مدیر سابق تالاب میانکاله مازندران به صدور بی رویه مجوز آبنبدان و ایستگاه پرورش ماهی برای روستائیان حاشیه این تالاب در گذشته اشاره کرد و گفت : این مجوزها در یک دهه گذشته برای روستائیان صادر شده و محیط زیست نیز متهم اول برای صدور این مجوزهاست.

احیا تالاب میانکاله از لایروبی تا احداث کانال

 

شرق مازندران: پسروی آب دریای خزر ،کاهش دبی آب شیرین ورودی ، ایجاد آببندان و ایستگاههای پرورش ماهی در مسیر ورودی آب های شیرین به تالاب میانکاله، رد پای خشکسالی را در این ذخیره گاه مهم بین المللی و زیست کره عمیق تر کرده است .

 

طبق گزارش محیط زیست مازندران ، در دهه های اخیر حدود ۱۰ درصد از مساحت ۶۸ هزار هکتاری تالاب میانکاله به دلیل کاهش آب های ورودی خشک شده است و در صورت اجرا نشدن طرح های احیاء برای جلوگیری از پیشروی خشکسالی ، این منطقه به کانون اصلی ریزدگردها در این خطه از شمال کشور تبدیل می شود.
مدیرآموزش تالاب بین المللی میانکاله کاهش آب های ورودی، پسروی و کاهش سطح آب دریای خزر، صدور مجوز برای ایجاد ایستگاههای پرورش ماهی به روستاهای اطراف و ایجاد بیش از ۳۰۰ آببندان را از دلایل اصلی در معرض خشکسالی قرار گرفتن این تالاب دانست.
علی ابوطالبی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که براثر کاهش میزان ورودی آب به تالاب میانکاله حدود ۱۰ درصد از مساحت این ذخیرگاه زیست کره خشک شد و به همین میزان ورود پرندگان مهاجر به این زیستگاه نیز کاهش یافته است .
وی اضافه کرد : اگر خشکی و پسروی آب میانکاله با روند فعلی ادامه داشته باشد، در دو تا سه دهه آینده اثری از این زیست کره نخواهد بود و ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب ، منطقه را فرا می گیرد.
او ادامه داد : هم اکنون نیز رگه هایی از ریز گرد در گوشه های خشکیده تالاب مشاهده می شود و اگر نم های اندکی که باعث رویش گیاهانی مانند ‘ سالسور ‘ می شود ، از بین برود، ریزدگردها به منطقه آسیب جدی وارد می کند.

محیط زیست ، متهم اصلی صدور مجوز برای آبنبدان و ایستگاه ماهی

مدیر سابق تالاب میانکاله مازندران به صدور بی رویه مجوز آبنبدان و ایستگاه پرورش ماهی برای روستائیان حاشیه این تالاب در گذشته اشاره کرد و گفت : این مجوزها در یک دهه گذشته برای روستائیان صادر شده و محیط زیست نیز متهم اول برای صدور این مجوزهاست.
ابوطالبی گفت که اگر محیط زیست سال های پیش پای استعلام صدور مجوز برای پرورش ماهی و آببندان ها را امضاء نمی کرد، شاید امروزغصه کاهش آب ورودی به تالاب را نمی خوردیم.
وی اضافه کرد : در دولت یازدهم محیط زیست به هیچ استعلامی برای ایجاد آببندان و پرورش ماهی پاسخ مثبتی نداد، ولی باید با توجیه مردم منطقه جلوی آببندان ها و ایستگاههای پرورش ماهی را گرفت.
به گفته این کارشناس محیط زیست ، بخش زیادی از آب های سطحی منطقه جذب آببندان و ایستگاه پرورش ماهی شده و از ورودشان به تالاب جلوگیری می شود و این ضایعه ای بزرگ برای تالاب میانکاله محسوب می شود که پیش از این بیشتر آب موجود در آن از این طریق تامین می شد.

 

 احیاء ، مسکن درد برای تالاب

ابوطالبی گفت : در سال جاری محیط زیست توانست اعتبار اندکی برای کانال های ورود آب به تالاب اختصاص دهد و با این کار ، انتقال آب تالاب لفور  زاغمرز در دست اجرا قرار گرفت و در چند روز آینده بخشی از آب این تالاب وارد میانکاله می شود.
وی معتقد است با این کار حدود ۱۰ درصد از نیاز آب تالاب میانکاله تامین می شود و به صورت موقت تا حدی مشکل رفع می شود.
این کارشناس محیط زیست گفت که باید حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی کانال خزینی و چپاقلی از کانال های اصلی ورودی آب به تالاب میانکاله اختصاص داده شود تا مشکل این تالاب تا حد زیادی رفع شود.
وی ایجاد کانال برای ورود بخشی از آب خزر به تالاب میانکاله را برای لب شور کردن آب تالاب برای برخی از پرندگان مهاجر را از دیگر برنامه های احیاء اعلام کرد.
ابوطالبی معتقد است اگر احیاء تالاب میانکاله عملیاتی نشود، ضمن فرا گیر شدن منطقه به ریزگرد، باید قید تالاب را برای همیشه زد .
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم گفت : ادامه کاهش تراز آبی شبه جزیره میانکاله در مازندران این شبه جزیره را به کانون جدید ریزگردها در کشور تبدیل خواهد کرد.
علی محمد شاعری وضعیت کاهش آب در تالاب میانکاله را بدتر از دریاچه ارومیه توصیف کرد و افزود : تراز آبی این تالاب نسبت به سال های پیش ۱۳۰ سانتی متر کاهش یافته است ، در حالی که کاهش تراز آبی در دریاچه ارومیه ۸۰ سانتی متر بود .
وی ادامه داد : باید برای جلوگیری از بروز بحران ریزگرد در این شبه جزیره ۶۸ هزار هکتاری اقدامات فوری و لازم صورت گیرد .
نماینده مردم بهشهر ، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی که در دولت گذشته معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور بود ، گفت : باید تا زمانی که میانکاله وارد بحران جدی و بروز مسایل غیرقابل پیشگیری و حاد نشده ، باید ستادی برای خروج از این وضعیت تشکیل و تدابیر و راهکارهای لازم اندیشیده شود.
شبه جزیره میانکاله با ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت از سال ۱۳۴۸ ابتدا به منطقه حفاظت شده و سپس به پناهگاه حیات وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل و از آن زمان تاکنون از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اداره می شود .
بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است .

 

 

 

ایرنا