رویترز مدعی است که کدورت در روابط دوجانبه سردار سلیمانی و عبادی از ماه آگوست پیشین آغاز شد زمانی که سردار سلیمانی در نشستی امنیتی در عراق شرکت داشته است. این منبع آگاه گفته است که عبادی از اقتدار سردار سلیمانی ناراضی است.

ماجرای اختلاف بین نخست وزیر عراق و سردار سلیمانی چیست؟

 

 

شرق پرس: خبرگزاری “رویترز” با انتشار گزارشی به نقش مهم سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در مقابله با تروریست ها اشاره کرده است. این خبرگزاری مدعی شده در طول دو سال گذشته میان نخست وزیر عراق و سردار سلیمانی بر سر عملیات نظامی در حوزه میدانی عراق اختلاف نظر وجود داشته است.

 

به گزارش خرداد، این خبرگزاری می نویسد:”سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. او هدایت نیروهای شبه نظامی عراقی را برعهده داشته است. با این حال، در ماه آگوست، حیدر العبادی نخست زویر عراق در ماه آگوست گذشته گفته بود که برنامه ریزی عملیات حمله به رمادی علیه نیروهای داعش باید توسط ارتش عراق صورت گیرد. خبرگزاری رویترز مدعی شده که دو دیپلمات آگاه این ادعا را بیان کرده اند.

 

این خبرگزاری اشاره می کند که این منابع اعلام کرده اند که از دید آقای عبادی ۶۴ ساله اقدامات بیش تر شبه نظامیان شیعه در عراق می تواند سبب افزایش تنش های فرقه ای و قومیتی شود. دفتر عبادی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. سه سیاستمدار عراقی نیز چنین موضوعی را انکار کرده اند.

 

رویترز اما در ادامه اشاره می کند که برخی از مقام های دولتی و دیپلمات ها مدعی شده اند که این رویداد در پی مجموعه تصمیمات عبادی در مسیر دوری از تهران در سال ۲۰۱۴ میلادی و اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است.

رویترز در ادامه اشاره می کنند که عبادی در طول دو سال اخیر درصدد برآمده تا روابط میان شیعیان و سنی ها بهبود یابد. عبادی هم چنین خواستار روابط بهتر عراق با کشور های همسایه از جمله عربستان سعودی است.

 

این خبرگزاری اشاره می کند که نخست وزیر عراق درصدد است تا شکاف ایجاد شده شیعه و سنی که از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق تعمیق شده است را ترمیم کند.

این خبرگزاری هم چنین به نقل از یک مقام دولتی و دو دیپلمات مدعی شده که عبادی نسبت به فرود هواپیمای حامل سردار سلیمانی در عراق بدون کسب مجوز رسمی از او و نهادهای دولتی اعتراض کرده است.

 

رویترز مدعی است که کدورت در روابط دوجانبه سردار سلیمانی و عبادی از ماه آگوست پیشین آغاز شد زمانی که سردار سلیمانی در نشستی امنیتی در عراق شرکت داشته است. این منبع آگاه گفته است که عبادی از اقتدار سردار سلیمانی ناراضی است و احساس می کند که او بیش از اندازه برای نیروهای شبه نظامی عراقی تصمیم گیری می کند.

 

این منبع افزوده است:”این موضوع سبب شد تا حیدر عبادی از سردار سلیمانی بپرسد که چرا دیدارهایی را برگزار کرده است. این منبع افزوده است:”عبادی به حاکمیت ملی توجه دارد و به روحیه ملی گرایانه عراقی ها توجه دارد. این موضوع را دیپلمات های غربی ذکر کرده اند اما دفتر عبادی از پاسخ دادن به آن خودداری ورزیده است.

 

مقام های رسمی دولت عراق نیز اظهار کرده اند که سردار سلیمانی و عبادی  با یکدیگر منازعه و سر جنگی ندارند و رابطه آنان عملیاتی و همانند رابطه دو بازرگان است که با یکدیگر معامله می کنند. آنان گفته اند که این روابط چندان گرم نیستند.

 

رویترز اما اشاره دارد که این موضوع تاثیری در پیش روی نیروهای شبه نظامی عراقی نداشته است. “هاشم الهاشمی” یکی از مشاوران دولت عراق و کارشناس در امور داعش می گوید که نیروهای شبه نظامی تحت فرمان سردار سلیمانی علیرغم کاهش قیمت نفت و قطع بودجه های دولتی هم چنان به پیش روی خود ادامه می دهند.

 

رویترز اشاره کرده که همزمان با این مسائل ارتش عراق خود را یرای مقابله با داعش در فلوجه آماده می کند. این برنامه در راستای آزادسازی موصل صورت می گیرد.