ماجرای مرگ پسربچه 2 ساله در بیمارستانهای ساری که آب جوش خورده بود ابعاد جدیدی پیدا کرد.

جزئیات مرگ کودک 2 ساله در بیمارستانهای ساری

 

 

به گزارش شرق پرس آدرین حبیبی کودکی که مرگش در بیمارستانهای ساری واکنش های زیادی را در پی داشت. پسربچه فریدونکناری در روستای نوایی‌محله بخش دهفری شهرستان ساحلی فریدونکنار به دنیا آمد، او که هنوز دو سالگی را تمام نکرده بود بر اثر سوختگی، داغی عمیق بر دل پدر و مادر جوان خود گذاشت تا کار و زندگی خانوادگی آنها به خرید کیک و شمع عدد دو هم نرسد.

 

 

با گذشت سه روز از مرگ آدرین کوچولو و هم‌زمان با خاک‌سپاری پیکر بی‌جان و معصوم این خردسال فریدونکناری پدر آدرین خواستار گفت‌وگو با رسانه‌ها شده و در این میان خواسته تا برای تنویر افکار عمومی مطالبی صریح و دقیق را بر زبان بیاورد.

 

 

سر کشیدن فنجان حاوی آب جوش و انتقال کودک به بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار

 

 

پدر آدرین کوچولو گفت: شب حادثه در خانه نشسته بودیم، خانواده همسرم منزل ما مهمان بودند، همسرم چای و آب جوش برای پذیرایی از مهمانان تهیه کرده بود، من در حال صحبت با تلفن همراه خود بودم، دقایقی قبل از همان فنجانی که همسرم در آن آب جوش ریخته بود به آدرین آب خنک داده بودم، آدرین آن لحظه در اتاق خواب مشغول بازی بود، برای نوشیدن آب به اتاق پذیرایی آمد، حواس کسی به او نبود، او گمان می‌کرد که این فنجان همان فنجان آب خنک است، وقتی به آن لب زد، متوجه داغ بودن آب شد و از ترس فنجان را انداخت که سبب شد لب، چانه، سینه، شکم و ناف بچه بسوزد، شدت سوختگی در ناحیه سینه تا شکم شدیدتر بود.

 

 

وی ادامه داد: در لحظات اولیه حادثه گمان کردیم سوختگی معمولی رخ داده، اما به هر حال با سرعت او را با خودروی خود به بیمارستان امام خمینی(ره) فریدونکنار منتقل کردیم.

 

 

انتقال کودک به بیمارستان زارع ساری

 

 

پدر آدرین گفت: در بیمارستان فریدونکنار، اقدامات اولیه انجام شد و آدرین را به بیمارستان شهید زارع ساری ارجاع دادند و به‌سرعت راهی ساری شدیم، در راه آب‌میوه خنک خریدم، اما آدرین نمی‌خورد، به همه چیز شک داشت که نکند داغ باشد و به‌شدت گریه می‌کرد، تا جایی‌که صدایش به‌شدت گرفت و دو بار نیز استفراغ کرد.

 

 

تشخیص نادرست پزشک

 

 

وی بیان کرد: در اورژانس بیمارستان شهید زارع ساری آدرین توسط پزشک متخصص ویزیت شد، اما اعلام کردند که سوختگی جدی و شدید نیست و به بدن پسرم پماد زدند، دکتر بیمارستان شهید زارع با قاطعیت پس از معاینه دهان آدرین به ما گفت که پسربچه آب جوش را نخورده و آثار جراحات سوختگی در لوزه و لثه دیده نمی‌شود، اما بهتر است بیمار را به بیمارستان بوعلی ساری منتقل کنید که مجهزتر است.

 

 

 انتقال کودک به بیمارستان بوعلی ساری

 

 

حبیبی که پیراهن مشکی و کوله‌باری از اندوه بر چهره داشت، گفت: قبل از انتقال به بیمارستان بوعلی، به پسرم سرم زدند، درون سرم دگزا تزریق کردند و در این زمان حال آدرین به‌شدت خراب شد، به همین دلیل سرم را از آدرین جدا کردیم، پس از آن خواستند که پسرم را به بیمارستان بوعلی ببریم، اما آمبولانس در اختیارمان قرار ندادند و در شهر غریب با خودروی شخصی به هر زحمتی بود خود را به بیمارستان بوعلی رساندیم.

 

 

وی ادامه داد: در بیمارستان بوعلی بار دیگر به آدرین سرم وصل کردند و در حالی‌که از آنها خواستیم سرم را از بچه جدا کنند، اما نپذیرفتند.

 

 

 فرزندم در آغوشم جان داد

 

 

این پدر داغدار گفت: با سهل‌انگاری آنها فرزندم در آغوش من جان داد و به یک‌باره نفس آدرین بند آمد و کبود شد، از کمترین امکانات نیز برای فرزندم بهره نبردند، وقتی‌که پسرم آخرین لحظات عمر خود را سپری می‌کرد، با همه توان و امکانات وارد عمل شدند، اما دیگر عملیات ۹۰ دقیقه‌ای کادر پزشکی نیز ثمری نداشت و آنها علت مرگ را ورود بیش از حد آب جوش به دهان و مجرای تنفسی کودک و در نتیجه بسته شدن شریان تنفسی اعلام کردند.

 

 

 اگر حقی دارم، به خدا واگذار کردم

 

 

پدر آدرین حبیبی با تأیید سوختگی پسر معصوم خود، علت اصلی مرگ فرزند دو ساله‎اش را سهل‌انگاری و بی‌کفایتی کادر پزشکی بیمارستان‌های شهید زارع و بوعلی ساری می‌داند و می‌گوید اگر حقی بر گردن این مجموعه دارم، آنها را به خدا واگذار می‎کنم.

 

 

پاسخ دانشگاه علوم پزشکی مازندران

 

 

با پیگیری فارس و همکاری روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مدیران بیمارستان‌های شهید زارع و بوعلی ساری توضیحاتی را در این زمینه بیان کردند که به شرح ذیل است.

 

 

کودک بیمار (سوختگی با آب جوش) به نام آدرین حبیبی، در ۲۰ تیرماه جاری توسط خانواده به بیمارستان فریدونکنار مراجعه می‌کند و پس از انجام پانسمان، به  مرکز سوختگی زارع ساری ارجاع داده می‌شود و در ساعت ۲۳:۵۲ همان روز در مرکز سوختگی زارع ساری حضور می‌یابند، پس از ویزیت پزشک مربوطه در این مرکز، مشخص شد که بیمارTBSA 2% grade 2 در ناحیه سینه و سوختگی درجه یک در ناحیه چانه دارد.

 

 

ندادن شرح حال دقیق از بیمار توسط والدین

 

 

از آنجا که خانواده بیمار شرح حال دقیقی از کودک ارائه ندادند، لذا معاینه دهان و ریه انجام و دستور پانسمان با پماد نیترو فورازون داده شد، پس از پانسمان نیز گروه درمانی متوجه تغییر صدای گریه کودک بیمار شدند که خانواده بیمار اظهار کردند با توجه به حضور در دریا در روز قبل، کودک دچار سرماخوردگی شده و به همین دلیل بی‌قراری و زیاد گریه می‌کند.

 

 

براساس گفته‌های والدین و با انجام معاینه، علائم سرماخوردگی نیز در کودک مشاهده شد، پس از آن نیز به همراه نسخه دارویی، سرم و هیدرو کورتیزون تجویز شد و برای بررسی و پیگیری علت تغییر صدا به خانواده بیمار توصیه شد تا  کودک نزد متخصص اطفال و گوش، حلق و بینی در بیمارستان بوعلی ساری نیز ویزیت شود.

 

 

در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد دوشنبه ۲۱ تیرماه جاری، کودک بیمار از مرکز سوختگی  زارع ساری ترخیص می‌شود و ساعت ۵۰ دقیقه بامداد همان تاریخ توسط خانواده با علائم دیسترس تنفسی شدید، بی‌قراری و تغییر صدا به بیمارستان بوعلی ساری مراجعه می‌کند.

 

 

مشاهده علائم سوختگی حنجره در کودک

 

 

در این بیمارستان، کودک توسط دستیار اطفال ویزیت شد که در معاینه حلق، بیمار دچار اریتم، رتراکشن ساب کوستال و Nasal flaring و سوختگی حنجره و سوختگی قسمت قدامی قفسه سینه، سوختگی در ناحیه زیر لب تحتانی و چانه بوده است و پس از ۱۰ دقیقه کودک دچار آپنه شد.

 

 

عملیات احیا موفقیت‌آمیز نبود

 

 

در این زمان، اقدامات احیا صورت گرفت، اما پس از ۴۵ دقیقه عملیات احیا موفقیت‌آمیز نبوده و کودک فوت شد.

 

 

اقدام قانونی در صورت نبود رضایت

 

 

دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده است که با توجه به شرایط موجود و اینکه تیم پزشکی تمام تلاش خود را در سه مرکز درمانی برای انجام مراحل درمانی انجام داده‌اند، اما در صورت نبود رضایت از روند درمان، توصیه می‌شود که خانواده کودک اقدام قانونی و ارائه شکایت به مراجع مرتبط را انجام دهند.

 

 

 سهل‌انگاری کادر پزشکی یا سهل‌انگاری خانواده

 

 

در این حادثه، کودک معصوم که آب جوش را سر کشیده است، از فریدونکنار تا ساری به سه مرکز درمانی ارجاع داده و در سومین مرکز تشخیص نهایی داده می‌شود، شاید به دلیل ندادن شرح حال دقیق از بیمار توسط والدین و شاید به دلیل سهل‌انگاری کادر پزشکی، آدرین داغی را بر دل خانواده و آشنایان و خیلی از شهروندان گذاشت، اما یک موضوع باقی می‌ماند و آن اینکه باید بیشتر حواس خود را جمع کنیم، فرزندان و بیماران اسباب آزمایش هستند تا ظرفیت‌ها مشخص شود. 

 

 

 

گزارش: محمدرضا احمدی آسور و آزاده بابانژاد – فارس