پس از مرگ مادر باردار 28 ساله در زایشگاه بیمارستان امام ساری معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تشکیل کمیته پزشکی برای بررسی علت مرگ خبر داد

جزئیات مرگ مادر باردار در یکی از بیمارستان های دولتی ساری

 

به گزارش شرق پرس ( شرق مازندران) معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که کمیته پزشکی برای بررسی علت مرگ مادربارداری که در یکی از بیمارستان های دولتی شهر ساری درگذشت ، تشکیل شده است .

 

دکتر علیرضا مردانشاهی در گفت و گو با ایرنا افزود : علت مرگ این مادر باردار با حضور متخصصان پزشکی قانونی استان مورد بررسی کارشناسی دقیق قرار می گیرد.

 

وی تاکید کرد : در صورت مشاهده هرگونه سهل انگاری در درمان این بیمار ، با پزشکان و کادر درمانی بیمارستانی برابر قانون برخورد می شود.

 

مادر باردار ۲۸ ساله ای هفته پیش پس از انجام زایمان طبیعی در زایشگاه بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ساری ، جان باخت .

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : بیمارستان آموزشی امام خمینی (ره) ساری پیشانی مراکز درمانی دولتی مازندران است که با کادر مجرب به بیماران خدمات ارائه می کند.

 

مردانشاهی افزود : دانشگاه علوم پزشکی مازندران طبق وظیفه سیاست گذاری و نظارتی بر مراکز درمانی با هر گونه تخلف در مراکز درمانی برخورد می کند و تمام قد از حقوق بیماران دفاع خواهد کرد.

 

بیماری قلبی ، علت اولیه مرگ مادر باردار

 

در همین حال ، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) ساری گفت که در بررسی های اولیه ، علت مرگ مادرباردار ساروی ، بیماری قلبی تشخیص داده شده است .

 

دکتر میثاق شفیع زاد در گفت و گو با خبرنگاران افزود : این مادر باردار به دلیل جراحی قلب بازی که هشت سال پیش داشت ، توسط پزشک معالج از بارداری به دلیل ریسک بالا و به خطر افتادن جانش منع شده بود.

 

وی گفت که بیمار با وجود منع پزشک معالجش ، باردار شد و در هفته ۳۲ به دلیل خارش به زایشگاه بیمارستان امام (ره)مراجعه کرد و تحت مشاوره ماما و پزشکان متخصص زنان و زایمان قرار گرفت.

 

رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) ساری افزود : پس از معاینه و مشاوره مامایی ، به دلیل بیماری قلبی و بالا بودن ریسک بارداری ، پزشکان متخصص زنان وزایمان برای بیمار زایمان طبیعی را تجویز کردند.

 

شفیع زاد بروز نارسایی قلبی پس از انجام زایمان طبیعی موفق را علت اصلی مرگ این مادر باردار دانست و نبود پزشک متخصص قلب و بیهوشی را در هنگام شدت گرفتن نارسایی ، رد کرد.

 

وی گفت : بیمارستان امام (ره) ساری ، مرکز آموزشی و درمانی است و از تمام گروههای پزشکی در این مرکز درمانی دولتی تمام وقت حضور دارند.

 

او افزود : وضعیت جسمی بیمار پس از زایمان به گونه ای نبوده که نیاز به متخصص قلب داشته باشد و پس از نیاز به پزشک متخصص قلب، در زمان طلایی مورد نظر ، پزشک بر بالین مریض حضور داشت.

 

شفیع زاد گفت : پزشک متخصص زنان و زایمان ، بیهوشی و جراح قلب بالای سر مریض حضور داشتند و مشکلی از لحاظ تامین پزشکان برای مدوا وجود نداشته است.

 

این پزشک متخصص مغز و اعصاب افزود : بر اساس کتاب پزشکی ، تنها برای یک بیماری قلبی می توان زایمان سزارین تجویز کرد که مشمول این مادر باردار با سابقه عمل جراحی قلب باز نمی شد.

 

براساس ارزشیابی وزارت بهداشت و درمان ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران به خاطر کاهش مرگ مادران باردار در بین دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور رتبه برتر را دارد و مرگ مادران باردار در مراکز درمانی زیرمجموعه این دانشگاه در حد صفر رسیده است.