رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهرگفت: بریدن و ریشه‌کن کردن و تهیه چوب و هیزم و ذغال از منابع ملی و توده‌های جنگلی بدون اخذ پروانه از وزارت منابع طبیعی ممنوع است و متخلفان به حبس و جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

تجاوز به جنگل حبس و جریمه نقدی دارد

 

شرق مازندران: همانطور که می‌دانیم منابع طبیعی تجویدشونده (جنگل و مرتع) به‌عنوان مهم‌ترین بخش از ثروت‌های خدادادی یک کشور محسوب می‌شود که متعلق به همه نسل‌های بشری است و همگان موظف به این امر هستند که این امانت الهی را همانگونه که میراث نسل‌های قبل است، به نسل بعد نیز منتقل کرده و این دوره و تسلسل همچنان ادامه داشته تا اینکه حیات بشر بدون دغدغه تداوم یابد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر در گفت‌وگو با فارس، در مورد اهمیت و اثرات پوشش گیاهی اظهار کرد: پوشش گیاهی و به‌ویژه جنگل‌ها و مراتع، اثرات بسیار مفید و مهمی بر طبیعت و استمرار حیات در کره خاکی می‌گذارد که اهم آنها عبارتند از:

۱. کنترل آب‌های سطحی و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی و افزایش آب‌دهی چشمه‌ها و قنوات

۲. جلوگیری از خطرات سیل، باد و طوفان

۳. ایجاد فضای سبز و شرایط مناسب برای تفریح و تفرج

۴. جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش کمی و کیفی خاک سطح‌الارض و افزایش حاصلخیزی خاک

۵. کاهش آلودگی‌های صوتی و پالایش هوا از گازهای سمی و کاهش آلودگی هوا

۶. جذب گاز کربنیک، تولید و آزادسازی اکسیژن و ضدعفونی‌کننده هوا

۷. ایجاد آب و هوای متعادل و اکوسیستم فعال و پویا

علی باقری قطع غیرمجاز درختان جنگلی و بوته‌های مرتعی برای تأمین سوخت را یکی از علل تخریب عرصه‌های منابع طبیعی خواند و خاطرنشان کرد: رشد جمعیت و به تبع آن توسعه باغات، مزارع، مناطق مسکونی و تأسیسات شامل معادن، جاده‌ها، شهرک‌های صنعتی، سدها، خطوط انتقال آب، برق و گاز، وجود دام و دامدار غیرمجاز در عرصه‌های طبیعی، بهره‌برداری بی‌رویه و برداشت غیرمجاز و قاچاق محصولات استحصالی از منابع طبیعی و تخریب‌های ناشی از بروز حریق در عرصه‌های طبیعی از دیگر عوامل تخریب این عرصه است.

وی با بیان اینکه پدیده حریق را می‌توان نوعی فعل و انفعال شیمیایی دانست و بیان کرد: هوا (اکسیژن)، ماده سوختنی و حرارت، سه عامل ضروری برای وقوع حریق است که به اصطلاح مثلث حریق گفته می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر در وصف اطفای حریق گفت: به مجموعه عملیاتی گفته می‌شود که طی آن افراد، گروه‌ها و تشکل‌ها سازمان‌دهی می‌شوند تا بتوانند با رعایت اصول فنی در زمینه کنترل حریق در عرصه فعالیت داشته باشند.

این مسؤول با بیان اینکه کنترل و به اختیار گرفتن هوا در جنگل و مرتع از عهده انسان خارج است، خاطرنشان کرد: مبنای اطفای حریق در چنین عرصه‌هایی بر پایه حذف دو عامل دیگر یعنی حرارت یا ماده سوختنی استوار است.

باقری با بیان اینکه در حریق طبیعی، انسان برای به وجود آمدن آن هیچ نقشی ندارد، خاطرنشان کرد: حریق ناشی از رعد و برق و صاعقه، آتش‌سوزی بر اثر پرت شدن آتش از کوه آتشفشان، آتش‌سوزی بر اثر وزش بادهای گرم در فصل پاییز در جنگل‌های شمال کشور در حریق‌های طبیعی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه، حریق در عرصه‌های طبیعی دارای فایده‌های زیادی است که به‌طور مختصر به چند مورد اشاره می‌شود: احتمال حذف گونه‌های نامرغوب و هرز، تنک‌سازی و بهبود کمی و کیفی جنگل، پاکسازی جنگل از بقایای گیاهی که مأمن جانوران مضر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بهشهر با اشاره به قوانین و مقررات مرتبط با حریق در عرصه‌های طبیعی اظهار کرد: بریدن و ریشه‌کن کردن، سوزانیدن نهال و درخت و تهیه چوب و هیزم و ذغال از منابع ملی و توده‌های جنگلی بدون اخذ پروانه از وزارت منابع طبیعی ممنوع است و متخلفان به حبس و جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

باقری در پایان گفت: هر کسی در ملک خود آتش روشن کند و آتش به جایی سرایت کند و سرایت به او استناد داشته باشد ضامن تلف و خسارت‌های وارده است گرچه به مقدار نیاز خود روشن کرده باشد.