سید حسن خمینی با ذکر این نکته که در یکی از صحبت‌ها گفتم که جامعه ما بی‌ادب شده است و برخی به من گفتند این به خاطر توسعه است، یادآور شد: بی‌ادبی هایی که قبلا می‌دیدیم هم‌اکنون بیشتر شده، آدم تعجب می‌کند چرا اینقدر زبان‌ها تند و گزنده شده است و ما نمی توانیم آرام صحبت کنیم، تندی بذری است که از آن طوفان درو می‌شود.

 

seydhasan-khomeyni

نوه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید یک گام بزرگ به سمت ادب برداریم اظهار داشت: بی‌ادبی‌های قبلی در جامعه، امروز بنا به عللی بیشتر شده است.

 

 

شرق پرس: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در همایش ملی اعتدال که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به فرموده‌های امام علی (ع) و امام سجاد درباره موضوع اعتدال اظهار داشت: امام علی (ع) در قرالاحکم می‌فرمایند یکی از آثار اعتدال دم هلاکت است، جامعه معتدل هلاکت پیدا نمی‌کند، از بین نمی‌رود و دستخوش ضربات محکم نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: از آثار دیگر اعتدال این است که کارها آسان می‌شود و مشکلات برطرف می‌شود و براساس فرمایش امیرالمومنین کسی که اعتدال دارد سختی‌ها برای او آسان می‌شود.

 

یادگار حضرت امام با اشاره به رساله حقوقی امام سجاد (ع)، اظهار کرد: اولین حرفی که در این رساله بیان می‌شود حق خدا بر مردم است. وقتی شما شرک را کنار می‌گذارید این صرفا یک ادای دین به خدا نیست بلکه باعث می‌شود به یک آرامش روحی برسید و در دنیا هیچ موثری غیر خدا ندانید و این آرامش سعادت خود شما است.

 

تولیت حرم امام راحل با بیان اینکه امامت یعنی پذیرش کانونی که وجود دارد و هرچه داریم از اوست، تصریح کرد: تمام مشکل از اینجا ناشی می‌شود که موثرات دیگری را قبول داریم و سرسپردگی پدید می‌آورد.

 

حجت‌الاسلام خمینی اضافه کرد: شرط اول این است که کارها را بر خودمان آسان کنیم و به خداوند اتکا کنیم همچنین امور را آسان بگیریم و اعتدال بورزیم.

 

وی تاکید کرد: از خواص دیگر اعتدال بقای نام نیک است. کسی که نامش به نیکی باز می‌ماند معتدل است و به افراط و تفریط دچار نمی‌شود.

 

حجت‌الاسلام خمینی در ادامه با اشاره به اینکه در مقابل نام نیک در روایات افراط و تفریط را داریم موجب ملامت می‌شود، خاطرنشان کرد: ممکن است در دوره‌ای یک موجی بیاید و افرادی را در بر بگیرد ولی موج که بنشیند همان افراد می‌گویند چرا ما را در این فضا قرار دادید.

 

یادگار حضرت امام برهمین اساس افزود: نام نیک یکی از خواسته‌های فتنه بشری است که حتی حضرت ابراهیم (ع) آن را از خدا طلب کرده است. اعتدال به جای گذارنده نام نیک است.

 

وی با طرح این موضوع که یکی از آثار دیگر اعتدال این است که باعث الفت در جامعه می‌شود، بیان داشت: پیامبر می‌فرماید اعتدال بورزید زیرا قلب‌هایتان به یکدیگر نزدیک شود.

 

تولیت حرم امام راحل با ذکر این نکته که در یکی از صحبت‌ها گفتم که جامعه ما بی‌ادب شده است و برخی به من گفتند این به خاطر توسعه است، یادآور شد: بی‌ادبی هایی که قبلا می‌دیدیم هم‌اکنون بیشتر شده، آدم تعجب می‌کند چرا اینقدر زبان‌ها تند و گزنده شده است و ما نمی توانیم آرام صحبت کنیم، تندی بذری است که از آن طوفان درو می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در روزگار خود ما کسانی که خودشان بذر تندی را کاشتند بیشتر از بقیه صدمه خوردند.

 

حجت‌الاسلام خمینی با توصیه به اینکه زبان را به گفتن خوبی‌ها عادت بدهیم، گفت: بعضی قلم‌ها مثل یک شی شیشه خرده‌دار است و امام سجاد (ع) می‌فرماید زبان را به ادب وا دارید.

 

یادگار امام (ره) برهمین اساس شاید احتیاج داشته باشیم یک گام به سمت ادب برداریم، مگر سنت جامعه ما این نیست که به بزرگان احترام بگذارید؟

 

وی در ادامه سخنان خود با یادآوری این موضوع که یکی از آثار اجتماعی تعادل، اتحاد است اظهار داشت: اعتدال باعث اتحاد ملی می‌شود و به تعبیر امام سجاد (ع) قومی که اعتدال ورزید هیچ وقت افتراق پیدا نمی‌کند. جامعه‌ای که معتدل و با اعتدال زندگی می‌کند متفرق نمی‌شود.

 

وی با اشاره به تفاوت‌های حضرت سیدالشهدا با بقیه افراد بیان کرد: در روز عاشورا دل امام حسین نسبت به شمر بیشتر می‌سوخت تا خود شمر نسبت به خودش، امام می‌خواست او را هدایت کند و ناراحت بود چرا امت جدش از مسیر هدایت خارج شده است و برای آنها دلسوزی می‌کرد.

 

حجت‌الاسلام خمینی برهمین اساس این پرسش را مطرح کرد چه مقدار این خیرخواهی از جامعه ما رفته است و گفت: امام سجاد در رساله حقوق می‌فرماید این حق مردم است و باید خوبی آنها را بخواهید و خیرخواه آنها باشید.

 

یادگار امام (ره) ادامه داد: جامعه یک کل است و از همه ما تشکیل شده است، نسبت به هم همدلی و محبت باید داشته باشیم و حتی نسبت به خطاکارانمان نیز باید محبت داشته باشیم.

 

وی با انتقاد از برخی رفتارهای موجود در جامعه تاکید کرد: با گذشتگان ما آدم‌های بزرگی بودند، دهان باز نکنیم و هرچه می‌خواهیم بگوییم. این آدم‌های بزرگ کارهای بزرگی کرده‌اند و انسان‌های بزرگ هم آنها را تایید کرده‌اند. اگر هم نقد می‌خواهید کنید کرامات افراد را در نظر بگیرید.

 

حجت‌الاسلام خمینی تصریح کرد: امام سجاد (ع) تعبیری دارد که شکننده است و جان آدم را به لرزه می‌اندازد و می‌فرماید بزرگان را مثل پدرت و کوچکان دیگران را نیز مثل فرزندت بدان. اگر در جامعه محبت نباشد این جامعه معتدل نیست و اگر جامعه معتدل نباشد در آن محبت وجود ندارد، جامعه با تلخی‌کردن و افراط از درون از بین می‌رود.

 

تولیت حرم امام راحل بخشش را یکی از گمشده‌های جامعه عنوان کرد و گفت: انگار ما نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم و این جامعه آینده‌اش را در گذشته تعریف می‌کندو طبق نظر امام سجاد فرد خطاکار حق دارد اگر خطا کرد بخشیده شود.

 

وی اضافه کرد: یکی از قواعد جامعه معتدل شیوع بخشش در آن است وگرنه در این جامعه کینه و بغض را روی هم تل‌انبار شده می‌بینید و امام سجاد می‌گوید عفو از قل و غم بهتر است.

 

یادگار امام با بیان اینکه از بزرگ‌ترین آثار دوری از اعتدال بدنامی دین است، گفت: ۵، ۶ سال پیش اگر می‌گفتند این اتفاقات امروز رخ می‌دهد باور نمی‌کردیم، جلوی دوربین‌ها سر می‌برند. هیچ گروهی در دوره ما نمی‌توانست به این شکل به اسلام و وجهه دین لطمه بزند که این گروه در عراق و شام این لطمه را وارد کردند.

 

حجت‌الاسلام خمینی برهمین اساس تاکید کرد: پیامبر می‌فرماید ما شما را امت وسط قرار دادیم که الگو باشید.

 

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در دنیای امروز احتیاج به این داریم که اگر دیندار هستیم دینمان را در دنیا به زینت آراسته کنیم.

 

تولیت حرم امام راحل در ادامه سخنان خود تاکید کرد که باید میراث تاریخی حضرت امام و جمهوری اسلامی را به عنوان یک الگو به نمایش بگذاریم و اگر درد مملکت را داریم راه نجات دوری از افراط و تفریط است.

 

وی با بیان اینکه تمرین اعتدال گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: با مشاجره راه به جایی نمی‌بریم.

 

به گزارش فارس, وی با اشاره به اینکه گفت‌وگو شروطی دارد اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین شروط این است که خودمان را بالاتر ندانیم و نظرمان را تحمیل نکنیم. در گفت‌وگو به دنبال تحقیق درباره نظر خودمان هستیم ولی در مشاجره صحبت‌ها را می‌شنویم تا خطای دیگری را پیدا کنیم اما در گفت‌وگو می‌شنویم تا خطای خودمان را بفهمیم.

 

یادگار امام در پایان سخنان خود تصریح کرد: در مشاجره نظر فرد دیگر را باطل می‌دانیم اما در گفت‌وگو به دنبال حقیقت هستیم، در مشاجرات به دنبال این هستیم که همه چیز به نفع خودمان باشد اما در گفت‌وگو به دنبال کشف حقیقت هستیم.