شهناز پیش از انقلاب با روی آوردن به دین و مذهب اسمش را به هاجر تغییر داد و در مجالس خصوصی نیز با روسری شرکت می کرد.

 

اولین دختر محمدرضا شاه که پیش از انقلاب به عنوان دختر محجبه شاه معروف شده بود را بشناسید.
 
تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 
 
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.
 
یکی از این رخدادهای تاریخی بدنیا آمدن شهناز تنها دختر محمدرضا شاه وفوزیه است، تولدی که به جهت اعتقاد بر شگون نداشتن دختر در خانواده های سلطنتی به عنوان اولین فرزند باعث خشم و به هم ریختگی پهلوی ها شد.
 
 
سرنوشت عجیب دختر محجبه محمدرضا پهلوی + عکس

شهناز پهلوی در کنار پدر و مادرش

 
 
شهناز درپنجم آبان ۱۳۱۹ به دنیا آمد و پس از آن به جهت فشارها و بی مهری هایی که به جهت این اتفاق به مادرش وارد شد، فوزیه درخواست طلاق داد و او را از ۶ سالگی به مقصد مصر ترک کرد، بعد هم شهناز ماند و پدری که به او توجه و محبتی نداشت.
 
اولین دختر رضا شاه پس از این وقایع نزد یکی از عمه هایش که به وی علاقه داشت بزرگ شد و در ۱۸ سالگی به سوئیس رفت و دوره تحصیل پنج ساله اش را در پانسیون ماری ژوزه گذراند و در سال ۱۳۳۱ به ایران برگشت.
 
 
فرار از پادشاه عراق وازدواج با اردشیر زاهدی و خسرو 
 
شاه به دلایل سیاسی مایل بود تا او با ملک فیصل، پادشاه عراق ازدواج کند اما شهناز به این وصلت تن نداد و سرانجام در سال ۱۳۳۵ به عقد اردشیر زاهدی، پسر فضل الله زاهدی، عامل کودتای ۲۸ مرداد که موجب بازیافتن تاج و تخت سلطنت شاه بود درآمد و پس از دوسال دخترشان مهناز متولد شد.
 
در ادامه پس از هفت سال صبر شهناز در برابر خوشگذرانی های زاهدی لبریز شد و پس از جدایی از وی، به سوئیس رفت.
 
او در این سفر به جوان معتاد و بی بندوباری با نام خسرو جهانبانی فرزند سپهبد جهانبانی که مشغول تحصیل در رشته نقاشی بود، دلبست و بدون رضایت دربار با وی  ازدواج کرد.حاصل این ازدواج یک دختر و پسر به نام های فوزیه و کیخسرو بودند.
 
 
تحولات اخلاقی شهناز پهلوی و سیاستگریزی
 
شهناز پیش از انقلاب با روی آوردن به دین و مذهب اسمش را به هاجر تغییر داد و در مجالس خصوصی نیز با روسری شرکت می کرد.
 
بعد از این مقطع و مرگ شاه، او که همیشه از سیاست ها و توطئه های دربار فاصله می گرفت و در بند این حرف ها نبود، با ارثیه ای که هفت درصد کمتر از بقیه بود و موجب شکایت وی شد، به پاریس رفت و به نقل از برخی منابع همچنان در آن جا در حال سکونت است.
 
 
 
 
 
 
 
yjc