در سال 94 ، ساری و میاندورود با 3 هزار و 920 و بابل با 2 هزار 671 نفر بیشترین و نکا با 711 کمترین شهرهایی در مازندران است که نزاع و درگیری در آن به ثبت رسید.

 

 

به گزارش شرق پرس تا به حال صحنه های بسیاری درخصوص درگیری ها و نزاع را در خیابان دیدهایم که دو طرف درگیری از موضوعات دیگری که در زندگی دارند شاکی بوده و کوچکترین اختلافی آنها را به نزاع خیابانی رسانده است.

 

ساری و میاندورود بیشترین و نکا کمترین آمار نزاع و درگیری در مازندران

 

 در ۱۱ ماهه امسال ۲۰ هزار ۹۴۹ مصدوم ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مازندران مراجعه کردند که ۱۴هزار و ۱۳۴ نفر آنان مرد و بقیه زن بوده‌اند، این نسبتا آمار بالایی برای یک جامعه مدعی اخلاق و فرهنگ ایرانی، اسلامی و علوی محسوب می‎شود.

 

 

امروز نزاع خیابانی به یک موضوع نهادینه شده در رفتارهای مردم تبدیل شده و افراد برای اینکه رفتارهای خود را کنترل کنند وارد نزاع می شوند، کارشناسان علوم رفتاری و جامعه‎شناسان در تحلیل دلایل نزاع معتقدند افراد تحت تاثیر مشکلات رفتاری، تبعیض، بی عدالتی و بسیاری از روش های ناصحیح در زندگی، آستانه تحمل خود را از دست می دهند بسیاری از مردم در اثر کمترین مواجهه با مسائل و مشکلات اجتماعی واکنش های خشن از خود نشان می دهند.

 

 

در سال گذشته ۲۳ هزار و ۶۴۹ نفر به دنبال وقوع نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی استان مازندران مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۶ نفر مرد و بقیه زن هستند.

 

 

خشونت مبنای نزاع است، هنگامی که خشونت در جامعه تظاهر پیدا می کند به نزاع تبدیل می شود و امروز شاهد آمار بالای خشونت در جامعه هستیم، خشونت رفتاری است که فرد آن را به صورت آشکار و پنهان بروز می دهد و باعث میشود با روشهایی مانند خشونت اجتماعی، جنسی و اقتصادی به دیگران آسیب بزند.

 

 

در سالی که رو به پایان است، ساری و میاندورود با ۳ هزار و ۹۲۰ و بابل با ۲ هزار ۶۷۱ نفر بیشترین و نکا با ۷۱۱ کمترین شهرهایی است که نزاع در آن به ثبت رسید.تبعیض و نابرابری از عوامل موثر در افزایش خشونت و نزاع نابرابری و تبعیض و سرخوردگی برخی افراد از رسیدن به حق خودشان، از عوامل موثر بر افزایش خشونت و نزاع در جامعه است، وقتی ما شاهد فقر، بیکاری و تبعیض و شکاف طبقاتی باشیم با انفجاری رفتاری در خانواده ها روبرو خواهیم شد، پس از مدتی این انفجار رفتاری از خانواده ها به جامعه کشیده می شود.

 

 

افزایش خشونت و نوعی بی تفاوتی به مشاهده خشونت و درگیری در خیابان دو مشکل عمده اجتماعی در این حوزه است و خانواده یکی از ارکان اصلی در شکل گرفتن خشم محسوب می‌شود که پس از آن خشم به جامعه سرایت می کند ضمن اینکه مشاهده صحنههای خشن و دردناک نیز به ترویج خشونت در جامعه کمک می کند.

 

 

وقتی شرایط رشد و ترقی برای همه اقشار جامعه مهیا نباشد نوعی شکاف طبقاتی رخ میدهد و برخی افراد جامعه تصور می کنند که حق آنها پایمال شده است.

 

 

این موضوع از دلایل و شرایط بروز خشونت در جامعه است و در این شرایط اعتمادسازی، بهبود شرایط اقتصادی، توجه به سلامت روان جامعه و وضع مقررات مساوی از سوی نهادهای مسئول را از جمله عوامل موثر در کاهش خشونت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

تابناک مازندران