مهیا نبودن زیر ساختهای حمل و نقل گردشگری برای کلان شهر ساری که قدم در مسیر توسعه گردشگری گذاشته است از ضعف هاست درحالیکه این شهر بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر مازندران است که به سه منطقه شهری تقسیم شده است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد

taxi-farsode4

 

 

به گزارش شرق پرس در حالی ساری در آرزوی کلانشهرشدن بسر می برد که ناوگان حمل و نقل درون شهریش اسقاطی و رکوردار تاکسی های فرسوده در کشور است.

 

 

 

 

 ۶۰۰ دستگاه تاکسی در شهر ساریبه جابجایی مسافران می پردازند که درصد بالایی از آن اسقاطی و فرسوده است و توجه متولیان شهر را می طلبد.

 

 

مهیا نبودن زیر ساختهای حمل و نقل گردشگری برای کلان شهر ساری که قدم در مسیر توسعه گردشگری گذاشته است از ضعف هاست درحالیکه این شهر بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر مازندران است که به سه منطقه شهری تقسیم شده است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که هر ساله و به خصوص در ماههای تعطیل سال سیل بسیاری از گردشگران و مسافران به این شهر سرازیر می شوند.

 

 

رودخانه تجن، دریا، جنگل، چشمه باداب سورت و … اماکن زیارتی و سیاحتی و ظرفیتهای بالای گردشگری در ساری این شهر را نیازمند تقویت و تکمیل مهمانسراها، هتلها و از همه مهمتر ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری کرده است.

 

 

حال با توجه به روند روبه رشد ساری در سالهای اخیر به ویژه در توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاریهای مختلف در این بخش، اما زیر ساختهای حمل و نقل متناسب با این پیشرفت مهیا نیست و این شایسته شهری که پا در جاده توسعه گردشگری گذاشته است نخواهد بود.

 

 

وجود تاکسیهای فرسوده، عدم رعایت صف تاکسی در خیابانهای شلوغ، ساماندهی نشدن ایستگاههای تاکسی در برخی از مسیرها، مشخص نشدن ایستگاهها در مسیرهای پرتردد، برخورد نامناسب رانندگان، ظاهر اسقاطی و خراب تاکسیها، عدم رعایت در دریافت کرایه های مصوب از سوی رانندگان تاکسی، نبود تاکسی در روزهای بارانی، گاها استقبال مردم از این وسیله نقلیه را کاهش داده و به استفاده از وسیله نقلیه شخصی و به تبع آن افزایش ترافیک سنگین در خیابانها را به دنبال داشته است.

 

 

حضور مسافران زیاد، تعدد دانشگاهها دولتی وغیر دولتی، نبود تاکسی های مجهز و نو از معضلات شهر ساری است که می تواند بر معضلات و نابهنجاریهای اجتماعی شهری تاثیر بسیار داشته باشد.

 

 

در این بین متولیان شهری و تاکسیرانی باید راهکارها و تدابیری برای حل معضلات حمل و نقل تاکسی رانی شهری ساری بیاندیشند.

 

 

حمیدرضا فضل الله نژاد رئیس سازمان تاکسیرانی ساری در گفتگو با مهر می گوید: هر دستگاه تاکسی در ساری روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر مسافر را جابجا می کند.

 

 

رئیس سازمان تاکسیرانی ساری افزود: در سال ۹۳ حدود ۱۷۹ دستگاه تاکسی سهمیه ساری بوده تا به بانکهای عامل برای تعویض و نو شدن معرفی شوند که ۱۷۰ دستگاه به بانکهای عامل برای دریافت تاکسی نو معرفی شده اند.

 

 

وی با بیان اینکه در کشور بیشترین تاکسی فرسوده را ساری دارد گفت: ساری بعد از تهران تنها شهری است که ۳۸ دستگاه تاکسی فرسوده را به نو تبدیل کرده است.

 

 

فضل الله نژاد از اختصاص خط ویژه در مسیر پارک ملل  و برخی دیگر از مناطق بازسازی شده ساری خبر داد و گفت: تا شعاع ۵ کیلومتر از شهر را تاکسیرانی پوشش می دهد و بیشتر از ۵ کیلومتر در آینده مینی بوس اختصاص داده خواهد شد.

 

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تاکسی بیسیم ۱۲۳ برای مسیرهای بیش از ۵ کیلومتر خدمات رسانی می کند تصریح کرد:با این سیستم  می توان بخش عمده گردشگران را پوشش داد.

 

 

رئیس سازمان تاکسیرانی ساری خاطرنشان کرد: بودجه سازمان برای اختصاص لباس فرم رانندگان کافی نیست در صورتی که شهرداری بودجه ای برای این امر اختصاص دهد لباس فرم نیز برای رانندگان در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

نصب کارتخوان در تاکسی ها

وی در خصوص نرخهای بی سامان تاکسی در ساری گفت:۱۵۲  ون در ساری مجهز به کارت خوان شده اند و ۳۰۰ تاکسی دیگر نیز در ماههای آینده به دستگاه کارت خوان مجهز می شوند تا هم مشکل پول خرد و هم مشکل کرایه ها حل شود.

 

 

فضل الله نژاد در ادامه افزود: با نصب کارت خوان دیگر قیمتهای مصوب تاکسی رانی از کارتها به صورت اوتومات کم خواهد شد و مشکل کرایه های سر در گم نیز حل می شود.

 

 

به گفته جمعی از شهروندان، عدم اجرای نرخ مصوب توسط تاکسیها و گرفتن کرایه قانونی معضلی است که پس از سالها و با بحثهای فراوان بین رانندگان و مسافران هنوز حل نشده است.

 

 

دغدغه های شهروندان ساری

یک شهروند ساروی در این زمینه می گوید: برخی رانندگان مسیرهای ۴۰۰ تومان را ۵۰۰ تومان کرایه دریافت و مسیرهایی ۸۰۰ تومانی بخصوص مسیر میدان هلال احمر به میدان امام از سوی رانندگان هزار تومان کرایه دریافت می شود درحالیکه نظارت بر چنین مسائلی لازم است.

 

 

با توجه به گردشگری بودن مازندران و ساری، لزوم توجه به زیرساختهای این حوزه امری مهم است و ناوگان حمل و نقل درون شهری برای توسعه گردشگری و جلب گردشگر نقش بسزایی دارند، یک فعال در حوزه گردشگری نیز با اشاره به اینکه باید از ظرفیت گردشگری منطقه بهره گیری شود، راه اندازی تاکسی گردشگری را لازم دانست و گفت: برای اجرای این طرح، تسلط به زبان انگلیسی، چگونگی برخورد با مسافران، رعایت نظافت و بهداشت شخصی رانندگان و … مواردی است که باید متناسب با نیاز گردشگران تدارک دیده شود.

 

 

محمد جعفری افزود: وقتی رانندگان از وجود مسافران در زمینه گردشگری اطمینان حاصل کنند در زمینه تجهیز وسیله نقلیه انگیزه کافی پیدا کرده و سرمایه گذاری می کنند.

 

 

وی ادامه داد: استفاده از وسیله نقلیه عمومی به ویژه تاکسی یکی از مسائل مهم حقوق شهروندی است زیرا حقوق شهروندی آمیخته ای از وظایف و مسولیت شهروندان در قبال یکدیگر و در برابر قوای حاکم و بالعکس است بخصوص حقوقی که وظیفه تامین آن بر عهده مدیران شهر و شهرداری است.

 

 

به تاکید کارشناسان فرهنگی شهرداری چند پیشنهاد برای بهبود و تقویت ناوگان تاکسیرانی در بافت تاریخی و مکانهای گردشگری ارائه شده که یکی از این پیشنهادات با توجه به مهیا نبودن مقدمات لازم و نبود تاکسیهای مجهز، راه اندازی دستگاه ساری کارت است.

 

 

تاکسیرانی گردشگری فعال شود

همچنین برای تقویت ناوگان تاکسیرانی در بافت تاریخی و یا مکانهای گردشگری شایسته است تاکسیرانی گردشگری در شهر ساری فعال شود و از رانندگان آشنا به زبانهای خارجی و مکانهای دیدنی داخلی و خارجی شهر استفاده شود که در این مسیر هم می توان با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از موسسات مربوط به پذیرش گردشگر و توریسم در این زمینه اقدام شود.

 

 

استفاده از لباس فرم مناسب همراه با درجه ای که نشان دهنده تحصیلات و یا تجربه کاری باشد از دیگر پیشنهادات برای توسعه ناوگان تاکسی رانی گردشگری در ساری است.

 

 

راه اندازی صندوق و یا اتحادیه ای که امور مربوط به خدمات تاکسی داران را توسط فرزندان و یا خانواده تاکسی داران به آنها ارائه دهد راهکار دیگری است که علاوه بر اشتغال پایدار  مشوقی است برای استفاده از خدمات فنی و مالی ناوگان تاکسی رانی ساری تا هم خدمات دلسوزانه تری به رانندگان ارائه شود هم از لحاظ اقتصادی برای آنان به صرفه خواهد بود و دیگر شاهد تاکسیهای اوراق و نازیبا در سطح شهر نخواهیم بود.

 

 

 

 

گزارش: لیلا ناطقی-مهر