مشاور عالی معاون رئیس جمهور بیان داشت: کاهش جنگل و مرتع و بهره برداری های غیراصولی سبب شده تا بخش عظیمی از دشت های کشور و تالاب ها خشک شوند.

 

به بهانه آغاز همایش جنگل های شمال؛ وضعیت جنگل های شمال شدیداً نگران کننده است

همایش ملی جنگل‌های شمال با حضور کارشناسان و مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و نیز سخنرانی مشاور عالی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

 

 

 

به گزارش شرق پرس، عبدالغفار شجاع صبح چهارشنبه در همایش ملی “مدیریت جنگل‌های شمال ایران” در ساری با بیان اینکه امروز وضعیت جنگل‌های کشور شدیدا نگران کننده است، تصریح کرد: جامعه متخصصان نگران این وضعیت هستند.

 

 

وی با عنوان اینکه در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی به بخش جنگلبانی کشور وارد شده است، تصریح کرد: بخشی از این آسیب ها ناشی از کمبود متخصصان و مدیریت بوده است.

 

 

شجاع افزود: نگرانی های ناشی از ضعف قوانین و مقررات، کم توجهی به منابع طبیعی، جنگل های ایران را با وضعیت نامناسبی مواجه کرده است.

 

 

مشاور عالی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تاکید بر حفظ جنگلها بیان داشت: متاسفانه به جنگلبانی ظلم شده و در سالهای گذشته از طرح هایی در جنگل های کشور استفاده شد که سنخیتی با آن نداشته است.

 

 

وی افزود: عدم اجرای مطلوب قانون در واحدهای قضایی و کمبود امکانات برای حفاظت واحیا، جنگل های کشور را امروز به جایی رسانده که در حالت رکود کامل قرار دارند.

 

 

شجاع، کاهش نباتات و بهره برداری غیراصولی از مراتع را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: جنگل های بلوط کشور در دوره های گذشته دچار آسیب های زیادی شده است که بخشی از این آسیب‌ها ناشی از کاهش بارندگی بوده است.

 

 

وی با بیان اینکه وضع جنگل های غرب کشور بدتر از جنگل های شمال است، گفت: امروز کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار جنگل های صنعتی در کشور داریم.

 

 

شجاع با اشاره به طرح خروج دام و جنگل نشینان از جنگل یادآور شد: متاسفانه به اهداف دست نیافته ایم و همچنان دام در جنگل حضور دارد.

 

 

مشاور عالی معاون رئیس جمهور بیان داشت: کاهش جنگل و مرتع و بهره برداری های غیراصولی سبب شده تا بخش عظیمی از دشت های کشور و تالاب ها خشک شوند.

 

 

وی گفت: در حال حاضر سه چهارم دریاچه ارومیه خشک شده و این فاجعه وحشتناکی است که در سالهای آتی ما را تهدید می کند.

 

 

به گفته شجاع همچنین بخش عظیمی از چشمه ها و رودخانه ها دچار مشکل شده است که نیازمند توجه ویژه به حفاظت و احیای این بخش وجود دارد.

 

 

مشاور عالی معاون رئیس جمهور از تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

 

 

جنگل ریه تنفسی کشور است

محمدعلی بهمنیار رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری هم در این همایش با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در کشور، گفت: جنگل از مهمترین اهمیت برخوردار بوده و به عنوان ریه تنفسی و تامین کننده اکسیژن کشور مطرح است.

 

 

وی با اشاره به اینکه جنگل در حفظ و تاسیس تمدن‌ها و جلوگیری از بلایا و حفظ منابع غنی خاک نقش آفرین است، بیان داشت: باید این موهبت الهی را به گونه‌ای حفظ کرد که کمتر از بین رود.

 

 

بهمنیار با اشاره به اینکه امروز شاهد کاهش و از بین رفتن سطح جنگل ها هستیم، تصریح کرد: اگر قرار است از منابع طبیعی بهره گرفته شود باید آن را احیا کرد و روی آن مدیریت علمی انجام داد.

 

 

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به نقش جنگل در اقتصاد جامعه، افزود: دانشگاهها در تبیین نقش جنگل ها در اقتصاد جامعه نقش موثری دارند و باید برای توسعه و حفظ جنگل نقش آفرین باشند.

 

 

بهمنیار یادآور شد: مدیریت پایدار جنگل که امروزه به فراموشی سپرده شده است باید احیا و نهادینه شود و بهره وری زودگذر نباید جایگزین بهره وری طولانی مدت و پایدار شود.

 

 

محمد امینی دبیر همایش مدیریت جنگل های شمال نیز ضرورت تجدیدنظر در رفتار و نحوه مدیریت در جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را الزامی برشمرد.

 

 

وی با اشاره به برگزاری همایش مدیریت جنگل های شمال ایران از ارسال ۸۰ مقاله به دبیرخانه همایش خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۵ مقاله برگزیده و به صورت پوستر ارائه شده و ۱۷ مقاله نیز به صورت سخنرانی ارائه می شود.

 

 

وی برگزاری نشست های پرسش و پاسخ را از دیگر بخش های این همایش دو روزه برشمرد.

 

 

به گزارش مهر,  همایش ملی مدیریت جنگل های شمال ایران به مدت دو روز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در حال برگزاری است.