مهردادی گفت : پسروی آب دریای خزر موجب شد سطح آب تالاب میانکاله که یکی از مهمترین ذخیرگاه های زیست کره جهان در ایران است را کاهش دهد.

miankake-pasravi

 

 

به گزارش شرق پرس ناصر مهردادی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد : اگرچه با افزایش میزان بارش های فصلی در مازندران بخشی از کاهش سطح آب تالاب میانکاله جبران شد، ولی همچنان پسروی دریای خزر می تواند تهدیدی برای کاهش آب این ذخیرگاه جانوری و گیاهی جهانی باشد.

 

 

وی اضافه کرد : محیط زیست استان با ارائه راهکارهای حفاظتی با تمام امکانات از تالاب میانکاله حمایت می کند و این تالاب در سال جاری نیز همانند سنوات گذشته پذیرای گونه های مختلف پرندگان و پستانداران است.

 

مدیرکل محیط زیست مازندران افزود : در شرایط فعلی تهدید جدی برای تالاب میانکاله ناشی از این کاهش سطح آب وجود ندارد، ولی باید کارکردهای حفاظتی از این ذخیرگاه صورت گیرد.

 

تالاب میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت یکی از ۲۴ تالاب بین‎المللی ثبت شده و نخستین تالاب بین‎المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر و یکی از ۱۱ ذخیره‎گاه زیست‎کره ایران است.

 

در حال حاضر ۲۲ درصد از مساحت استان مازندران جزو مناطق چهارگانه محیط ‎زیست است که ۲.۸ درصد این مساحت را میانکاله در اختیار دارد.

 

میانکاله دارای چهار عنوان پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‎المللی، سایت کنوانسیون رامسر و ذخیره‎گاه زیست‎کره است و بر اساس گزارش های رسمی از ۲۷۰ گونه پرنده حفاظت شده در ایران و مازندران زیستگاه حدود ۵۰ درصد در میانکاله است.

 

تالاب میانکاله که در غرب شهرستان بهشهر واقع است ، دارای شش گونه از پستانداران کمیاب و ۱۷۵ گونه گیاه نادر است.