حجت الاسلام جباری در بهشهر گفت: دست و پنجه نرم کردن این روستاییان با کمبود سوخت در شرایطی است که روزانه ماشین های فراوان حمل چوب ، تنه های درختان را قطع کرده و به کارخانجات تبدیلی منتقل می کنند.

 

انتقاد جباری امام جمعه بهشهر از مشکلات سوخت روستائیان

به گزارش شرق پرس, روستاییان شهرستان بهشهر به دلیل سخت گیری های فراوان و جلوگیری از استفاده هیزم و تنه های شکسته درختان جنگل ، با کمبود سوخت زمستانی مواجه اند.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدعربعلی جباری روز دوشنبه در دیدار با مدیرکل و کارمندان منابع طبیعی مازندران در بهشهر اظهار کرد : دست و پنجه نرم کردن این روستاییان با کمبود سوخت در شرایطی است که روزانه ماشین های فراوان حمل چوب ، تنه های درختان را قطع کرده و به کارخانجات تبدیلی منتقل می کنند.

 

وی بیان کرد : این گونه سخت گیری ها اگر در همه بخش های مرتبط با جنگل باشد، بسیار مطلوب و موجب جلوگیری از وارد شدن آسیب های متعدد به این سرمایه ملی و طبیعی می شود .

 

امام جمعه بهشهر گفت : یکی از راه های که می تواند موجب بی نیازی روستاییان مازندران از مصرف چوب و هیزم های جنگلی شود،واگذاری سوخت جایگزین مانند گاز مایع است.

 

حجت الاسلام والمسلمین جباری بیان کرد : ادعای کمبود بودجه و اعتبار برای گسیل داشتن امکانات اولیه ای مانند تهیه سوخت مصرفی مردم روستا نشین در شرایطی که بودجه های فراوانی در بخش های دیگر هزینه می شود، پذیرفتنی نیست.

 

وی همچنین بر لزوم کاشت درختان جدید تاکید کرد و گفت : اجرای طرح نهضت درختکاری برای افزایش سرانه جنگل ها و جلوگیری از نابودی این سرمایه بسیار ارزشمند خدادادی و طبیعی ضروری است.

 

امام جمعه بهشهر اظهار کرد : یکی از موارد آسیب زای جنگل ها در مازندران ، قطع بی رویه و فراوان درختان است که تاکنون چاره ای برای حل این معضل اندیشیده نشده است.

 

وی بیان کرد : باید برای اجرای این نهضت ، همه شهروندان را مجاب به کاشت یک درخت در هر سال کرد تا از این طریق مانع از تبدیل شدن مازندران به کویر شد.

 

امام جمعه بهشهر افزود : نمی توانیم بگوییم در مازندران جای خالی برای کشت درختان نیست چرا که منطقه های فراوانی در شهرها و روستاهای استان وجود دارد که با قطع بی رویه درختان در سال های گذشته ، فاقد هر گونه پوشش است.

 

مدیرکل منابع طبیعی مازندران نیز در این دیدار گفت : یکی از راه های برطرف شدن دائمی مشکلات منابع طبیعی و جنگل های مازندران ، استفاده بیشتر از ظرفیت مشارکت های مردمی است.

 

ستار بابایی گفت : بهره مندی صحیح از توان بالای دهیاری ها و بسیج در روستاها می تواند موجب جلوگیری از تخریب جنگل ها و افزوده شدن مساحت جنگل ها شود.

 

در همین حال مدیرکل منابع طبیعی مازندران در حاشیه این نشست در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد : رساندن سوخت های فسیلی به روستاییان ساکن حاشیه جنگل ها ضروری و موجب بی نیازی آن ها از قطع و مصرف چوب های جنگلی می شود .

 

ستار بابایی گفت : در هر منطقه ای که این طرح اجرا شد و روستاییان سوخت های خود را به موقع دریافت کردند، کاهش قطع درختان جنگل به خوبی مشهود و ملموس بود .

 

وی بیان کرد : اگر چه قطع درختان و استفاده از آن برای روستاییان کم هزینه و آسان تر است اما باید بپذیریم که نمی توان از این درختان و جنگل ها تا ابد استفاده و از ان ها به صورت مداوم برداشت کرد .

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران افزود : در کنار برداشت از درختان که زیر نظر کارشناسان منابع طبیعی و توسط شرکت های بهره برداری انجام می شود، جایگزینی این درختان با کاشت نهال هال جدید نیز در دستور کار دائمی و همیشگی قرار دارد .

 

بابایی ادامه داد : رشد فراوان جمعیت و ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای روستاییان در مصرف مداوم چوب های جنگلی ، موجب ممنوعیت برداشت از این جنگل ها و اتخاذ قوانین سختگیرانه شد .

 

وی گفت : در گذشته منابع طبیعی درختان سبز را برای مصارف روزانه به روستاییان واگذار می کرد اما با افزایش جمعیت و بالا رفتن مصرف ، دیگر حتی امکان واگذاری تنه های افتاده و شکسته جنگل ها نیز به روستاییان وجود ندارد .

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران به بروز سیل های متعدد در بهشهر اشاره کرد و گفت : با هدف جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده ، ساخت ۲ سد سرشاخه گیر در دستور کار قرار گرفت که یکی از این سدها سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و سد دوم هفته آینده با حضور مسوولین استانی و شهرستانی به بهره برداری خواهد رسید.

ایرنا