بارش برف اگرچه برای همه و همیشه نشاط آفرین و پر نعمت است اما این موهب الهی در مازندران دیگر لذت بخش نیست. از ضعف در زیرساختها و راهها تا قطعی گاز و برق و زیان باغداران و... موجب می شود که با هر بارش تن مردم این استان بلرزد.

بارش برف در مازندران لذت بخش نیست !

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران)، بارش برف نیمه سنگین پاییزی را اگرچه مدیریت بحران و سازمان هواشناسی پیش بینی کرده بودند و به مردم هشدار داده بودند، اما شاید کمتر کسی تصور می کرد بارش برف، زندگی در روزهای پاییزی مازندران را برای ۳ میلیون جمعیت این استان مختل کند.

 

بارش برف اگرچه برای همه و همیشه نشاط آفرین و پر نعمت است اما این موهب الهی در مازندران دیگر لذت بخش نیست. از ضعف در زیرساختها و راهها تا قطعی گاز و برق و زیان باغداران و… موجب می شود که با هر بارش تن مردم این استان بلرزد.

 

ثبت بارش ۱۵۲ سانتی برف

 

اسدی معاون هواشناسی استان مازندران گفت : بیشترین میزان بارش برف در سه روز گذشته مربوط به منطقه آلاشت به ارتفاع ۱۵۲ سانتی متر برف بود.

 

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته در کجور نوشهر ۵۷ سانتی متر برف بارید و بلده نور با دمای هوای ۱۴ درجه زیر صفر سردترین نقطه مازندران در این مدت بود.

 

قطع گاز صنایع ، تعطیلی مراکز عرضه سی ان جی

 

ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت گاز مازندران نیز از افزایش ۳۰ درصدی مصرف گاز در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: میزان مصرف گاز از ۲۷ میلیون متر مکعب فراتر رفته است.

 

افزایشی که نتیجه آن کاهش فشار گاز، قطع گاز صنایع بزرگ و پرمصرف، تعطیلی جایگاه های سوخت سی ان جی و قطع گاز در برخی شهرهای مازندران بود.

 

اسماعیل ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت:از شب گذشته گاز بخشی از مناطق استان مازندران همچون بابل،آمل و بابلسر قطع شده است.

 

وی افزود:گاز به صورت گسترده قطع نشده است بلکه ۴ درصد مناطق با قطعی مواجه بودند وبا تلاش مسئولان صبح امروز گازتعدادی از مراکز ضروری ها وصل شده است.

 

بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: از مجموع دو میلیون مشترک ۱۴۰ هزار مشترک گازشان قطع شده بود که از صبح امروز که فشار گاز بالاتر رفته گاز برخی مناطق وصل شده است.

 

وی در پاسخ به اینکه چه زمان گاز این مناطق وصل خواهد شد؟ گفت: ان شاءالله تا عصر امروز گاز تمام روستاها وصل می شود.

 

تعطیلی ادارات راهکاری برای جبران کمبود گاز

 

کارمندان ادارات و دستگاه های اجرایی مازندران اما روز پنج شنبه را همانند روزهای تعطیل در خانه سپری کردند.

 

مدیریت بحران مازندران دیشب اعلام کرد:با توجه به برودت هوا و مدیریت در مصرف گاز امروز پنجشنبه مورخه ۹۵/۹/۴ کلیه ادارات مازندران بجز دستگاهای خدمات رسان شامل: بانکها، شهرداری ها،بیمارستانه ا،فرمانداری ها،ادارات راهداری و حمل و نقل، گاز و آب تعطیل هستند.

 

تردد در جاده ها تنها با زنجیر چرخ

 

جاده های مواصلاتی مازندران باز همراه با برف و بوران است.

 

هاشمی رییس اداره مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران با بیان اینکه بارش برف اکنون در جاده های هراز، سوادکوه، کندوان و کیاسر ادامه دارد، گفت: جاده ها باز و لغزنده است و رفت وآمد فقط با زنجیر چرخ امکان دارد.

 

وی افزود: در حال حاضر در محور هراز حد فاصل محمداباد آمل تا سه راهی بلده، در محور کندوان محدوده چالوس تا مرزن آباد، در محور سوادکوه حدفاصل ورسک تا گدوک و در محور کیاسر از اسکارد تا عالی کلا برف می بارد و رفت وامد به کندی صورت می پذیرد.

 

نمک پاشی راهی برای جلوگیری از یخ بندان جاده ها

 

راهداران ۶۱۵ کیلومتر از جاده های کوهستانی مازندران را دیروز برفروبی کردند.

 

عباسعلی نجفی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت : با توجه به کاهش دما و شرایط جوی در مناطق کوهستانی در ظرف ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۸۶۰ تن عملیات نمک پاشی در سطح جاده های مازندران به اجرا در آمد.

 

مصدومیت ۱۶۰ نفر در برف و کولاک

 

امدادگران جمعیت هلال احمر مازندران چهار روز گذشته به ۱۶۰ مصدوم ناشی از برف و کولاک امداد رسانی کردند.

 

اکبری مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران تعداد افراد امدادرسانی شده در برف و کولاک را ۵۸۶۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۱۶۰ نفر در این حوادث مصدوم شدند که ۱۰۵ نفر سرپایی درمان و ۳۳ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

وی افزود: ۱۴۰۵دستگاه خودروی گرفتار شده در برف و کولاک نیز در این مدت رهاسازی شد.

 

کام تلخ باغداران

 

بارش سنگین و بی سابقه برف پاییزی مازندران بیش از همه باغداران استان را در شوک فرو برد و کام آنان را تلخ کرد.

 

باغداران مازندرانی دو روز گذشته حال وروز خوشی ندارند و هرکجا که می‌روی سخن از برداشت زودهنگام محصول زیر برف، دود کردن کاه و لاستیک برای گرم نگه‌داشتن محصولات باغی است و برفی که کابوس باغداران مازندرانی شده است.

 

هنوز از میزان خسارتی که برف به باغات مازندران وارد کرد آماری منتشر نشده است اما به گفته مسئولان قریب به ۹۰ درصد پرتقالها برداشت نشده است و این دلهره وجود دارد که با ادامه برودت هوا و بارش برف این محصولات دچار یخ زدگی شود.

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان