باقری با اعلام اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها عمدی است، خاطرنشان کرد: تعدادی افراد سودجو برای سرگرم کردن نیروهای منابع طبیعی در زمان مهار آتش برای غارت به جنگل اقدام می‌کنند، ولی با توجه به اقدامات حفاظتی انجام شده جلوی این اقدامات نیز گرفته شده است.

bagheri-behshahr5

 

 

به گزارش شرق پرس علی باقری در گفت‌وگو با فارس در بهشهر از خلع ید ۵۰ هکتار از منابع ملی در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده میزان قاچاق چوب نیز در حوزه جنگلی این شهرستان کاهش یافته و رقم آن به ۹۰ درصد رسیده است.

 

 

وی به برنامه‌ریزی انجام شده برای کاهش خسارت به اراضی جنگلی این شهرستان در مواقع آتش‌سوزی نیز اشاره کرد و افزود: تعداد آتش‌سوزی جنگلی در این شهرستان نسبت به سنوات گذشته افزایش یافت، ولی میزان خسارت به اراضی جنگلی با توجه به اقدامات به موقع برای مهار آتش نسبت به سنوات قبل کاهش یافت و خسارت به سطح جنگلی به نسبت سال گذشته بسیار کمتر بود.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر درباره اقدامات انجام شده برای مهار آتش‌سوزی بیان کرد: میزان امکانات برای مهار آتش‌سوزی محدود است ولی همکاری افراد بومی و محلی برای جلوگیری از خسارت به جنگل قابل تقدیر است.

 

 

باقری با اعلام اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها عمدی است، خاطرنشان کرد: تعدادی افراد سودجو برای سرگرم کردن نیروهای منابع طبیعی در زمان مهار آتش برای غارت به جنگل اقدام می‌کنند، ولی با توجه به اقدامات حفاظتی انجام شده جلوی این اقدامات نیز گرفته شده است.

 

 

وی ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی را ضروری عنوان کرد و با اعلام اینکه نیروهای منابع طبیعی حفظ اراضی ملی را وظیفه خودشان می‌دانند، گفت: حاضر نیستیم یک وجب از خاک منابع طبیعی که حق‌الناس نیز هست در اختیار افراد سودجو قرار گیرد و در همین ارتباط نیز تعامل بسیار خوبی بین ارگان‌های مرتبط با این امر قرار دارد.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر در ادامه درباره برخی ذهنیت‌ها نسبت به تخریب جنگل توسط شرکت‌های بهره‌بردار افزود: هر نوع قطع درخت کار بدی نیست، برخی درختان براساس بررسی‌ها منابع طبیعی دچار آفت‌زدگی شده و باید قطع شوند تا این آفت به سایر درختان نفوذ نکند.

 

 

باقری یادآور شد: کارشناسان و مجریان طرح در قطع درخت سخت‌گیرانه عمل می‌کنند و برداشت از جنگل در غالب کتابچه طرح و با حضور ناظران فنی انجام می‌شود و هیچ ناظری اجازه نمی‌دهد که درختان سالم از چرخه جنگلی بدون دلیل حذف شوند.

 

 

وی درباره بروز سیل و نیز ارتباط آن با قطع درختان جنگلی بیان کرد: بروز سیل به دلیل تغییر اقلیم ایجاد می‌شود و ممکن است به قطع درختان ارتباط نداشته باشد.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر افزود: میزان بارش شدید باران و عدم پاسخگو رودخانه به میزان حجم آبی که سرازیر شده باعث بروز سیل می‌شود.

 

 

وی اضافه کرد: دخل و تصرف در حاشیه رودخانه یکی از عوامل اصلی بروز سیل است، که بیشتر افرادی که در اثر سیل خسارت دیدند به اراضی ملی در سطح رودخانه‌ها تجاوز کردند.

 

 

باقری به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از خسارت سیل در شهرستان بهشهر نیز اشاره کرد و گفت: با احداث سد شاخه‌گیر تلاش شد که میزان خسارت در زمان بروز سیل را کاهش دهیم که در سه منطقه سد شاخه‌گیر ایجاد شده است.

 

 

وی خاطر نشان کرد: احداث بند‌های آبخیزداری نیز از دیگر اقدامات انجام شده برای جلوگیری از مهار سیلاب در برنامه کاری قرار گرفت.

 

 

رئیس اداره منابع طبیعی بهشهر در ادامه به برنامه‌ریزی انجام شده برای کاشت انواع درخت در مناطق جنگلی و اراضی شیب‌دار و همکاری با جهاد کشاورزی در همین ارتباط خبر داد و گفت: با پرداخت تسهیلات کم بهره در مناطق شیب‌دار از کاشت نهال استقبال می‌شود.

 

 

وی درباره برخی اظهارنظرها نسبت به غیرکارشناسی بودن کاشت درخت در اراضی جنگلی که به طور مثال درباره کاشت درختان سوزنی عنوان شد، افزود: کاشت همه درختان در اراضی جنگلی کارشناسی شده و همراه با مطالعات مستمر است.

 

 

باقری یادآور شد: البته ذکر این نکته نیز ضروری است که کاشت برخی درختان ممکن است باعث اسیدیته کردن خاک شود و در زمان حریق مشکلاتی ایجاد کند ولی تبعات آن به حدی نیست که اصلاً با محیط مازندران سازگاری نداشته باشد.

 

 

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای خلع ید اراضی ملی در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال ۹۳ حدود ۱۴ فقره خلع ید اراضی ملی انجام شد که با اقدامات انجام شده ۱۳ هکتار از اراضی ملی آزاد شد و این روند نیز در سال جاری نیز ادامه دارد.

 

 

رئیس منابع طبیعی بهشهر در پایان میزان اراضی جنگلی و منابع طبیعی شهرستان بهشهر را ۷۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: ۲۵ هزار متر مربع مرتع و بقیه اراضی جنگلی است.