خبرهای ضدونقیض از تعداد جانباختگان آنفلوآنزا در مازندران حاکیست 10 تن بر اثر آنفلوانزای H1N1 فوت کردند و شرایط نشان می‌دهد شاید آمار مبتلایان به این بیماری بیشتر از تعداد رسمی اعلام شده باشد.

bimarestan154

 

 

 

به گزارش شرق پرس خبر شیوع آنفلوانزای H1N1 از کرمان و جنوب شرقی کشور در ماه گذشته انتشار یافت و با روند صعودی این بیماری، مازندران نیز در امان نماند.

 

 

بر اساس منابع رسمی اعلام‌شده از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دو تن براثر آنفلوانزای H1N1 در استان جان باختند و ۶۰ تن نیز مبتلا به این بیماری شده بودند اما در حال حاضر آنچه که در بیمارستان‌ها مشاهده می‌شود، شیوع این بیماری و جدی بودن مراقبت‌ها در برابر این بیماری است، به‌نوعی که یک بخش از تمام بیمارستان‌های دولتی و حتی خصوصی برای پذیرش بیماران آنفلوانزا اختصاص داده شد.

 

 

* لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده

به‌منظور ارائه خدمات بهتر و اینکه بحرانی که ایجادشده، حادتر نشود لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده، ارائه آموزش‌های هشداری بیش از پیش احساس می‌شود.

 

 

براساس شنیده‌ها حدود ۱۰ تن بر اثر آنفلوانزا در مازندران جان باختند، شرایط نشان می‌دهد شاید آمار مبتلایان به این بیماری بیشتر از تعداد رسمی اعلام‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تأیید این موضوع، منوط به تأیید نمونه‌های مشکوک به آنفلوانزای H1N1 ارسال شده به تهران عنوان شده است.

 

 

* امتناع از اطلاع‌رسانی؛ چرا؟

عادی‌سازی شرایط این بیماری از سوی متولیان در حالی صورت می‌گیرد که با مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان متوجه می‌شوید که شرایط این بیماری چندان هم عادی نیست، چرا که تمام کادر درمانی بیمارستان‌ها از ماسک استفاده کرده و بر ضرورت ایمن‌سازی در برابر این بیماری به‌صورت چهره‌به‌چهره در مراجعات تأکید می‌کنند.

 

 

امتناع از اطلاع‌رسانی درباره مرگ و یا ابتلا که براساس منابع شنیداری روزانه دهان به دهان می‌چرخد و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نیز تلوحیاً این مسئله را منوط به تأیید از وزارت بهداشت، درمان و یا آموزش پزشکی و یا آمدن جواب قطعی نمونه‌های مشکوک از وزارت بهداشت اعلام می‌دارند؛ با توجه به گسترش فضای مجازی و شیوع این بیماری چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد.

 

 

* دود سکوت به چشم مردم می‎رود

مرگ مادر باردار، مرگ خانم ۲۵ ساله بر اثر آنفلوانزای خوکی که از سوی بستگان این خانم عنوان شد و عکس و علت مرگ وی براثر این بیماری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و یا مرگ معلم ۲۳ ساله یکی از مدارس ساری و آن هم اعلام علت مرگ این معلم نیز به‌دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای آسم همه و همه اخباری است که بدون داشتن منابع رسمی درباره بیماری آنفلوانزا اعلام می‌شود و سکوت اجباری که درباره این بیماری حکم‌فرما شده است، بیشتر و بیشتر متوجه مردمی می‌شود که می‌توانند با هشدارهای بهداشتی و آموزشی و حتی گاهی مواقع ترس در برابر شیوع و ابتلا این بیماری مراقبت‌های بیشتری را به خرج دهند اما با سرپوش سکوت در این زمینه مواجه شدند که ظاهراً به حکم مسئولان بالادستی است.

 

 

* کشیدن فتیله اطلاع‌رسانی روی آنفلوانزای H1N1

حضور کارشناسان بهداشت در صف مدارس، ارائه هشدارهای چندین و چندباره در رسانه‌ها از اقداماتی بود که می‌شد برای کنترل و مدیریت این بیماری به خرج داد، اما به‌نوعی با کشیدن فتیله اطلاع‌رسانی روی قضیه و ارائه نکردن آمار فوتی‌ها شرایط این بیماری را خاموش‌شده عنوان کردند.

 

 

بیمارستان رازی قائم‌شهر به‌عنوان یک مرکز مراقبت از بیماری‌های عفونی در استان با مراجعات مکرر افراد مبتلا به این بیماری وضعیت نامطلوبی دارد.

 

 

* کاهش تعداد بیماران بستری‌شده در بیمارستان‌های مازندران 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اعلام آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای H1N1 گفت: بررسی روند بستری بیماران در یک هفته گذشته نشان می‌دهد که خوشبختانه تا حدود ۵۰ درصد روند کاهش داشته است.

 

 

قاسم جان‌بابایی بیان کرد: همچنان از مردم درخواست می‌شود که در صورت ابتلا در منزل باقی مانده و از حضور در مکان‌هایی که تعداد زیادی افراد حضور دارند خودداری کنند، چرا که با توجه به انتقال سریع بیماری، این موضوع موجب گسترش بیماری می‌شود.

 

 

وی اضافه کرد: شست‌وشوی منظم دست با آب و صابون توسط بیماران و افرادی که از آنان مراقبت می‌کنند از عواملی است که موجب کاهش گسترش بیماری در جامعه می‌شوند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از بیماران خواستار شد، در صورتی‌که قصد مراجعه به پزشک یا بیمارستان دارند حتماً از ماسک معمولی پزشکی ـ معروف به ماسک جراحی ـ برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنند.

 

 

جان‌بابایی در پاسخ به این سوال که آیا درمان دارویی برای آنفلوآنزا وجود دارد، گفت: این بیماری ویروسی به‌صورت خود محدودشونده است و در افراد بدون بیماری زمینه‌ای پس از سیر پنج تا هفت روزه بهبودی ایجاد می‌شود، اگرچه در هر صورت اگر شدت علائم در حدی باشد که بیمار دچار تنگی نفس باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

وی افزود: ویروس در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون نارسایی کلیوی، قلبی، تنفسی، کلیوی، دیابت کنترل‌نشده، سرطان، سن بالای ۶۵ سال، تالاسمی، پیوند عضو، تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئید و چاقی شدید هستند، عوارض وخیم ایجاد می‌کند که این بیماران لازم است به پزشکان متخصص عفونی، داخلی، کودکان و یا فوق تخصص ریه مراجعه کرده تا تحت درمان‌های مورد نیاز قرار گیرند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره خطر ابتلا به آنفلوآنزای H1N1 در زنان باردار، اظهار کرد: زنان باردار در دوران بارداری و ۴۰ روز پس از زایمان از حضور غیرضروری در مکان‌های پرتراکم از لحاظ جمعیتی خودداری کنند.

 

 

جان‌بابایی ادامه داد: زنان باردار لازم است پس از بروز نخستین علائم بیماری به پزشک مراجعه داشته باشند تا اقدامات درمانی مورد نیاز صورت گیرد.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به‎عمل‎آمده با اداره‌کل آموزش و پرورش تمامی مدیران مدارس موظف شدند که دانش‌آموزان مبتلا تا زمان بهبودی و ۲۴ ساعت پس از قطع تب در مدرسه حضور نیافته و در منزل استراحت داشته باشند.

 

 

به گزارش فارس، از سوی دیگر مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در این باره گفت: افرادی که بر اثر علائم آنفلوانزا فوت می‌کنند، نمونه‌های‌شان به تهران ارسال شده و در صورت تأیید اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

 

 

 

 

 

فارس