اعطای زمین یا ساختمان خالی از سوی شهرداری را نخستین گام برای ساماندهی و استقرار کارگران ساختمانی و فصلی در یک نقطه از مناطق شهری است اما با وجود تمامی تلاش های چندین ساله انجمن صنفی کارگران ساختمانی و خانه کارگر مازندران ، این مصوبه به خاطر همکاری نکردن شهرداری ها همچنان روی کاغذ باقی مانده است.

kargarann1457

 

 

به گزارش شرق پرس سید هادی در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: با این که ایجاد مکان مشخص برای این منظور مصوبه قانونی است ولی کارگران روزمزد همچنان با پرسه زدن اطراف میادین و حاشیه چهار راه ها برای کاریابی انتظار می کشند.

 

وی افزود : این وضعیت نه تنها برای کارگران فصلی و ساختمانی در فصول گرم و سرد سال طاقت فرسا و مستهلک کننده است بلکه موجب اختلال در ترافیک شهری و تردد شهروندان می شود.

 

او ادامه داد : پرسه زدن و سرگردانی این قشر زحمت کش در حواشی میادین و معابر شهرها همچنین شان و شخصیت اجتماعی آنها را خدشه دار می کند.

 

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت : ماده ۱۲ آیین نامه مصوب هیات دولت در سال ۸۹ بر ضرورت ایجاد مکان استقرار موقت کارگران ساختمانی و فصلی از سوی وزارت کار ، رفاه و تامین اجتماعی با همکاری شهرداری تاکید دارد ولی این مصوبه در مازندران به علت همکاری نکردن شهرداری ها تاکنون اجرایی نشده است.

 

وی اعطای زمین یا ساختمان خالی از سوی شهرداری را نخستین گام برای ساماندهی و استقرار کارگران ساختمانی و فصلی در یک نقطه از مناطق شهری دانست و افزود : با وجود تمامی تلاش های چندین ساله انجمن صنفی کارگران ساختمانی و خانه کارگر مازندران ، این مصوبه به خاطر همکاری نکردن شهرداری ها همچنان روی کاغذ باقی مانده است.

 

ساداتی ابراز امیدواری کرد که با شهرداری ها با دادن زمین و ادارات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی هم با ساخت سرپناه ، مصوبه ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی را در مناطق مختلف مازندران اجرایی و مکان مشخصی را برای استقرار این قشر زحمتکش مهیا کنند.

 

وی به آمار ۳۵ هزار کارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه در مازندران اشاره کرد و گفت : تعداد کارگران ساختمانی استان خیلی بیشتر از این رقم است و با احتساب افراد غیربومی به ۶۰ هزار نفر می رسد.

 

مازندران از استان هایی است که به خاطر وجود مشاغل فصلی کشاورزی بویژه در فصل بهار و تابستان با انبوهی از کارگران فصلی حتی از دیگر استان های کشور مواجه می شود.

 

جذابیت نرخ بالای کار کردن در کشتزارها بویژه شالیزار سبب می شود تا گاهی روزانه چند برابر ظرفیت نیروی کار در حاشیه میادین و چهارراه های شهرهای مختلف به انتظار کارفرما پرسه بزنند.

 

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران با اشاره به اجرای برنامه های آموزشی از سوی این انجمن برای کاهش حوادث و تلفات انسانی در سال گذشته ، گفت : پارسال ۱۵ هزار کارگر ساختمانی استان از آموزش های لازم در خصوص بهره وری فضای کار و کسب مهارت بهره مند شدند .

 

وی کاهش تلفات و حوادث انسانی را از دستاوردهای برگزاری این دوره های آموزشی برشمرد و افزود : بر اساس آمار بازرسی اداره کل تعاون ، کار ور فاه اجتماعی مازندران پارسال آمار حوادث ساختمانی منجر به فوت در استان نسبت به سال ۹۲ دستکم ۵۰ مورد کمتر بود.

 

ساداتی تاکید کرد: این دوره های آموزشی که با همکاری سازمان نظام مهندسی ، اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، آموزش فنی و حرفه ای و کانون کارگران ساختمانی مازندران برگزار شد ، برای حفظ امنیت و سلامت کارگران تداوم خواهد یافت.