اوباما رقابت بین عربستان سعودی و ایران را سبب ایجاد و تشدید هرج و مرج و جنگ های نیابتی در خاورمیانه در کشورهایی چون سوریه ، عراق و یمن دانست و افزود: "باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد پیدا کنند."

رئیس جمهور آمریکا: ایران و عربستان راه موثری برای تقسیم قدرت پیدا کنند

 

 

 

شرق پرس: رییس جمهوری آمریکا می گوید ایران و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت منطقه ای باید راهی برای کنار آمدن با هم بیابند.

 

 عصر ایران به نقل از رویترز نوشت: باراک اوباما در مصاحبه ای تفصیلی با مجله آتلانتیک تاکید کرد مادامی که عربستان سعودی و ایران نتوانسته اند به راهکاری همچون یک صلح مسلح دست یابند، هرج و مرج و جنگ در منطقه خاورمیانه تداوم خواهد یافت.

 

رییس جمهوری آمریکا در این مصاحبه به سیاست های متحدان سنتی واشنگتن در منطقه تاخت و آنها را متهم کرد که تلاش دارند آمریکا را بدون داشتن منافع خاص وارد درگیر یهای منطقه ای خود کنند.

 

اوباما رقابت بین عربستان سعودی و ایران را سبب ایجاد و تشدید هرج و مرج و جنگ های نیابتی در خاورمیانه در کشورهایی چون سوریه ، عراق و یمن دانست و افزود: “باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد پیدا کنند.”

 

اوباما در ادامه تاکید کرد رویکردی که بخواهد همه حق را به کشورهای عربی منطقه بدهد و ایران را سرمنشا تمامی مشکلات منطقه معرفی کرده و تنها از متحدان سنتی واشنگتن در منطقه حمایت کند، به معنای تداوم اختلافات فرقه ای موجود در خاورمیانه است.

 

او انتظار برخی کشورهای عربی منطقه برای مداخله نظامی واشنگتن در بحران های منطقه ای به نفع این کشورها را رد کرد و گفت مداخله مستقیم نظامی آمریکا در خاورمیانه نه به نفع آمریکا خواهد بود و نه به نفع منطقه.

 

اوباما همچنین با دفاع از رویکرد سیاست خارجی خود در قبال بحران های منطقه خاورمیانه از جمله در سوریه، تاکید کرد تصمیم او در عدم حمله نظامی به سوریه در سال ۲۰۱۳ و متعاقب بحران استفاده از سلاح های شیمیایی تصمیمی درست بوده است.

 

او تاکید کرد در آن لحظه تصمیمی درست گرفته است چون او در نهایت باید بین باقی ماندن بخش بزرگی از سلاح های شیمیایی در دست حکومت سوریه و خلع سلاح شیمیایی سوریه یکی را انتخاب می کرد و او راه درست تر را انتخاب کرده است.

 

بسیاری از متحدان منطقه ای آمریکا در تابستان سال ۲۰۱۳ و هنگامی که دولت بشار اسد را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان کردند، انتظار داشتند اوباما با توجه به خط قرمزی که پیشتر درباره استفاده از این نوع سلاح از سوی بشار اسد مطرح کرده بود، دست به مداخله نظامی علیه حکومت سوریه بزند، اما دولت اوباما با همکاری روسیه ، راه حل خلع سلاح شیمیایی دولت سوریه را مناسب تر دید.

 

اوباما همچنین درباره روسیه تاکید کرد دیدارهایی بسیار عملی و سازنده با ولادیمیر پوتین داشته است. اوباما گفت پوتین دریافته است که موقعیت کلی کشورش در جهان به طور قابل توجهی کاهش یافته است.