قباد افشار با بیان اینکه هویت زمین کشاورزی با پدیده زمین خواری و ویلا سازی در شمال ایران و مازندران از بین رفته است، بیان داشت: در حال حاضر 200هزار هکتار از اراضی شمال در تهدید جدی تغییر کاربری قرار دارد.

 

ghobad- afshar57

به گزارش شرق پرس رییس سازمان امور اراضی کشور تبدیل هر مساحت از یک میلیون هکتار دشت شمال به عنوان مهمترین اراضی کشاورزی کشور را خیانت ملی دانست و گفت: هر چند ردپاهایی از مسوولان دولتی در تغییر کاربری وجود دارد اما سازمان یافته نیست.

 

 

قباد افشار روز پنجشنبه با حضور در سازمان جهاد کشاورزی مازندران درنشست با خبرنگاران افزود: همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم با تمامی افراد و مسولان دولتی که به مقوله حفظ کاربری توجه نکنند به شدت برخورد می شود و اغماضی وجود ندارد.

 

به گفته وی بنگاه داران مسکن که در سال های اخیر به صورت غیر قانونی در شمال ایران به صورت قارچ گونه رشد یافتند، عامل اصلی زمین خواری و تغییر کاربری هستند.

 

وی خطاب به شهروندان تاکید کرد: هر گونه خرید و فروش زمین در استان های شمالی با استعلام از ثبت اسناد و جهاد کشاورزی صورت گیرد تا وضعیت کاربری زمین برای خریداران مشخص شود.

 

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه نخست کشور را دارد، گفت: تغییر کاربری ها تهدید جدی علیه زمین های کشاورزی شمال است.

 

وی با بیان اینکه اگر مدیریت حفاظت از اراضی کشاورزی شمال به درستی صورت نگیرد ، امنیت غذایی کشور دچار چالش جدی خواهد شد، ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در ۲۵ سال اخیر تغییر کاربری غیر قانونی در شمال به وفور صورت گرفته است.

 

وی با تاکید بر این نکته که یک میلیون هکتار دشت های کشاورزی در شمال باید حفظ شود، گفت: پدیده ویلا سازی علاوه بر از بین بردن فعالیت های کشاورزی صنعت گردشگری استان های شمالی به ویژه مازندران را نیز دچار چالش کرده است.

 

افشار به توسعه غیر اصولی شهرها و روستاهای شمال ایران اشاره کرد و گفت: طرح های هادی در روستاها و طرح های جامع و تفصیلی شهرهای استان های شمالی باید بازنگری شود که با هماهنگی های صورت گرفته باسازمان مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهر سازی این موارد در دست اقدام است.

 

رییس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه هویت زمین کشاورزی با پدیده زمین خواری و ویلا سازی در شمال ایران از بین رفته است، بیان داشت: در حال حاضر ۲۰۰هزار هکتار از اراضی شمال در تهدید جدی تغییر کاربری قرار دارد.

 

افشار تاکید کرد: توسعه شهرهای شمال ایران از دهه ۴۰ تا امروز ۱۲ تا ۱۵ برابر بیشتر شده است که این توسعه در سطح با تغییر کاربری اراضی کشاورزی حاشیه شهرها بوجود آمده است.

 

وی تاکید کرد: در یکی از شهرهای مازندران که ۳۰۰هکتار مساحت شهری آن در طرح جامع بوده است ، ۲۰۰هکتار نیز اراضی کشاورزی حاشیه در قالب طرح توسعه به شهر الحاق شده است.

 

رییس سازمان امور اراضی کشور از رد تقاضای توسعه شهرهای مازندران در سطح ،در شورای عالی شهر سازی خبر داد و گفت: تبدیل شالیزارهای شمال به غیر کشاورزی خیانت ملی است.

 

وی حفظ خاک را مهمتر از آب در کشاورزی دانست و گفت: به رغم کمبود آب که موجب چالش در فعالیت های کشاورزی شمال ایران شده است، اما حفظ اراضی مهمتر از آب است چراکه با تغییر کاربری , فعالیت کشاورزی در زمین از بین خواهد رفت.

 

به گفته افشار جنگل هاو زمین های ساحلی شمال کشور که روزی برای همگان قابل مشاهده بوده در معرض تخریب و محو شدن است و اراضی کشاورزی این خطه نیز به شدت در حال تغییر کاربری قرار دارند.

 

رییس سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو برابر خانه های مسکونی در مازندران ویلا سازی صورت گرفته است که ارزش افزوده ای ندارد.

 

وی ادامه داد: ویلا سازی اشتغال و توسعه ای را برای استان های شمالی نداشته است و فقط کشاورزان را به سرایداران ویلا سازان تبدیل کرده است.

 

وی حفاظت و پیشگیری ازتغییر کاربری اراضی شمال را اولویت ماموریت سازمان امور اراضی کشور دانست و گفت: پارسال ۱۳گشت حفظ کاربری اراضی کشاورزی مازندران شکل گرفته بود که امسال به ۲۰ گشت افزایش خواهد یافت.

 

وی با بیان اینکه در این گشت ها با حضور یک نفر از نیروی انتظامی و یک کارشناس کشاورزی با هماهنگی دستگاه قضایی گشت های حفظ کاربری را در استان مازندران انجام می دهند، خاطر نشان کرد: تجهیزات و امکانات برای اجرای احکام تخریب و قلع و قمع بناهای غیر قانونی در اراضی کشاورزی نیز برای استان مازندران تامین شده است.

 

افشار از اجرای قانون اراضی کشاورزی بایر در استان های شمالی خبر داد و گفت: زمین های کشاورزی که به مدت پنج سال به دلایل مختلف بایر بمانند بر اساس قانون مصادره خواهد شد.

 

وی تاکید کرد:بهانه ای برای کشاورزی نکردن در شمال وجود ندارد و زمین در این خطه قابلیت تولیدات انواع محصولات کشاورزی را دارد.

 

وی از انجام نقشه برداری هوایی اراضی شمال ایران خبر داد و گفت: این طرح با ۱۵۰ میلیارد ریال برای استان مازندران در سال جاری انجام می شود.

 

وی تداخل زمین های کشاورزی با منابع طبیعی در شمال را از دیگر مشکلات عنوان کرد و بیان داشت: برای اجرای طرح های حفاظت از اراضی کشاورزی شمال ، نقشه برداری هوایی و تعیین و تکلیف شدن واگذاری های زمین در گذشته ،امسال یک هزارو ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

 

وی از اصلاح قانون تغییر کاربری در سال جاری خبر داد و گفت: با اصلاح این قانون روزنه های موجود بسته خواهد شد.

 

به گفته افشار اصلاحات قانون تغییر کاربری در کمیسیون کشاورزی مجلس به تصویب رسیده است و در آینده نزدیک در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

 

وی مازندران ، البرز، تهران ، گیلان و گلستان را به ترتیب از استان های در معرض جدی تغییر کاربری کشور عنوان کرد و گفت: کلان شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز نیز در معرض تغییر کاربری غیر قانونی قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر چهار میلیون هکتار زمین به دلایل مختلف واگذار شده است ، گفت: طرح نظارت در۷۰۰ هزار هکتار از زمین های واگذار شده در ۱۸ ماه اخیر اجرایی شده است که ۱۰۰هزار هکتار از اراضی واگذارشده به تعهدات خود عمل نکردند.

 

وی ادامه داد: ۶۰هزار هکتار از این اراضی اخطار ومهلت انجام تعهدات را گرفته و ۴۰ هزار هکتار نیز مشمول فسخ و خلع ید شدند.

 

به گفته افشار در سال ۱۳۹۴ نیز ۷۰۰هزار هکتار از اراضی واگذار شده در طرح نظارت قرار خواهند گرفت.

 

وی یکی از مشکلات در خلع ید و فسخ قرار داد را کمبود اعتبار عنوان کرد و گفت: البته دولت به این مقوله توجه ویژه ای دارد .

 

به گزارش ایرنا, رییس سازمان امور اراضی کشور از تهیه آیین نامه جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی خبر داد و گفت:در این آیین نامه به تجمیع اراضی خرد و ارایه خدمات ویژه و خاص دولتی توجه شده و در آینده در دولت مطرح خواهد شد.