اشتری در ادامه از اجرایی شدن پلیس ویژه اطفال و نوجوانان و زنان در سال آینده خبر داد و با اشاره به خلاء موجود در پیش‌بینی و راه‌اندازی کلانتری زنان،‌ این خلاء را با محدودیت‌های مربوط به تعریف شیفت شب برای زنان پلیس مرتبط دانست.
 
 
 
وی هم‌چنین اعلام کرد: برخورد با باندها و شبکه‌های قاچاق در اولویت برنامه‌های ناجا قرار گرفته است./تسنیم