مسئولین اداره کل منابع طبیعی استان معتقدند، رأی دیوان عالی کشور به انتقال 5 هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از حوزه استحفاظی اداره کل منابع طبیعی به شخص حقیقی در حالی صورت گرفته است که بر اساس منويات مقام معظم رهبري، مسئولان و دست‌ اندركاران منابع طبيعي و محيط‌زيست كشور تحت هر شرایطی ملزم به حفاظت از محیط زیست و جنگل‌ها و ممانعت از تغيير كاربري آن توسط انسانها هستند.

جزئیات دعوای حقوقی اوقاف و منابع طبیعی مازندران بر سر 5 هزار هکتار جنگل طبیعی!

 

شرق مازندران: در هفته جاری دیوان عالی کشور در باره دعوای حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران و اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان در نهایت به نفع اداره کل اوقاف رأی داد.

بر اساس این حکم حدود ۵ هزار هکتار از اراضی جنگل‌های هیرکانی استان مازندران واقع در منطقه آق مشهد شهرستان ساری( نام آق مشهد را در اصل از نام ترکی آن آق مئشه (بیشه سفید) گرفته اند نظر به نام اساطیری جنگل سفید)  از این پس و به صورت قانونی در اختیار و تصاحب متولی حقیقی وقفنامه آن خواهد بود. بر این اساس این شخص خواهد توانست در این جنگل‌ها به صورت کاملاً مستقل به ساخت و ساز و دیگر اقدامات انسانی بپردازد.

بررسی‌های بیشتر نشان از آن دارد که تا پیش از این و براساس تفاهم­نامه‌ای که بین اداره کل اوقاف و اداره کل منابع طبیعی استان وجود داشت، مشکلات مرتبط با این اراضی با تشکیل جلساتی متشکل از مسئولان دو دستگاه دولتی، همچنین کارشناسان حقوقی برطرف می‌شده است اما با طرح دعوا و ادعای مالکیت این اراضی توسط متولی حقیقی، در نهایت و بر اساس حکم دیوان عالی کشور جنگل‌های مذکور به تصرف یک شخص حقیقی در آمد.

مسئولین اداره کل منابع طبیعی استان معتقدند، رأی دیوان عالی کشور به انتقال ۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از حوزه استحفاظی اداره کل منابع طبیعی به شخص حقیقی در حالی صورت گرفته است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری، مسئولان و دست‌ اندرکاران منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور تحت هر شرایطی ملزم به حفاظت از محیط زیست و جنگل‌ها و ممانعت از تغییر کاربری آن توسط انسانها هستند.

با این وجود مسئولین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران به شدت از حکم اخیر دیوان عالی کشور حمایت می‌کنند و تمام مراحل طی شده تا صدور حکم مذکور را قانونی و مورد تأیید خود می‌دانند.

در همین رابطه «مجتبی باقر زاده» معاون حقوقی، ثبتی و امور اوقافی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران به تابناک گفت: منطقه مورد اشاره قبل از اینکه جنگل شود، وقف شده بود. این اراضی ربطی به جنگل‌های هیرکانی ندارد بلکه در همسایگی آن است و در دهه‌های اخیر منابع طبیعی در این منطقه نهال کاری انجام داده است. اسناد مرتبط با وقفی بودن این منطقه وجود دارد و همه اسناد به دادگاه ارائه شده است. دادگاه نیز بر اساس همین اسناد به نفع متولی رأی نهایی را صادر کرده است.

معاون حقوقی اوقاف مازندران ادامه داد: دقت کنید اداره اوقاف طرف دعوا نیست و از این ماجرا نیز هیچ نفعی نمی‌برد. ما اینجا تنها نقش نظارتی و حمایتی در رابطه با تأیید اسناد قانونی وقف را بر عهده داریم و منطقه «آق مشهد» متولی حقیقی دارد. متولی خود موضوع را از مسیرهای قانونی پیگیری کرده است و این موضوع چندین بار در محاکم قضائی چرخیده است تا در نهایت دیوان عالی کشور پس از دو مرحله اعتراض رأی خود را به نفع متولی موقوفات صادر کرد.

باقرزاده در رابطه با تأکید مسئولین اداره کل منابع طبیعی بر تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد حفاظت از جنگل‌ها و جلوگیری از دست اندازی انسانی در آن‌ها ادامه داد: اگر دوستان معتقدند رهبری در مورد جنگل‌ها و اراضی ملی سفارش و تأکید دارند ما هم معتقدیم ایشان به مراتب نسبت به صیانت و حفظ موقوفات نیز تأکید و توجه دارند. اگر قانون ملی شدن جنگل‌ها از سال ۱۳۴۱ مطرح شده است، دوستان باید دقت کنند که قوانین مرتبط با وقف به چندین دهه قبل‌تر برمی‌گردد بر قوانین ملی شدن جنگل ها مقدم است.

معاون حقوقی اوقاف مازندارن افزود: واقعیت این است که در مورد اراضی مورد اشاره که پس از وقف مورد اختلاف بوده است، دستگاه قضایی با بررسی اسناد و شواهد حکم را صادر کرده است و اراضی مرتبط با منطقه «آق مشهد» به یک نفر متولی آن تعلق می‌گیرد و اداره ما هم در این رابطه نقش نظارتی دارد. اداره کل اوقاف تنها مسئولیت موقوفاتی را دارد که متولی ندارند ولی این منطقه متولی مشخص دارد.

باقرزاده در مورد چگونگی در تعلق داشتن یک وقف نامه ۵۰۰۰ هکتاری به یک متولی مشخص نیز گفت: ببینید در گذشته اراضی و زمین‌های مناطق مختلف به ویژه روستاها در اختیار یک یا چند فرد مشخص بوده است. روستای «آق مشهد» هم به همین شکل بوده و مالک قبلی آن این اراضی را پیش از آنکه قوانین مرتبط با ملی کردن منابع طبیعی مطرح شود، وقف کرده است.

توضیحات معاون حقوقی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران در حمایت از رأی دیوان عالی کشور و متولی موقوفات در حالی است که «محمد رضا عزیز کمای»معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران در این باره نظراتی کاملاً متضاد و مخالف با وی دارد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران در اینباره به تابناک گفت: مطابق ماده یک قانون ملی شدن جنگل‌های کشور، عرصه و اعیانی تمام جنگل‌ها، ملی و جزو اموال عمومی و متعلق به دولت است و بنا به ماده۲حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، جنگل‌ها و مراتع کشور و به تبع آن ادارات کل منابع طبیعی، مکلف به حفظ این عرصه‌ها هستند.

عزیزی افزود: جنگل تعریف دارد و به مکانی گفته می‌شود که در ایجاد و رشد درختان در آن انسان دخالت نداشته باشد. آن‌هایی که مدعی هستند اداره ما در این اراضی نهال کاری کرده است اگر می‌توانند یک سند محکمه پسند ارائه کنند. عکس‌های هوایی سال‌ها و دهه‌های گذشته و حتی نقشه‌های سازمان نقشه‌برداری کشور در سال ۱۳۳۶ همگی اثبات کننده طبیعی بودن جنگل‌های این منطقه است و انسان در ایجاد این جنگل‌ها هیچ نقشی نداشته است.

معاون حفاظت منابع طبیعی مازندران ادامه داد: در حالی در وقف نامه در رابطه با زمین‌های این منطقه از عبارت مرتع استفاده شده است که این منطقه یک جنگل طبیعی است و دارای سه دهه طرح جنگل‌داری مشخص است. مساحت جنگل‌های «آق مشهد» ۵۰۰۰هکتار است که البته ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر در آن زمین‌های مستثنی شامل خانه سرا، زمین زراعی، باغ میوه و… وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر متولی وقف نامه با شرکت‌ها و افراد مختلف قرار داد قطع و فروش درختان را می‌بندد و با اقدامات او جنگل‌های منطقه به‌شدت در معرض خطر هستند. در حالی که بر اساس قوانین اداره کل منابع طبیعی حتی قطع درختان خشک و پیر هم نیاز به افراد متخصص و دوره دیده دارد.

معاون حفظت منابع طبیعی مازندران گفت: بر اساس قانون ملی شدن جنگل‌ها در سال ۱۳۴۱ تمام اراضی شخصی و آزاد که جنگلی بود اموال عمومی و تحت مدیریت دولت قرار گرفت حتی اگر متولی شخصی داشت. بر این اساس این اراضی هم از این قانون مسثتنی نیست و بر اساس قوانین ملی شدن جنگل‌ها در سال ۱۳۴۱ باید این اراضی هم ملی اعلام شود.

عزیزی در بخش پایانی صحبت های خود و در رابطه با اتهاماتی نظیر دست اندازی و اقدامات غیر قانونی این سازمان در اراضی آق مشهد اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی تحت هیچ شرایطی در منطقه اقدام غیرقانونی انجام نداده است و تمامی فعالیت‌های این اداره در منطقه بر اساس طرح جنگل‌داری است.

تابناک در ادامه تلاش می کند ابعاد بیشتری از این دعوای حقوقی بر سر اراضی و جنگل های کشور که ملی یا شخصی بودن آن مورد اختلاف است را باز کند.

 

 

 

 

 

تابناک