برخی از مدارس دولتی مازندران به‌صورت اجباری از والدین دانش‌آموزان وجوهی را با عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌کنند در صورتیکه از سوی مسئولان آموزش و پرورش به‌صورت مکرر تاکید شده که دریافت وجه از اولیای دانش‌آموز غیرقانونی و خلاف قانون است با این حال باز هم این موضوع مشاهده می‌شود.

 

daneshamozaan54
ممنوع بودن اخذ وجه از خانواده دانش‌آموزان در مدارس دولتی را قانون به صراحت اعلام کرده است اما این ممنوعیت با وجود نص صریح قانون با دور تسلسل همواره تکرار می‌شود.

 

 

به گزارش شرق پرس، اخیراً برخی از مدارس دولتی مازندران به‌صورت اجباری از والدین دانش‌آموزان وجوهی را با عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌کنند در صورتیکه از سوی مسئولان آموزش و پرورش به‌صورت مکرر تاکید شده که دریافت وجه از اولیای دانش‌آموز غیرقانونی و خلاف قانون است با این حال باز هم این موضوع مشاهده می‌شود.

 

شدت گرفتن دریافت وجه از اولیا در زمان دریافت کارنامه

موضوع دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان در مقاطع زمانی مختلف دیده می‌شود حتی در زمان‌هایی از جمله ثبت‌نام و دریافت کارنامه این موضوع تشدید می‌شود.

 

گلایه اولیای دانش‌آموزان از دریافت وجه در مدارس

در حال حاضر اولیای دانش‌آموزان از دریافت وجه هنگام تحویل کارنامه گله‌مند هستند و خواستار رسیدگی به این موضوع هستند.

 

توان پرداخت هزینه کمک به مدرسه را نداریم

مادر یکی از دانش‌آموزان ساروی در اینباره، گفت: از ابتدای ثبت‌نام مسئولان مدرسه خواستار وجوهی برای کمک به مدرسه شدند که به دلیل شرایط زندگی موفق به پرداخت آن نشدم.

 

وی ادامه داد: الان زمان دریافت کارنامه فرزندم است به ما گفته‌اند که باید مبلغی برای کمک به مدرسه واریز کنیم و اگرنه کارنامه فرزندم را به من نخواهند داد.

 

این مادر در ادامه اظهار کرد: مدیر مدرسه به ما اعلام داشته هزینه گاز مدرسه بسیار بالا بوده و سرانه مدرسه نیز کفاف هزینه‌های این چنینی را ندارد.

 

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مدارس هوشمندسازی شده این مدرسه به دلیل هزینه‌های بالا نتوانسته هوشمند شود به همین دلیل مسئولان مدرسه خواستار کمک اولیا به مدرسه هستند تا در این امر مشارکت داشته باشند.

 

علی قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز درباره دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان توسط مدارس، گفت: کمک‌ها و مشارکت‌‎های اولیای دانش‌آموزان به مدارس، به‌صورت داوطلبانه برای پیشبرد امور مدارس است.

 

ممنوعیت اخذ هرگونه وجه  از اولیای دانش‌آموزان

وی با بیان اینکه اخذ هرگونه وجه در هنگام ثبت‌نام و دریافت کارنامه از دانش‌آموزان ممنوع است، افزود: مشارکت‌های اولیای دانش‌آموزان داوطلبانه و به‌نفع خود آنان است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان اجباری نیست و چنین چیزی مرسوم نیست.

 

مطلوب نبودن سرانه آموزشی

قاسمی با اعلام اینکه سرانه آموزشی برای رفع مسائل و مشکلات مدارس در حد مطلوب نبوده‌ است، اظهار کرد: واقعیت این است که اعتبارات دولتی پاسخگوی هزینه‌ها و مشکلات مدارس نیست.

 

وی با اشاره به اینکه اولیای دانش‌آموزان در مسائل و رفع مشکلات مدارس مشارکت داشته‌ باشند، خاطرنشان کرد: هدف ما از مشارکت تنها مالی نیست بلکه در مسائل علمی، نظارتی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مشارکت کنند.

 

اولیا در امور مدارس مشارکت داشته باشند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران یاداور شد: توصیه ما به خانواده‌ها این است که در حد توان خود برای پیشبرد امور مدارس مشارکت کنند.

 

قاسمی با تاکید بر ورود خیران در امور مدارس، گفت: همه افراد جامعه با هم همکاری داشته باشیم تا وضعیت مدارس بهبود پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس مازندران در حال تحصیل هستند، افزود: آموزش و پرورش موتور محرکه و توسعه پایدار برای هر جامعه تلقی می‌شود.

 

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی درباره اخذ وجه مدارس دولتی از اولیای دانش‌آموزان گفت: اخذ وجه از دانش‌آموزان در قالب کمک به مدرسه خلاف قانون و جرم است.

 

مدارس دولتی حق دریافت وجهی از خانواده‌ها را ندارند

وی بیان‌ کرد: براساس قانون مدارس دولتی حق دریافت هیچ‌گونه وجهی از خانواده دانش‌آموزان را ندارند.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درباره دریافت وجه در مدارس دولتی از دانش‌آموزان با وزیر آموزش و پرورش نیز حتی مذاکراتی صورت گرفته‌ است.

 

 به طور حتم وقتی مبلغی برای پیشبرد امور مدرسه هزینه شود بهترین راه مصرف و دارای ثواب و اجر فراوانی است ولی این موضوع برای خانواده‌هایی که دارای دو یا سه فرزند دانش‌آموز هستند و با توجه به وضعیت اقتصادی بسیار دشوار است.
زهرا طاهری- فارس