دكتر قاسم جان‌بابايي رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران در نشست خبري گفت: كلنيك تخصصي و فوق تخصصي درماني در گلوگاه, آمل و سومين كلنيك در آينده نزديك در ساري راه اندازي مي شود.

bimarestan54

 

 

به گزارش شرق پرس در نشست خبری که با حضور رسانه‌های مختلف در سالن قلم دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد دکتر قاسم جان‌بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با ذکر این نکته که بهسازی و امکان حضور پزشکان مقیم در مراکز ملکی بهداشتی و درمانی مازندران فراهم شده گفت: ۹۰درصد مراجعات مردمی به مراکز درمانی سرپایی است و با برنامه ریزی های انجام شده ، کلنیک های تخصصی درمانی در تمامی شهرستان های مازندران راه اندازی خواهد شد. وی ادامه داد: به همین منظور کلنیک تخصصی و فوق تخصصی درمانی در آمل ، گلوگاه و سومین کلنیک در آینده نزدیک در ساری راه اندازی می شود.

 

 

دکتر جان بابایی از راه اندازی مرکز جامع سرطان مازندران در جوار بیمارستان امام خمینی (ره ) ساری در شش ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: این مرکز در بخش های جراحی بیماران سرطانی ، بیماری های خون ، پیوند مغز و استخوان و پژوهشکده خدمات ارائه خواهد داد .

 

 

وی همچنین از توسعه اورژانس بیمارستان ها به عنوان اولویت های دانشگاه نام برد و گفت : در سال جاری طرح تجهیز، توسعه و نوسازی اورژانس بیمارستان های امام خمینی (ره) بهشهر ، بوعلی سینای ساری ، هفده شهریور آمل ، امام سجاد (ع) رامسر و شهید بهشتی نوشهر انجام می شود .

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به توسعه طب اورژانس در استان افزود:با بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی این موضوع مهم محقق می شود .

 

 

وی اظهار داشت: اورژانس جاده‌ای در کشور دچار چالش بوده و مازندران نیز از این امر مستثنی نیست، اما در سال گذشته با وجود همه مشکلات اعتباری، ۱۷ دستگاه آمبولانس به امداد جاده‌ای استان اضافه شده است.

 

 

دکتر جان بابایی با بیان اینکه ۱۳۰ خانه بهداشت در سال گذشته افتتاح شده‌ است، افزود: یک‌سوم خانه‌های بهداشت روستایی مازندران استیجاری هستند که تلاش داریم این مکان‌ها را تملک کرده یا جایگزین مناسبی برای آنها احداث کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره خدمات دندان‌پزشکی در استان گفت: برای توسعه بخش دندان‌پزشکی، ۳۰ دندان‌پزشک متخصص در کلنیک باغبان ساری به کارگیری شده‌اند و علاوه بر آن در ۱۱ شهرستان نیز کلنیک دندان‌پزشکی زمان عصر را فعال کرده و سیستم ارجاع در دندان‌پزشکی را اجرا خواهیم کرد.

 

 

دکتر جان بابایی شاخص دندان‌های کشیده شده در بچه‌های ۱۲ ساله را در دنیا زیر یک و در کشور ما دو عنوان کرد و گفت: این شاخص در استان مازندران خوب نیست، در بچه‌های شش و هفت ساله هم رضایت‌بخش نبوده و در افراد ۳۰ ساله بدتر است که یکی از علت‌های آن را می‌توان تعرفه‌های نامناسب عنوان کرد.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به افزایش زایمان سزارین در کشور گفت: مازندران در کنار گیلان، بالاترین رقم سزارین را در کشور دارد و برای رفع این مشکل باید فرهنگ‌سازی انجام شود .

 

 

دکتر جان‌بابایی با اشاره به اهمیت غذا و الگوی مناسب غذا در سلامتی افراد گفت: برنج، گندم‌، لبنیات و گوشت جزو مواد غذایی استراتژیک هستند که باید با هماهنگی‌های بین‌بخشی در راستای سالم سازی آنها حرکت کنیم و البته در این بخش تفاهم‌نامه‌هایی را با آموزش و پرورش امضا کردیم.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به توزیع مواد غذایی ناسالم در مدارس به‌ویژه مدارس غیرانتفاعی افزود: وضعیت توزیع مواد غذایی در مدارس خوب نیست، بحث نوع و عرضه غذا باید بهتر صورت گیرد، همچنین حدود یک‌سوم تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان مدارس ما دارای اضافه وزن هستند که در روستاها نیز رو به افزایش است.

 

 

دکتر جان‌بابایی بحث ورزش همگانی و صبحگاهی را موضوعی جدی در سلامت گروه‌های سنی مختلف عنوان و خاطرنشان کرد: شرایط ایده‌آلی در این بخش نداریم و باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

 

 

وی با بیان اینکه باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم، بیان کرد: هزینه زیادی برای سلامت در کشور صرف می‌شود و باید تلاش شود که این هزینه‌ها در بخش پیشگیری خرج شود؛ اضافه وزن، کم‌تحرکی، فشار خون و دیابت از جمله بیماری‌های قابل پیشگیری هستند که بیشترین علت مرگ‌ومیرها نیز به همین بیماری‌ها برمی‌گردد.

 

 

دکتر جان‌بابایی اظهار کرد: اگر مردم کمتر بیمار شوند، هزینه‌های سلامت کمتر می‌شود، کمتر به بیمارستان می‌روند و کمتر جراحی قلب انجام می‌دهند، روند فعلی به سود مردم و کشور نیست، بنابراین بی‌توجهی به آن نشانه ضعف در فرهنگ سلامتی و نادیده گرفتن سلامتی ابتدا توسط خود فرد است.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به برخورد جدی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با معضل زیرمیزی گفت: درباره معضل «زیرمیزی» هر هفته در این دانشگاه جلسه داریم و قطعا اگرشکایتی وجود داشته باشد، با آن برخورد می‌شود.

آریا