فرماندار نکا در واکنش به اعتراضات برخی رسانه‌ها به جاده سازی مسیر نکا دامغان و انتشار تیترهایی با عنوان تخریب پارک ملی پابند (هزارجریب) گفت: این مسأله صحت ندارد و به هیچ عنوان فرمانداری و مسئولان اجرایی در فکر تخریب جاده و تجاوز به حریم محیط زیست و منابع طبیعی نیستند.

فرماندار نکا: جاده سازی جدیدی در مسیر نکا به دامغان صورت نمی گیرد

 

 

به گزارش شرق پرس پس از اعتراض برخی از دوستداران محیط زیست به جاده نکا-دامغان, جعفر احمدی فرماندار نکا در گفت‌وگو با فارس درباره اظهارنظرهای مبنی بر احداث جاده جدید از جنگل‌های نکا به دامغان اظهار کرد: پروژه بهسازی و مرمت جاده دسترسی و محلی تجرخیل ـ بندبن تا انتهای حوزه استحفاظی نکا به دامغان از جمله پروژه‌های مرمت و بازسازی است که با همکاری بسیج سازندگی در دست اقدام است و هیچ نوع قلع و قمع درختان در دستور کار نیست.

 

 

وی با اعلام اینکه احداث این جاده از سال گذشته با مطالعه و بررسی در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی آن نیز با حضور بسیج سازندگی اجرایی شده است، افزود: در برنامه‌ریزی که در سال گذشته برای این منظور انجام شد چهار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات شهرستانی تخصیص یافته و اکنون در حال اجرا است.

 

 

نماینده عالی دولت در شهرستان نکا با بیان اینکه ترمیم این جاده در سال گذشته در بازدیدی که با حضور کارشناسان انجام شده بود رسانه‌ای شد، ادامه داد: این مسئله موضوع جدیدی نیست که در دست اقدام باشد و به هیچ عنوان قصد نداریم که با تخریب جاده و قلع و قمع درختان، جاده جدیدی را برای دسترسی به دامغان ایجاد کنیم.

 

 

این مسئول گفت: مرمت و بهسازی این جاده  از انتهای آخرین روستای حوزه استحفاظی نکا از روستای “بندبن” در بخش هزارجریب نکا به دامغان به طول بیش از ۱۰ کیلومتر است که دنبال می‌شود و ایجاد جاده جدید در این محور نیازمند مصوبه هیأت دولت و تخصیص اعتبارات ملی است که در شرایط فعلی چنین بودجه‌ای در اختیار نیست و نمی‌توان با ۴ میلیارد ریال اعتبار، جاده‌ای جدید احداث کرد.

 

 

احمدی با بیان اینکه جاده سنتی و محلی نکا به دامغان از سال‌های بسیار دور بوده است و برای تردد افراد بومی منطقه و داد و ستد تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است، یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی و ارائه مستنداتی مبنی بر وجود این جاده از سال‌های بسیار دور در این شهرستان، مبادله موافقت‌نامه از سوی سازمان مدیریت و برنامه­‌ریزی استان انجام شد.

 

 

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده و با اختصاص اعتبار مناسب، موضوع ترمیم، بازسازی و بهسازی مسیر اعلام شده در محور تجرخیل ـ بندبن تا انتهای حوزه استحفاظی نکا به دامغان، در دستور کار شهرستان قرار گرفت.

 

 

فرماندار نکا در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها تیترهایی را با عنوان تخریب پارک ملی پابند (هزارجریب) در دستور کار قرار داده‌اند که این مسأله صحت ندارد و به هیچ عنوان فرمانداری و مسئولان اجرایی در فکر تخریب جاده و تجاوز به حریم محیط زیست و منابع طبیعی نیستند و ترمیم این جاده با موافقت‌نامه دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی شده است.

 

 

این مسؤول افزود: محور قدیمی و سنتی تجرخیل، بندبن به دامغان یک محور و راه ارتباطی مال‌رو قدیمی در این مسیر بوده است که سال‌های متمادی دامداران، کشاورزان و افراد منطقه بالادست در آن تردد داشتند و اکنون با توجه به آسان کردن این تردد، تنها بهسازی آن در دست اقدام است.

 

 

احمدی گفت: هرگونه تعرض به اراضی حفاظتی در منطقه پارک ملی پابند (هزارجریب) صحت ندارد چراکه ما خود نیز حافظ محیط زیست هستیم و با هرگونه تعرض به این محیط و منابع طبیعی برخورد می‌کنیم، برای این جاده، تنها بازسازی و بهسازی محور قدیمی و سنتی تجرخیل، بندبن به دامغان در دست اجرا است و هیچ تخریب و جاده‌سازی جدیدی در دست اقدام نیست.