شاعری نماینده مردم شهرستانهای شرقی مازندران در مجلس گفت: میانکاله به عنوان تالاب مهم بین المللی، در حال خشک شدن است و احیای آن از مسائل مهم و حیاتی است

احیای میانکاله حیاتی است / لایروبی با فوریت انجام شود

 

به گزارش شرق پرس علی محمد شاعری  نماینده گلوگاه بهشهر و نکا در جلسه بررسی مشکلات تالاب میانکاله و خشکسالی موجود در آن افزود : احیای این تالاب از مسائل حیاتی و زیست محیطی مهم است که باید در دستور کار قرار گرفته و لایروبی آن با فوریت انجام شود.

 

وی گفت : توجه به محیط زیست از مسائل مهمی است که باید در دستور کار باشد اما تقابل محیط زیست با توسعه باید کم شود و در این راستا با دقت نظر بیشتری وارد شویم.

 

شاعری گفت : باید ضمن کم کردن تقابل محیط زیست و توسعه، توجه شود که محیط زیست به محیط زیست تبدیل نشود.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بهشهر نیز با بیان اینکه احیای تالاب میانکاله با قوت دنبال می شود، اظهار داشت: احیای تالاب و خلیج میانکاله در دستور کار است و از طریق کمیته ملی نجات تالاب و خلیج میانکاله بررسی می شود.

 

زمان رضا احمدی گفت : برای این امر و نجات این تالاب از خشکسال ی، مدیریت آب های سطحی، لایروی آنها ، مطالعه و ارزیابی کانال خوزینی و کانال دیگری در این تالاب در دستور کار است تا از افزایش خشکسالی موجود جلوگیری شود.

 

وی افزود : با توجه به اینکه پسروی آب دریای خزر مشهود است و شامل حال این تالاب نیز شده است برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در این تالاب، پاسگاه حفاظتی محیط زیست در محور شرقی در حال احداث است که به زودی به بهره برداری می رسد.

 

جزیره میانکاله در شهرستان بهشهر در شرق مازندران، از شمال از سوی دریای مازندران به طول ۶۵ کیلومتر (از غرب به شرق) از جنوب و شرق از سوی تالاب و خلیج میانکاله و از غرب از سوی بندر امیرآباد بهشهر احاطه شده است.

 

مجموعه شبه جزیره میانکاله با ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود و دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است.

 

همچنین از ۶۵ کیلومتر طول ساحل شمالی پناهگاه حیات وحش فقط پنج کیلومتر مربوط به حوزه قضایی بندر ترکمن در استان گلستان است و ۶۰ کیلومتر باقی مانده در حوزه قضایی مازندران قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا