علی محمد شاعری در تحلیل عقب ماندگی شرق مازندران نوشت: اینجانب تمام شهرهای ایران را گشته ام و بسیاری از کشورهای جهان را دیده ام و سرانجام به این نتیجه رسیده ام که علت اصلی عقب ماندگی و توسعه نیافتگی سوء مدیریت می باشد.

shaere5147

 

 

شرق پرس: علی محمد شاعری, استاندار سابق گلستان در یادداشت خود به مشکلات و موانع توسعه منطقه شرق مازندران می پردازد و با ایجاد پرسش هایی از وضعیت نابسامان منطقه نتیجه می گیرد علت اصلی عقب ماندگی و توسعه نیافتگی سوء مدیریت است.

 

 

بارها از خود پرسیده اید؛

 

چرا بعضی از شهرها توسعه یافته اند و برخی عقب مانده اند؟!

 

چرا مردم در بعضی از شهرها در رفاه هستند و در بعضی از شهرها تعداد زیادی از مردم در فقر و نداری بسر میبرند؟

 

چرا در برخی از شهرها بیکاری بیداد می کند و در برخی از شهرها مشکل بیکاری حل شده است؟

 

چرا در بعضی از شهرها مردم شادند و در بعضی از شهرها مردم مأیوس و ناامید هستند؟

 

چرا در برخی از شهرها قدرت خرید مردم بالا است و در برخی از شهرها، مردم قدرت خرید نان شبشان را ندارند؟

 

چرا در برخی شهرها تعداد معتادین کم و در برخی از شهرها خانواده های زیاد گرفتار این بلای خانمان سوزند؟

 

چرا در منطقه ما مردم با جیره بندی آب روبرو شده اند و در برخی شهرها مشکل بی آبی حل شده است؟

 

چرا بیش از ۱۵ هزار تحصیل کرده ما بیکارند؟

 

چرا نرخ طلاق در منطقه ما بالاست؟

 

چرا بسیاری از واحدهای صنعتی ما مملو از کارکنان و کارمندان غیر بومی شده است ؟

 

چرا یک واحد صنایع تبدلیلی کشاورزی بزرگ با برند ملی در منطقه ما وجود ندارد؟

 

چرا صنعت کشتارگاهی نداریم و ده ها چراهای دیگر ؟

 

سوالات مشابه دیگری نیز در فکر و ذهن شما شکل گرفته یا می گیرد و بدنبال پاسخ می گردید.

 

در این نوشته کوتاه به یکی از علت ها اشاره می شود شاید شما هم با من موافق باشید.

 

بدیهی است که خواسته های جامعه نامحدود و امکانات و ظرفیتهای کشور محدود است و لذا علمی بنام اقتصاد با مطالعه دقیق خواسته های مردم از یکسو و امکانات کشور از سوی دیگر با هدف تنظیم عرضه و تقاضا و تامین نیازهای مردم در دستیابی به اهداف توسعه پایدار ایجاد گردید.

 

در شهرهایی که اقتصاد شان مدیریت می شود بین خواسته های مردم و امکانات و منابع آن شهر تعادل ایجاد می شود و نتیجه آن پیشرفت و توسعه یافتگی میباشد و بالعکس در شهرهایی که بعلت سوء مدیریت امکان تأمین خواسته های مردم با توجه به ظرفیتها و منابعی که در اختیار دارند فراهم نمی گردد که نتیجه آن افزایش تقاضا و کاهش عرضه یا بالعکس میباشد و لذا شاهد فقر، بیکاری، رشد پایین اقتصادی و…می باشیم.

 

مدیریت اگر کارآمد باشد میتواند تشخیص دهد که از جنگل های منطقه چگونه استفاده کند تا هم اشتغال پایدار ایجاد شود و هم جنگل ها تخریب نشوند و سیل جان و مال مردم را از بین نبرد. مدیریت اگر کارآمد باشد میتواند از دریای خزر به گونه ای استفاده کند که هم صیادان دچار مشکل بیکاری نشوند و هم ذخایر دریائی از بین نرود. مدیریت اگر هوشمند باشد برای کشاورزی و نجات کشاورزان به گونه ای برنامه ریزی و تصمیم گیری میکند که مشکل بحران آب، شوری اراضی، صنایع تبدیلی، چند پارچگی اراضی، خام فروشی و …درکوتاه ترین زمان ممکن رفع گردد.

 

مدیریت کارآمد می تواند منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کند تا درآمد مردم فقیر منطقه ما هم مثل مردمان نوشهر، چالوس، رامسر، بابلسر و…بهبود و افزایش یابد.کسانی راسراغ دارم که در کارگاههای کوچک مشغول کارند و ماهانه حدود ۵۰ هزار تومان درآمد دارند مغازه ها و کاسب هایی را سراغ دارم که فروش روزانه آنها به اندازه ای پایین است که نمی توانند هزینه های معمول زندگیشان را تأمین کنند.

 

سوال این است اگر حدود ۳۰ میلیون نفر گردشگری که به مازندران سفر می کنند، اگر به منطقه ما هم سفر می کردند وضع اقتصادی ما اینگونه بود؟! چرا گردشگران تمایل به حضور در منطقه ما را ندارند چرا برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت غرب مازندران را انتخاب نموده اند و هزاران چراهای دیگر که به موقع بیان خواهیم کرد.

 

اینجانب تمام شهرهای ایران را گشته ام و بسیاری از کشورهای جهان را دیده ام و سرانجام به این نتیجه رسیده ام که علت اصلی عقب ماندگی و توسعه نیافتگی سوء مدیریت می باشد.