یخکشی در این باره گفت : در سال آبی 94 ـ 93 ( مهر 93 تا مهر 94) بخش مرکزی و شرق مازندران علاوه بر کاهش 16 درصدی بارندگی ، با کاهش 25 الی 91 درصدی روان آب هم مواجه شدند .

shalizar-khoshksali2

 

به گزارش شرق پرس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی شرکت آب منطقه ای و هواشناسی مازندران از پیشروی و عمیق شدن خشکسالی در مناطق شرقی و مرکزی این استان حکایت دارد.
 

 

در حالی که بر اساس گزارش سالانه آب منطقه ای مازندران ، این استان در سال زراعی گذشته با افزایش چهار درصدی بارندگی در مقایسه با دوره بلندمدت مواجه بوده ، مناطق شرقی و مرکزی آن کاهش ۱۶ درصدی بارندگی را پشت سر گذاشته اند.

 

این مناطق که دستکم ۱۵ شهرستان مازندران را شامل می شود ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی و باغی استان را در اختیار دارند.

 

هواشناسی مازندران هم میانگین بارندگی این استان در سال زارعی گذشته را بیش از ۷۰۰ میلی متر برآورد و تاکید کرده است که پراکندگی نامناسب زمانی و مکانی سبب شده است تا خشکی همچنان در کام زمین های مناطق شرقی و مرکزی استان باقی بماند.

 

آمارهای رسمی در حالی از افزایش میزان بارندگی در مازندران در سال زراعی گذشته حکایت دارد که بر اساس اعلام آب منطقه ای در تابستان سال جاری دستکم یکهزار و ۷۰۰ روستای استان به دلیل خشکسالی وکم آبی با تانکر آبرسانی شدند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران در این باره گفت : در سال آبی ۹۴ ـ ۹۳ ( مهر ۹۳ تا مهر ۹۴) بخش مرکزی و شرق مازندران علاوه بر کاهش ۱۶ درصدی بارندگی ، با کاهش ۲۵ الی ۹۱ درصدی روان آب هم مواجه شدند .

 

محمد ابراهیم یخشکی افزود : با این که میانگین بارندگی استان در سال آبی گذشته چهار درصد به نسبت دوره آماری بلند مدت افزایش دارد ولی حجم روان آب ها کاهش ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

 

وی گفت : کاهش میزان بارندگی و کم شدن حجم روان آب در مناطق مرکزی و شرق استان در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است .

 

یخکشی اضافه کرد : در حالی ما با کم آبی بخصوص در مناطق مرکزی و شرق استان مواجه بودیم که سیلاب ها و طغیان رودخانه های تلار ، بابلک ، بابلرود و آزارود نور

 

در مسیر خود خسارات فراوانی به تاسیسات آبی و روستاها وارد کردند.

 

حجم بارندگی سالانه در مازندران ۱۵ میلیارد متر مکعب برآورد می شود که حدود ۹ میلیارد متر مکعب آن طبق آمارهای رسمی شرکت آب منطقه ای و هواشناسی تبخیر می شود و تنها حدود شش میلیارد متر مکعب آن در دسترس قرار می گیرد که از این میزان چهار میلیارد متر مکعب آب های سطحی است.

 

گزارش شرکت سهامی آب منطقه ای مازندران همچنین نشان می دهد که از چهار میلیارد متر مکعب آبهای سطحی استان تنها ۲۰ درصد معادل حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در پشت سدها و آبگیرها برای استفاده کشاورزی و آشامیدنی ذخیره و هدایت می شود و بقیه به دریای خزر می ریزد.

 

با تکمیل سه سد نیمه تمام مازندران شامل گلورد ، هراز و چالوس تنظیم آب سطحی در این منطقه از شمال کشور به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت .

 

استان مازندران با داشتن بیش از ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و ۱۸۰ هزار هکتار باغ در تولید هفت نوع محصول رتبه اول و هشت نوع دیگر رتبه دوم و سوم کشور را دارد.

 

 

 

ایرنا