حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران با تمجید از دیدنی ها و اماکن توریستی گلوگاه در شرق مازندران گفت: در مناطق کوهستانی این شهرستان اقامت‌گاه و خانه‌های مسافر است که گردشگران می‌توانند از ظرفیت گردشگری و اقامتی استفاده ببرند.

 

 

به گزارش شرق پرس مهران حسنی در گفت‌وگو با  فارس در شهرستان ساری اظهار کرد: گلوگاه از شرق مازندران دارای جاذبه‌های متعددی از جمله دریای آرام، منطقه جنگلی توسکا چشمه، منطقه گردشگری هزارجریب، امام‌زاده هاشم تیرتاش، گورستان سفیدچال و تپه باستانی است که این مناطق به‌عنوان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مذهبی هستند.

 

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر به‌صورت رسمی اقامت‌گاهی به‌عنوان هتل و مهمان‌پذیر نداریم، گفت: ولی در مناطق کوهستانی این شهرستان دارای اقامت‌گاه و خانه‌های مسافر است که گردشگرانی که وارد این مناطق می‌شوند می‌توانند از ظرفیت گردشگری و اقامتی استفاده و بهره بگیرند.

 

نوروز امسال از شهرستان توریستی گلوگاه بازدید کنید

 

 
 معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: برای ایام نوروز نیز مدارس و مکان‌هایی را شهرداری به‌عنوان کمپینگ آماده می‌کنند تا گردشگران در این مناطق اقامت کنند.

 

 

حسنی اضافه کرد: همچنین ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان گلوگاه برای پذیرش مسافران نوروزی با شماره تلفن ۳۴۶۶۰۱۰۱ با پیش‌شماره ۰۱۱ آماده است.

 

 

وی تصریح کرد: شهرستان گلوگاه در جنوب شرقی مازندران واقع شده که به‌دلیل محصور بودن بین دریا در شمال، جنگل‌های انبوه در جنوب، وجود چشمه‌سارهای متعدد در بستر جنگل و بلندی‌های مرتفع پوشیده از درخت، دارای چشم‌اندازهای زیبا و طبیعت بکر و دست‌نخورده با اکوسیستم‌های بی‌نظیر و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است.

 

 

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران یادآور شد: انجیر گلوگاه، از انجیرهای معروف ایران است که طرف‌داران بسیاری دارد، از نیمه مرداد ماه تا اوایل پاییز بازار میوه انجیر گلوگاه داغ است، آنهایی که در گوشه و کنار باغ و مزارع یا در حیاط خانه‌‌ها این درخت زیبا و بهشتی را دارند، از چیدن و مصرف آن لذت می‌برند.

 

 

حسنی اظهار کرد: وجود اراضی ساحلی مستعد جهت احداث ابنیه‌ توریستی و گردشگری از یک‌سو، چشمه‌‌سارهای طبیعی و محصور از درختان و وجود راه‌های آسفالته مناسب و قابل دسترسی از سوی دیگر این شهرستان را از نظر استعداد گردشگری متمایز کرده و همچنین راه آهن تهران ـ گرگان از یک کیلومتری شمال آن و جاده آسفالت ساری ـ گرگان از شمال شهر می‌گذرد و به این دلیل، از نظر ارتباطی جایگاه مهمی دارد.

 

نوروز امسال از شهرستان توریستی گلوگاه بازدید کنید

 

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌ اقامتی ـ توریستی دریای آرام گلوگاه در مقابل چشم‌اندازهای سرسبز و بدیع جنگل‌های هیرکانی (خزری) قرار دارد، گفت: پارک جنگلی توسکا چشمه نیز در ۵۰ کیلومترى جنوب گلوگاه واقع شده است و در آنجا طبیعت با همه‌ وجود خودنمایى مى‌کند که گردشگران با گذر از این پارک جنگلی می‌توانند به ییلاقات و جاده‌هاى جنگلى و کوهستانى برسند.

 

 

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران درباره بقعه و گورستان تاریخی سفید چشمه، بیان کرد: این مجموعه تاریخی در امتداد پارک جنگلی توسکا چشمه قرار دارد که قبرستانی عجیب با قدمت ۱۲۰۰ ساله با نقش‌های عجیب‌ روی سنگ‌هایش، نخستین قبرستان مسلمانان در ایران بوده و ضریح چوبی امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره‌ زیبا می‌درخشد، بنا بر نوشته کنده‌کاری‌شده‌اش ۸۴۰ سال قدمت دارد.

 

 

حسنی ادامه داد: بنا بر روایت‌ها، در روستای سفیدچاه رسم بوده که سنگ قبر مردگان را براساس شغل افراد حکاکی می‌کردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده‌ سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ‌های امروزی دفن می‌شوند که سنگ قبرهای محرابی گورستان تاریخی سفیدچاه، دارای تصاویر نمادین ایرانی است که مفاهیم پیچیده‌ زندگی، مرگ و رستاخیز را در خود نشان می‌دهد و در حال حاضر مرکز روستای سفیدچاه، مرقد سه امام‌زاده از فرزندان امام موسی کاظم (ع) قرار دارد.

 

نوروز امسال از شهرستان توریستی گلوگاه بازدید کنید

 

وی با بیان اینکه اکبرجوجه برای مسافرانی که به شمال رفته‌اند نام آشنایی است، اضافه کرد: غذایی که برای بیشتر گردشگران علاوه بر لذتی که از خوردن آن می‌برند با علامت سوال همراه است که این که اکبرجوجه نام غذا است یا رستوران و یا نام آشپز که برای نخستین بار شخصی به نام اکبر کلبادی، در سال ۲۷ در جنوب شهر گلوگاه (جاده قدیم) رستوران کوچکی تأسیس کرد و با ابتکار خود با استفاده از جوجه‌های محلی و با استفاده و ترکیب از رب انار محلی یک نوع غذا به مشتریان عرضه می‌کرد که طولی نکشید به‌دلیل شغل و کیفیت غذاها در شهر کوچک گلوگاه به اکبرجوجه مشهور شد.

 

 

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران در پایان گفت: از دیگر جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به خانه رسولی در روستای تیله نو، جَر (خندق) کلباد، بنای قدیمی حمام در روستای ریحان‌آباد، امام‌زادگان ابراهیم، منصور، رحمان در روستای سفیدچاه، بقعه‌ متبرکه امام‌زاده قاسم ریحان‌آباد و ولمازو و امام‌زاده در روستای لمراسک اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

فارس