ساداتی گفت: این دفاتر در بین مردم با قیمتی پایین‌تر اقدام به اعزام زائران می‌کنند ولی مردم از امنیت لازم برخوردار نیستند و حتی برای آنان گوشت بوفالو سرو می‌شود.

ساداتی حج و زیارت مازندران: جزئیات مرگ خانم بهشهری در کربلا تا سرو گوشت بوفالو در دفاتر غیرمجاز!

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) حبیب‌الله ساداتی گفت: با وجود هشدارها و تأکیدات لازم هنوز افرادی هستند که به کاروان‌های غیرمجاز مراجعه می‌کنند که لازم است مردم به این هشدارها توجه کنند.

مدیرکل حج و زیارت مازندران ادامه داد: افرادی که به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند می‌توانند به حج و زیارت مراجعه کنند و برای آنان راهکار تعریف می‌شود تا به‌صورت مجاز اقدام به اعزام زائران کنند در غیر این صورت قانون با این موضوع برخورد می‌کند.

این مسؤول افزود: چندین مورد حکم در ارتباط با اعزام غیرمجاز عتبات عالیات از سوی دستگاه قضایی صادر شده و برخورد با این موضوع به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

ساداتی با اشاره به فعالیت ۲۲۰ کارگزار حج و زیارت در سطح مازندران، افزود: بالغ بر ۵۰ درصد این دفاتر از سازمان گردشگری مجوز دریافت کردند، در حقیقت با گردشگری براساس مصوبه هیأت وزیران آیین‌نامه تأسیس دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی در حال همکاری نزدیک هستیم.

وی با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند زیر بار قانون بروند و هر بلایی سر مردم می‌آورند، تصریح کرد: به‌عنوان نمونه دفتر غیرمجاز در بهشهر اقدام به اعزام زائر به‌صورت غیرمجاز کرده که خانمی از کاروان در عراق فوت شدند که از خانواده‌اش علاوه بر یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه سفر، مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت حمل جسد دریافت کردند در واقع سفر عتبات برای این زائر ۶ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرکل حج و زیارت مازندران اضافه کرد: نکته جالب این است که این خانم بیمه نبوده و خانواده زائر فکر می‌کردند با توجه به پوشش بیمه‌ای می‌توانند مبلغ را از حج و زیارت پس بگیرند که در حال حاضر خانواده‌اش از این دفتر زیارتی شکایت کردند و اقدامات قانونی در حال پیگیری است.

ساداتی اظهار کرد: قصه اینجاست این دفاتر در بین مردم با قیمتی پایین‌تر اقدام به اعزام زائران می‌کنند ولی مردم از امنیت لازم برخوردار نیستند و حتی برای آنان گوشت بوفالو سرو می‌شود.

وی با طرح این سؤال که چرا افرادی که به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند و حتی اسامی آنان در رسانه‌ها اعلام شده اعتراضی نکردند، گفت: پاسخ این است که هیچ‌گونه مجوزی براساس قانون و مقررات ندارند و نمی‌توانند اعتراض کنند.

مدیرکل حج و زیارت مازندران یادآور شد: تمامی افراد باید به این موضوع توجه کنند که هیچ گرانی بدون حکمت و ارزانی بدون علت نیست، اینکه کاروان‌های غیرمجاز با دریافت هزینه پایین‌تر اقدام به اعزام زائر می‌کنند دلیل متفاوتی دارد و زائران از هیچ‌گونه امنیتی برخوردار نیستند.

ساداتی ادامه داد: در صورت بروز اتفاق و حادثه‌ای برای زائران، سازمان حج و زیارت ۸۰۰ هزار تومان هزینه می‌کند و این مبلغ نیز از محل بیمه کسر می‌شود و برای انتقال جسد زائران علاوه بر اینکه زائر هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند بلکه مبلغ ۱۵ میلیون تومان غرامت فوت پرداخت شده و هزینه‌های درمانی نیز پرداخت می‌شود.

وی افزود: امروز برخی افراد جعل به قانون دارند و با وجود هشدارها باز هم به دفاتر غیرمجاز مراجعه می‌کنند و ما به‌عنوان مسؤول باید پاسخ‌گو باشیم.

مدیرکل حج و زیارت مازندران بیان کرد: در طول ماه شکایات بسیاری از  کاروان‌های غیرمجاز داریم.

ساداتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۴۸ شهید منا داریم، اظهار کرد: از این تعداد ۹ نفر با کاروان‌های گیلان مشرف شدند و  ۳۹ نفر با سه کاروان مازندران مشرف شدند که در حال حاضر زیرپوشش بنیاد شهید قرار گرفتند یک‌سری خدمات به آنان ارائه شده است.

وی ادامه داد: پیکر ۳۶ تن از شهدای مازندرانی منا به کشور منتقل شده و پیکر سه تن از آنان با اجازه خانواده کشور عربستان تدفین شد.

مدیرکل حج و زیارت مازندران در مورد از سرگیری سفر حج، اظهار کرد: برنامه حج در دستور کار قرار دارد و مسؤولان به‌صورت جدی پیگیر این مهم هستند.

ساداتی با بیان اینکه مازندران در بحث سفر عتبات عالیات از برنامه جلوتر است، افزود: با توجه به پیشگیری از اعزام غیرمجاز و همچنین تعطیلی سفر حج و سوریه سفر عتبات عالیات افزایش یافته است.

وی یادآور شد:حدود ۴۴ هزار مازندرانی امسال به سفر عتبات عالیات مشرف شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد افزایش داشت.

مدیرکل حج و زیارت مازندران درباره گلایه‌های مردم در ارتباط با افزایش هزینه سفر عتبات عالیات، گفت: این موضوع تابع نرخ ارز است و بر مبنای نرخ روز عمل می‌شود.

ساداتی ادامه داد: در حال حاضر هزینه سفر عتبات عالیات بین یک‌میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان متغیر است

ساداتی در ارتباط با بحث بهداشتی زائران، تصریح کرد: اکیپ هلال احمر مستقر بوده و خدمات درمانی به زائران با داشتن کارت‌ ویژه و مراجعه به درمانگاه‌های نجف، کربلا و کاظمین بدون پرداخت هیچ وجهی ارائه می‌شود.

به گزارش فارس, وی در پایان گفت: زائران می‌توانند با دریافت رمز و پسورد از منزل نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.