مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: نگرانی ها در باره تالاب میانکاله برای ما جدی است و به همین خاطر هم طرح های پیشگیرانه را در دستور کار داریم تا میانکاله به سرنوشت اسفبار چند سال اخیر دریاچه ارومیه دچار نشود.

اختصاص اعتبار برای لایروبی کانال ها و نجات تالاب میانکاله

 

 شرق مازندران: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت که امسال ۲ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی کانال های هدایت آب به تالاب میانکاله اختصاص یافته است تا از خشک شدن بیشتر این تالاب جلوگیری شود .

ناصر مهردادی  در گفت گو با ایرنا افزود که با این اعتبار کانال های خوزینی و چپاقلی لایروبی می شود تا انتقال آب از خلیج گرگان به تالاب میانکاله تسهیل شود.
وی همچنین از در دست مطالعه بودن طرح جامع انتقال آب دریای خزر به تالاب میانکاله در اداره کل محیط زیست مازندران خبر داد و گفت که با اجرایی شد این طرح بخشی از مشکل پسروی آب تالاب بر طرف می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود : نگرانی ها در باره تالاب میانکاله برای ما جدی است و به همین خاطر هم طرح های پیشگیرانه را در دستور کار داریم تا میانکاله به سرنوشت اسفبار چند سال اخیر دریاچه ارومیه دچار نشود.
وی ادامه داد : خشک شدن تدریجی میانکاله زمینه ساز بروز مشکلاتی همچون ایجاد ریزگرها خواهد شد و باید با جدی گرفتن مسائل این تالاب از بروز این حوادث جلوگیری کرد.
مهردادی بارندگی های امسال در مازندران را مناسب و امیدوار کننده برای تالاب میانکاله دانست و گفت که با هماهنگی ادارات مرتبط از جمله آب منطقه ای برای آبرسانی این تالاب باید توجه ویژه ای شود.
وی افزود : برای انتقال آب از کانال های هدایت بویژه رودخانه نکارود به تالاب میانکاله هم برنامه هایی را در دستور کار داریم که امیدواریم با مهیا شدن شرایط لازم بتوانیم اجرایی کنیم .
** آسیب شناسی
مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین از آسیب شناسی برای شناسایی منشاء بروز مشکل خشک شدن و کم آبی تالاب میانکاله خبر داد و گفت که در گام اول فعالیت تمامی مجموعه های پیرامون تالاب در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود : استخرهای پرورش ماهی و آب بندان های روستاهای منطقه می تواند دو منشاء مشکلات برای میانکاله باشد که هم اکنون در حال ارزیابی میزان آسیب رسانی این مجموعه ها به تالاب و پیش بینی راهکار برای برون رفت از این وضعیت هستیم .
مهردادی ارائه مجوز ایجاد ایستگاه پرورش ماهی در مسیر انتقال آبهای سطحی به میانکاله را اثرگذارترین
علت کاهش آب ورودی به این زیست بوم دانست و تاکید کرد که به همین دلیل در سه سال گذشته از عمر دولت تدبیر و امید محیط زیست مازندران به هیچ وجه مجوزی برای این کار صادر نکرده است .
وی افزود : هم اکنون کارشناسان در حال ارزیابی میزان اثرگذاری ایستگاههای پرورش ماهی هستند و به طور قطع از فعالیت موارد زیانبار برای تالاب جلوگیری می شود .
شبه جزیره میانکاله با وسعت بیش از ۶۸ هزار هکتار یکی از مناطق حافظت شده مازندران به شمار می رود که زیستگاه بیش از ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاهی است.
خشک شدن این تالاب علاوه بر اثرگذاری مخرب بر اقتصاد و معیشت منطقه ، سبب از بین رفتن زیستگاه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده زمستان گذری می شود که این تالاب را برای زندگی زمستانی انتخاب می کنند .
آب تالاب میانکاله علاوه بر رودخانه ها و بارندگی ، از خلیج گرکان تامین و از طریق دو کانال خوزینی و چپاقلو تامین می شود.
کانال خوزینی که ۷۰ متر عرض و ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول دارد ، از عمق سه متری برای انتقال آب برخوردار است ولی به علت لایروبی نشدن بیشتر از نیمی از عمقش را تاکنون از دست داده است . این کانال همچنین مهم ترین معبر گردش آب و خودپالایی خلیج گرگان به شمار می رود.
کانال چپاقلی هم که یکهزار و ۷۰۰ متر دهانه آن است بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست باید به طول پنج کیلومتر و عمق سه متر و عرض مورد نظر لایروبی شود تا ورود آب خلیج گرگان به تالاب تسهیل شود.