شهروند ساروی با اشاره به اینکه نبود پلیس در گره‌های ترافیکی شهر سبب هرج و مرج می‌شود، افزود: همان اندک مقررات که با حضور پلیس در زمان ترافیک صورت می‌گیرد، امروز در این بن‌بست‎های ترافیکی رنگ باخته و بر سنگینی این مشکل شهری افزوده شده است.

 

 

 

شرق پرس: با توجه به افزایش جمعیت روزانه در مرکز استان، مهاجرت و زندگی شهرنشینی و افزایش روزافزون کاربران خودروی شخصی در مرکز مازندران، سبب شد تا در سال‌های اخیر شاهد ترافیکی عظیم باشیم.

 

 

ساری هم همچون سایر شهرهای بزرگ به‌عنوان مرکز استان در بحران ترافیک قرار گرفته و به‌نوعی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری شده که با روش‌های مختلف مانند ایجاد پارکینگ‌های متعدد خودرو، احداث کنارگذرها، دوربرگردان، دوربین‌های کنترل ترافیک و تعریض معابر برای رفع آن تدبیر کرده‌اند.

 

 

 

اما این روزها بحث ترافیک علاوه بر معابر اصلی به خیابان‌های فرعی هم کشیده شده است و تردد درون‌شهری را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است که به تعبیری می‌توان گفت، ساری در بن‌بست رازآلود ترافیک سنگین و غیرمنتظره معابر قفل شده است.

 

 

terafil-sari1

 

ترافیک این روزها در مرکز مازندران زمان و مکان نشناخته و دل هر شهروندی که بخواهد از خیابان فرهنگ، قارن، میدان امام (ره)، بلوار عسکری محمدیان، بلوار طالقانی، سه‌راه جویبار، سلمان فارسی، خاقانی و آزادی گذر کند را به درد می‌آورد.

 

 

 

محمد سهرابی یکی از شهروندان ساروی با بیان اینکه از ساعت چهار بعد از ظهر به‌دلیل حفاری در خیابان فرهنگ ساری تمامی معابر اصلی و فرعی شهر به‌صورت حیرت‌انگیزی با بن‌بست ترافیکی مواجه است، گفت: وقتی شهروندان با چنین ترافیکی مواجه می‌شوند، نخستین انتظار حضور پررنگ مأموران راهنمایی و رانندگی است تا تردد منظم خودروها انجام شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه نبود پلیس در گره‌های ترافیکی شهر سبب هرج و مرج می‌شود، افزود: همان اندک مقررات که با حضور پلیس در زمان ترافیک صورت می‌گیرد، امروز در این بن‌بست‎های ترافیکی رنگ باخته و بر سنگینی این مشکل شهری افزوده شده است.

 

 

برخی از شهروندان هم ضمن انتقاد از کم‌رنگ بودن حضور مسئولان مربوط با چنین شرایطی از بدسلیقگی در انتخاب زمان از اقداماتی چون حفاری در قلب شهر تاکید داشتند.

 

 

بی‌توجهی به مدیریت زمان همیشه مشکلاتی از این قبیل به‌دنبال دارد و گاهی می‌تواند بهانه‌ای برای ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیر باشد.

 

 

حجم ترافیک از طریق رعایت حقوق شهروندی قابل حل است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران علت ترافیک روزهای اخیر در مرکز استان را اجرای پروژه‎های عمرانی عنوان کرد و گفت: برای جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در مرکز مازندران شهرداری ساری در حال ادامه پروژه عمرانی در این بخش است.

 

 

داود قاسمیان با اشاره به اینکه بنا به برنامه‌ریزی شهرداری ساری حفاری برای اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی تا ۲۰ روز آینده به پایان می‌رسد، افزود: شهر ساری دارای معابر قدیمی شهری کم‌عرض است، متقاضی کاربر خودرو هم در این شهر زیاد است، با توجه به حجم گردشگر در تابستان و شرایط جوی در زمستان، تردد خودرو در مرکز مازندران را با مشکل ترافیکی همراه کرده است.

 

 

وی اضافه کرد: حجم ترافیک از طریق رعایت حقوق شهروندی از سوی شهروندان قابل حل است.

 

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت: در کنار فعالیت مدیریت شهری و اجرای وظایف پلیس راهور، شهروندان با رعایت حق تقدم در رانندگی مانع ایجاد ترافیک می‌شوند.

 

 

تنها نقطه خاص ترافیکی شهر ساری در سه راه جویبار است

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری ساری هم مشکل ترافیک در برخی از خیابان‌ها را حفاری برای هدایت آب‌های سطحی دانست و اظهار کرد: حفاری در خیابان نیما یوشیج به موازات رودخانه تجن سبب شد تا ترافیک به‎سمت خیابان سلمان فارسی هدایت شود.

 

 

احمد گوران با اشاره به اینکه سال گذشته تمام گره‌های ترافیکی مرکز مازندران شناسایی و حذف شد، افزود: پنج ماه فرصت داریم تا تمام پروژه‌های ترافیکی سطح شهر ساری را اجرا کنیم.

 

 

وی با بیان اینکه شهرداری ساری در دو سال اخیر به احداث پارکینگ متعدد در مرکز مازندران روی آورده است، اضافه کرد: تنها نقطه خاص ترافیکی شهر ساری در سه راه جویبار است که شهرداری هم برای تکمیل پروژه کنارگذر در این محدوده وارد کار شده است.

 

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری ساری با اشاره به اینکه در سایر خیابان‌های شهر ساری گره ترافیکی خاص نداریم، گفت: اگر ترافیکی ایجاد می‌شود به‌خاطر تخلف رانندگان خودروی شهری است.

 

 

این مسئول ادامه داد: ترافیک در محدوده مرکز خدمات درمانی طوبی، مقابل آموزشگاه زبان ایران در خیابان خاقانی و ۱۸ دی به‌دلیل پارک دوبل و تخلفات رانندگی است.

 

 

گوران تصریح کرد: با کمک شهرداری ساری گره ترافیکی تقاطع خیابان خاقانی و ملت در حال اصلاح است.

 

 

وی با بیان اینکه ایجاد پارکینگ طبقاتی در مرکز مازندران یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش ترافیک است، ادامه داد: دوربرگردانی هم بعد از دانشگاه روزبهان احداث می‌شود.

 

 

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری ساری پروژه نصب دوربین را از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک دانست و گفت: انتظار داریم شهروندان ساروی از تک‎سرنشینی خودداری کنند و با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی کمک‎حال پلیس و مسئولان امور شهری باشند.

رقیه نعلبندانی-فارس