کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت با همتای روسی خود به توافقی موقت برای آتش بس در سوریه و ترک مخاصمه دست یافته اند.

جان کری: آتش بس قریب الوقوع در سوریه

 

 
 
شرق پرس:  کری این مطلب را در نشست خبری مشترک با «ناصر جوده» همتای اردنی خود در امان پایتخت این کشور اعلام کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری فوری از این نشست خبری نوشت: کری از توافق موقت برای ایجاد آتش بس در سوریه خبر داد. 
 
 
 
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از کری اعلام کرد : آتش بس در سوریه از هر زمان دیگری نزدیک تر است.
 
 
 
رویترز، دیگر خبرگزاری بین المللی نیز در خبری فوری گزارش داد که کری روز یکشنبه گفت: وی و همتای روسی اش «سرگئی لاوروف» به توافق موقت در زمینه ترک مخاصمه در سوریه دست یافته اند که این توافق می تواند در روزهای آینده اجرایی شود.
 
 
 
به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت، کری گفت که در ساعات اولیه روز یکشنبه با سرگئی لاورف همتای روس خود گفت و گو کرده است و آنها امیدوارند که باراک اوباما و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در روزهای آتی به منظور تکمیل توافق موقت مذاکره کنند و دو طرف هنوز در مرحله تکمیل جزئیات آن هستند. 
 
 
 
خبرگزاری اسپوتنیک نیز همزمان با مصاحبه کری در امان اعلام کرد: لاوروف و کری در گفت و گویی تلفنی درباره ترک مخاصمه در سوریه مذاکره کردند.
 
 
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری و لاوروف مهمترین فعالان اجلاس گروه بین المللی حمایت از سوریه بودند که هفته گذشته با حضور «استفان دی میستورا» فرستاده سازمان ملل به سوریه و نمایندگان ۱۷ کشور در شهر مونیخ آلمان برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست در مورد «ترک مخاصمه» در سوریه به توافق رسیده بودند. 
 
 
 
وزارت امور خارجه روسیه، پیشتر اعلام کرده بود در تماس تلفنی عصر شنبه که به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت، لاورف و کری به تفصیل درباره آخرین وضعیت سوریه گفت و گو کردند. 
 
 
 
دو طرف به بررسی مسائل مربوط به همکاری های روسیه و آمریکا به عنوان سران گروه حامیان سوریه برای اجرای توافقات به دست آمده در نشست اخیر این گروه در مونیخ برای حل و فصل مشکلات انسانی سوریه و برقراری آتش بس به غیر از مبارزه با گروه های تروریستی پرداختند. 
 
 
در این گفت و گوی تلفنی تاکید شد که تنظیم ساز و کار برای دستیابی به اهداف مورد نظر نیاز به هماهنگی مراکز نظامی (روسیه و آمریکا) دارد.
 
 
 
 بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز گذشته ( شنبه) در مصاحبه با نشریه اسپانیایی ‘ال پاییس’ ضمن اشاره به پیشرفت های ارتش این کشور که مدیون کمک های ایران و روسیه است، گفت: ما آماده آتش بس به شرط تغییرنکردن میدانی مواضع تروریست ها هستیم. 
 
 
اسد در گفت و گو با این روزنامه اسپانیایی گفت: ما آمادگی خود برای آتش بس اعلام کردیم، ولی در واقع آتش بس صرفا یک اعلام نیست، ماله، واقعیتی است که در صحنه میدانی جریان دارد. مساله به آتش بس مربوط است ولی به عوامل دیگر مکمل و مهمتر نیز ارتباط دارد، مانند جلوگیری تروریست ها از استفاده از توقف عملیات برای بهبود بخشیدن به مواضع خود وهمچنین به جلوگیری از کشورهای دیگر به ویژه ترکیه در ارسال تروریست ها و اسلحه یا هر نوع حمایت تدارکاتی برای تروریست ها ارتباط مستقیم دارد. 
 
 
 
رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از این مصاحبه درباره طرح موضوع اعزام نیرو از سوی عربستان سعودی و ترکیه به کشورش و پاسخ احتمالی دمشق گفت: همانطور که گفتم، این فقط یک ادعا است. اما در صورتی که اتفاق بیفتد، ما با آنها به عنوان تروریست مقابله می کنیم. از کشورمان دفاع خواهیم کرد. این یک تجاوز است. آنها هیچ حقی برای دخالت در سوریه نه سیاسی ونه نظامی، ندارند. این نقض قوانین بین المللی محسوب می شود و ما به عنوان شهروندان سوری تنها راهی که داریم مبارزه و دفاع از کشور است./ایرنا