در شهرستان گلوگاه، شرقی‌ترین نقطه مازندران شاهد برف در ارتفاعات و باران در دشت بودیم، بارش شدید منجر به جاری‌ شدن سیل و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی به‌ویژه در بخش کلباد گلوگاه شد.

barf-1241

 

 

 

به گزارش شرق پرس کاهش پنج تا هشت درجه‌ای دما از شب گذشته در بسیاری از مناطق مازندران از جمله شرق استان سبب شد تا نخستین دانه‌های برف بر ارتفاعات نکا، بهشهر و گلوگاه نیز بنشیند و چهره‌ای زمستانی به این مناطق بدهد.

 

 

در حال حاضر، براساس گزارش اداره‌کل هواشناسی مازندران، دمای هوای بهشهر، نکا و گلوگاه در شرق این استان ۱۳ درجه است که این دما در روز گذشته بین ۱۸ تا ۲۰ درجه بوده است.

 

 

از صبح امروز، هوایی سرد از سمت کوه به سمت دشت، صورت هر رهگذر را می‌سوزاند، حدود ساعت هشت باران بر سیمای شهر نشست.

 

 

هنوز نیم‌ساعتی از بارش شدید باران نگذشته بود که آب‌گرفتگی در معابر شهر، عابران را با سختی عبور و مرور مواجه کرد و از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه سیل در نقاط مختلف از شهرهای گلوگاه، بهشهر و نکا به‌راه افتاد.

 

 

باران در نکا منجر به آب‌گرفتگی معابر و وقوع سیلاب در برخی مسیل‌ها شد و کندی تردد در نقاط شهری و روستایی را به‌ همراه داشت.

 

 

شدت باران از نکا به‌سمت بهشهر بیشتر محسوس بود و این بارش در حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز به‌حدی رسید که رودخانه‌های فصلی آن پر از آب شده و با سرریز شدن در سطح معابر، عبور و مرور مردم و خودروها را با مشکل مواجه کرد.

 

 

در خیابان‌هایی از جمله شهید رجایی و شهید ساداتی نیز به‌دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی که از این مناطق می‌گذرند، مشکلاتی برای شهروندان ایجاد شد.

 

 

رودخانه‌های فصلی «بُرزو» و «بزپل» نیز شاهد طغیان و سرریز شدن آب به سمت معابر و حتی مغازه‌ها و خانه‌های مردم شد.

 

 

بر اثر بالا آمدن آب رودخانه فصلی در روستای کوهستان، سیل تمامی روستا را فرا گرفت و منجر به تخریب یک واحد دامداری، آب‌گرفتگی ۱۰ باب منزل مسکونی و آب‌گرفتگی کوچه‌ها و معابر شد.

 

 

با وجود ارتفاع سه تا چهار متری دیواره رودخانه فصلی کوهستان اما به‌دلیل انجام‌نشدن کامل دیواره‎سازی از سوی شرکت آب‌منطقه‌ای ناحیه بهشهر در بخشی از این رودخانه به نام «لاک‌محله»، آب از همین نقطه بالا آمد و به اطراف رودخانه سرازیر شد.

 

 

مدارس حاشیه رودخانه کوهستان تعطیل شدند، جاده اصلی در مسیر روستای کوهستان به بهشهر که محور مواصلاتی بهشهر به سمنان، گلستان و مشهد است نیز پر از آب شده بود، لذا تمام خودروهای عبوری به‌کندی از داخل روستا دور زده و خود را به جاده اصلی رساندند.

 

 

با توجه به اینکه هر ساله در این نقطه شاهد آب‌گرفتگی بر اثر بارندگی شدید هستیم، قرار بود اداره راه و شهرسازی بهشهر نسبت به نصب گاردریل اقدام کند اما دو سال است که فقط قول آن را می‌دهد.

 

 

رستوران جوجه‎اشرفی روستای کوهستان واقع در جاده اصلی نیز به‌دلیل شدت بارندگی خسارت دید و زیرزمین این رستوران پر از آب شد.

 

 

در شهرستان گلوگاه، شرقی‌ترین نقطه مازندران شاهد برف در ارتفاعات و باران در دشت بودیم، بارش شدید منجر به جاری‌ شدن سیل و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی به‌ویژه در بخش کلباد گلوگاه شد.

 

 

سیل منجر به آب‌گرفتگی برخی از اراضی کشاورزی شد و کارشناسان جهاد کشاورزی به‌صورت تیمی بازدیدی از اراضی کشاورزی انجام دادند که تا لحظه مخابره خبر، گزارشی از خسارت‌ها جمع‌بندی نشده است.

 

 

معابر شهرستان گلوگاه دچار آب‌گرفتگی شدند اما شدت آب‌گرفتگی به‌حدی نبود که خساراتی را در پی داشته باشد.

 

 

بسیاری از کشاورزان شرق مازندران از بارش باران اظهار خرسندی کردند، زیرا منجر به رونق کشت پاییزه و افزایش سطح مخزن آب‌بندان‌ها و استخرهای پرورش ماهی شد، آنها به سال آبی خوب و رونق باغات و مزارع کشاورزی خود امیدوارند.

 

 

در حال حاضر، چهره ارتفاعات شرق مازندران همانند بسیاری از مناطق کوهستانی این استان، برفی بوده و هوای سردی نیز در دشت، حاکم است.

 

به گزارش فارس، در حال حاضر دمای گلوگاه، نکا، بهشهر در شرق مازندران ۱۳ درجه است، در رامسر ۱۳ و در نوشهر ۱۱ درجه گزارش شده، همچنین این دما در مرکز استان ۱۱ درجه و در سیاه‌بیشه، بلده، کجور و آلاشت بین صفر تا منفی یک‌درجه است.