دکتر نجفی تیرتاشی مدیر شبكه بهداشت و درمان گلوگاه در شرق مازندران گفت: با توجه باینکه مهدیرجه گلوگاه بیشترین دیابتی كشور را نسبت به جمعیتش دارد این روستا كانون دیابت كشور است

دکتر نجفی تیرتاشی رئیس شبکه بهداشت گلوگاه: مهدیرجه گلوگاه کانون دیابت کشور است

 

به گزارش شرق پرس هادی نجفی، در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه ۱۸.۶ درصد روستای مهدیرجه گلوگاه که حدود ۲ هزار نفر جمعیت دارد دیابتی هستند ، اظهار داشت:‌ شیوه زندگی و تغذیه نادرست از عمده دلایل این بیماری در این روستا است.

 

 

 وی افزود: بعد از روستای مهدیرجه، روستای قلعه پایان نیز با ۱۲ درصد دیابتی و جمعیت ۱۵۰۰ نفر بالاترین تعداد بیمار به نسبت جمعیتش را دارد که مصرف زیاد مواد نشاسته‌ای، شیرینی‌ها ، گوشت و… از مهمترین علل وجود بیماری دیابت در این روستا است.

 

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلوگاه با اشاره به آمارهای اعلام شده در مورد دیابت گفت: براساس آمارهای اعلام شده ۵ درصد از جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند که این آمار در مازندران به ۶ درصد است.

 

وی بدون اعلام دقیق نفراتی که از بیماری دیابت در این شهرستان و روستاها رنج می برند، یادآور شد: در شهرستان گلوگاه ۶/۱۰ درصد جمعیت شهرستان به دیابت مبتلا هستند.

 

 

نجفی با اعلام اینکه هنوز درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد، یادآور شد: در شرایط فعلی بهتر است با مصرف درست و بهینه موادغذایی و تغییر روش و شیوه غذایی گذشته، در مقابله با دیابت بسیج شویم و با روی آوردن به خوردن سبزیجات، میوه، داشتن برنامه غذایی مناسب، ورزش و… این بیماری را کنترل کنیم.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلوگاه با هشدار به بیماران دیابتی و تاکید بر رعایت برنامه غذایی مناسب خاطر نشان کرد: نابینایی ، سکته مغزی، قلبی و قطع عضو از پیامدهای بیماری دیابت است.

 

نجفی در ادامه با اشاره به اجرای طرح غربالگری قندخون و فشار خون در شهرستان گلوگاه گفت: براساس اعلام وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی مازندران در روستاها و شهرها این غربالگری انجام و جمعیت دیابتی، شناسایی شده و بیماریشان تحت کنترل قرار گرفته است.

 

وی افزود : دیابت ۹۰ درصد این افراد از نوع دوم است که در صورت بی توجهی و کنترل نشدن ، خطرناک محسوب می شود.

 

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلوگاه همچنین با بیان اینکه از اول تا هفتم اردیبهشت به عنوان هفته سلامت با عنوان غلبه بر دیابت نامگذاری شد، گفت: در حدود ۳۰ برنامه در طول این هفته در دست اقدام است که نواختن زنگ سلامت در مدارس، دیدار با امام جمعه، برپایی نمایشگاه غذای سالم، استقرار ایستگاه سلامت در مصلای نماز جمعه و برگزاری همایش های خود مراقبتی و آشنایی با بیماری دیابت از جمله برنامه های این هفته به شمار می رود.

 

جمعیت مازندران بر اساس آخرین گزارش اداره کل ثبت احوال استان حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت در استان شناسایی شدند.

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا