مديرعامل آبفا شهري مازندران در جلسه بررسی کشکلات کمبود آب در شرق مازندران گفت:چاه هاي مختلف در شرق استان مازندران در دست حفر و راه اندازي است كه با وارد شبكه شدن اين چاه‌ها، آب مصرفي شرق مازندران تامين مي شود.

 

 

 

به گزارش شرق پرس جلسه ویژه بررسی مشکل کمبود آب شرق مازندران با هدف برنامه ریزی برای برون رفت از این مشکل و تامین آب برای تابستان و ماه رمضان در دستور کار قرار گرفت.

 

فرمانداران بهشهر و نکا در این جلسه با بیان مشکلات مختلف در حوزه آب شهری و روستایی از کمبود آب، جیره بندی و حمل با تانکر در برخی از روستاها انتقاد و خواهان رفع این مشکل شدند.

 

منتخب مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: آبگیری از سد گلورد بعنوان مهمترین عامل در رفع کمبود آب است که با تامین آب کشاورزی و بخشی از آب شرب، منابع زیرزمینی را حفظ کرده و ثابت نگه می دارد.

 

علی محمد شاعری گفت: استفاده از سامانه نوین آبیاری و نوسازی شبکه های بهره وری مصرف آب، مدیریت مصرف آب توسط مسئولان و مردم و در دستور کار قرار دادن اقدامات آبخیزداری و احیای منابع طبیعی در بالادست و ذخیره سازی آب از نکات قابل توجه در مدیریت منابع آبی است.

 

وی همچنین با اعلام اینکه برای جلوگیری از جیره بندی آب، تمهیدات لازم برای رفع مشکل کم آبی باید در طول دو ماه آینده برطرف شود، خاطر نشان کرد: در مدیریت بحران آب باید برنامه ریزی ها به سمتی باشد تا میزان مصرف و منابع آبی متعادل شده و به هم نزدیک شود.

 

فرماندار بهشهر در این جلسه با بیان اینکه مشکل کمبود آب در سطح روستاها و شهرهای مختلف شهرستان بهشهر وجود دارد، افزود: نوسازی سامانه پمپاژ بهشهر از مشکلات مهمی است که باید برطرف شود و در این راستا نیازمند ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار هستیم.

 

سید خالق سجادی گفت: وارد دشدن یک حلقه چاه به مدار در روستای کلاک، وارد شبکه شدن دو حلقه چاه دیگر در سطح شهرستان، همچنین اعتبار برای خط انتقال آب و توجه به افتتاح مجتمع های آبرسانی روستایی از جمله نیازهای شهرستان بهشهر برای رفع مشکل کم آبی است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه خلیل شهر از جمله شهرهایی بوده که با مشکل اساسی در آب شرب روبرو بوده و به دلیل اختلاف سطح در پایین دست این شهر تا مناطق بالادست، ایستگاه پمپاژ آب با اختصاص شش میلیارد ریال اجرایی شده و باید به بهره برداری برسد تا این مشکل رفع شود.

 

فرماندار نکا نیز وارد مدار کردن دو حلقه چاه در روستای زرندین و آبلوی نکا را از نیازهای مهم نکا برای رفع مشکل کم آبی در این شهرستان عنوان کرد و افزود: با وارد مدار کردن این دو حلقه چاه بخش اعظمی از مشکلات آب شهرستان حل می شود.

 

جعفر احمدی ادامه داد: مخزن دوهزار مترمکعبی آبلو نیز باید با تزریق اعتبارات مناسب وارد شبکه آبرسانی شود که در حال حاضر بلااستفاده است .

 

وی گفت: دارای منابع آبی فراوان در شهرستان هستیم اما به دلیل عدم مدیریت مصرف و مهار مناسب آبهای سطحی بخش زیادی از آبها هدر رفت می رود که باید مدیریت شود.

 

مدیرعامل آبفا شهری مازندران نیز در این جلسه با تاکید بر مدیریت مصرف توسط مصرف کنندگان آب، گفت: جیره بندی آب در دستور کار نیست و چاه های مختلف در شرق استان مازندران در دست حفر و راه اندازی است که با وارد شبکه شدن این چاه‌ها، آب مصرفی شرق مازندران تامین می شود.

 

ذبیح الله ذاکری اظهار داشت: تامین پایدار آب شرب شرق مازندران نیازمند وارد مدار شدن چاه های جدید است و با برنامه ریزی به زودی مرتفع می شود.

 

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب مربوط به کل مازندران است اما این مساله در شرق استان کاملا مشهود و بیشتر از نقاط دیگر است، یادآور شد: ما در بخش اعتبارات همه شهرهای استان را می بینیم و در این راستا، شرق مازندران نیز با نگاه ویژه به دلیل کمبود آب دیده می شود.

 

مدیرعامل آبفا شهری مازندران با اعلام اینکه خدمات مناسبی در خلیل شهر و گلوگاه برای آبرسانی و آب شیرین کن انجام شده است، افزود: خلیل شهر با مشکل کم آبی فراوانی روبرو است که برای این شهر ۶ میلیارد ریال برای راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ اضطراری و افزایش پمپاژ آب و رفع کم آبی اقدام شده است که به زودی بهره برداری می شود.

 

ذاکری، با اشاره به اجرای طرح آب شیرین کن در شهر گلوگاه ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا است و حفر چاه در خلیل شهر، نکا، بهشهر و گلوگاه در دست اقدام است.

 

مدیرعامل آبفا شهری مازندران از طلب ۱۰ میلیارد تومانی آبفای مازندارن در طول سالهای متمادی تا کنون از مشترکین مختلف در حوزه های مختلف خانگی و غیر خانگی شامل مراکز آموزشی، نظامی، دولتی و خدماتی خبر داد و گفت: بدهی های استان در این راستا در حال افزایش است و باید چاره اندیشی شود.