علاوه بر خسارت بر مردم، بازار سیاه ایرانیت و آب معدنی در این شهر ایجاد شد، بسیاری از شیشه‌ها و پنجره‌های واحدهای مسکونی در اثر طوفان شکست، توزیع نایلون از سوی جمعیت هلال احمر بارها و بارها در رسانه‌ها اعلام می‌‏شود.

 

شرق پرس (شرق مازندران) : طوفان اخیر در شهرهای شمالی اگرچه به اتمام رسید، اما خسارت و جراحت‌های آن هنوز وجود دارد.

با وجود گذشت ساعتها از اتمام طوفان هنوز بحران در برخی شهرستانهای مازندران ازجمله قائم‌شهر، بابل و آمل و حتی هزارجریب نکا درست مدیریت نشد، برق، آب و تلفن بسیاری از مشترکان قطع است.

اوضاع در دیگر شهرها و روستای‌های طوفان‌زده استان مازندران چندان مناسب نیست، تصاویر و تلفن‌های مکرر برخی از مردم با رسانه‌ها گویا این مطلب است.

هنوز آمار درستی از تعداد افراد آسیب‌دیده از طوفان در اختیار نیست، جمعیت هلال‌احمر استان مازندران از خسارت به یک هزار و ۲۰۰ نفر خبر داد، در صورتی که تنها در شهرستان آمل فرماندار این شهرستان از خسارت به ۹۰۰ واحد مسکونی خبر داد، این در حالی است که قائم‌شهر به عنوان شهر بحران زده از طوفان معرفی شد.

علاوه بر خسارت بر مردم، بازار سیاه ایرانیت و آب معدنی در این شهر ایجاد شد، بسیاری از شیشه‌ها و پنجره‌های واحدهای مسکونی در اثر طوفان شکست، توزیع نایلون از سوی جمعیت هلال احمر بارها و بارها در رسانه‌ها اعلام می‌‏شود.

از بازار سیاه آب معدنی و ایرانیت تا اعلام آمارهای متناقض! 

 

ارتباط تلفنی برخی از روستاهای استان در شهرهای طوفان‌زده به دلیل قطعی طولانی مدت برق همچنان قطع است، در روستاهای طوفان‌زده مازندران مشکل کمبود آب وجود دارد.

جلسه ستاد بحران استان مازندران بعد از دستور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، با وجود تشکیل این جلسه مشکل گران‌فروشی آب و ایرانیت وجود دارد.

عملکرد مدیریت بحران چندان رضایت‌بخش نیست، مردم نسبت به مدیریت بحران مناسب گلایه دارند.

با وجود کمک تیم‌های عملیاتی چهار استان کشور هنوز منجر به اتصال شبکه برق سراسری نشد.

 

از بازار سیاه آب معدنی و ایرانیت تا اعلام آمارهای متناقض!

 

رایزنی‌های ملی برای رفع مشکل و عادی سازی اوضاع در شهر قائم‌شهر این‌طور که نماینده مردم قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد چندان اثرگذار نبود و مسؤول مدیریت بحران در کشور به تلفن نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس پاسخ نداد و همین موضوع سبب گلایه رسانه‌ای این نماینده شد.

حدود ۳۶ ساعت از حادثه گذشته و رئیس جمهور نماینده خویش را برای بررسی وضعیت اوضاع طوفان به استان مازندران اعزام کرد.

بازدید سطحی از شهر و تشکیل جلسه دستور کار نماینده رئیس جمهور در استان مازندران است که برخی‌‌ها معتقدند دولت به جای اعزام نماینده ویژه زمینه تامین نیازمندی‌های استان را فراهم کند.

از طرفی مسؤولان استانی معتقدند که طوفان بسیار سنگین بود، در مقابل برخی کارشناسان و مردم از عدم مدیریت بحران و غیرفعال بودن این ستاد در زمان عادی گلایه دارند.

در حال حاضر گلایه از عدم برنامه‌ریزی برای توزیع ایرانیت، افزایش گران‌فروشی آب معدنی و عدم اتصال برق مناطق و به تبع آن طولانی شدن زمان قطع آب بسیار زیاد است.

چندین جلسه مدیریت بحران در استان تشکیل شد، اما اوضاع همچنان مردم چنان عادی نیست، استاندار مازندران نیز از ایجاد بازار سیاه برای ایرانیت و آب انتقاد کرد و از رسانه‌ها در خواست کرد که نسبت به معرفی افراد متخلف اقدام کنند.

برنامه‌ریزی برای انتقال ۳۰ تریلی ایرانیت به استان مازندران در برنامه کاری قرار گرفت، بنا به اعلام مدیرکل بنیاد مسکن مازندران حدود ۶ هزار واحد مسکونی در استان آسیب دیدند و ۶ میلیارد تومان به تاسیسات برق استان مازندران تاکنون خسارت وارد شد.

بیشتر گلایه مردم از ضعف در سیستم تأسیسات و زیرساخت‌های استان مازندران است.

به عنوان نمونه چرا نباید چاه‌های آب استان مازندران به ژنراتورهای قوی مجهز باشند.

یا چرا باید زمینه ایجاد گرانفروشی در این شهر فراهم شود، چرا مسؤولان سازمان صنعت معدن و تجارت استان اجازه گرانفروشی به افراد سودجو می‎دهند، چرا بازرسان این اداره که در حال حاضر در این شهر باید حضور فعال‌تر داشته باشند، از آنها خبری نیست.

حال باید پرسید آیا با آمدن حسین فریدون به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور به مناطق طوفان‌زده مازندران اوضاع بهتر می‌شود؟ و یا قولی که مسؤولان ملی برای تامین امکانات مورد نیاز در مناطق سیل‌زده دادند، موثر واقع می‌شود؟ و آیا اوضاع در شهرهای طوفان‌زده قائم‌شهر ـ بابل و آمل و… به حالت عادی برگردد؟

 

 

 

فارس